ervaringen zeilwinches ?

Ik heb in mijn 1 meter boot nu een Hitec 785BB winch zitten, doet het prima, niet de snelste winch maar dat geeft niet.

Omdat ik aan het experimenteren ben met een Genua moet er een 2de winch bij komen.
Ik was even aan het kijken wat er zoal te koop is, met name in concurrentie met de Hitec.

De enige qua prijs die in de buurt komen zijn de wiches van GWS.
180 graden voor een € of 18 en een 3 turn versie voor pakweg € 25.

Heeft iemand ervaring met de GWS winches ?

het zal om de 3 turn versie gaan waarschijnlijk, want met de genua moet ik nogal wat lijn heen en weer trekken.
Wat ook nog kan is dat ik de GWS voor de Hitec vervang (die trekt nu het grootzeil aan).
Ik kan maar de helft van de knuppelslag gebruiken op dit moment, m`n loop is niet langer.
En dual rate heb ik niet op m`n zender.

advies graag.

Hallo, wat type boot hoeveel ruimte om te sleutelen welk zender ?? voor een genua heb je vaak meer omwentelingen nodig , zou eerder de hitec (6,5omw ) hiervoor gebruiken en voor de grootzeil een ander naar gelang je schootlengte. voor de genua neem ik altijd de lengte van ondelijk genua maal 2 en extra de helft v/d genua ,dit ivm het openzetten bij voor de wind en vlagen of aanmeren .

gr Rexonamen

Hallo, wat type boot hoeveel ruimte om te sleutelen welk zender ?? voor een genua heb je vaak meer omwentelingen nodig , zou eerder de hitec (6,5omw ) hiervoor gebruiken en voor de grootzeil een ander naar gelang je schootlengte. voor de genua neem ik altijd de lengte van ondelijk genua maal 2 en extra de helft v/d genua ,dit ivm het openzetten bij voor de wind en vlagen of aanmeren .

gr Rexonamen

Inderdaad, die gedachte was bij ook opgekomen om de Hitec te vervangen door bijvoorbeeld de GWS.
De hitec haalt veel lijn binnen, net wat ik nodig heb, de GWS 3 turn zou dan het grootzeil kunnen bedienen middels de loop.

Is GWS een beetje betrouwbaar ?

Hallo,

Ik zelf heb geen ervaring met een GWS winch, maar wel met hun andere servo's en die doen het erg goed. M'n broer heeft wel een winch van GWS in z'n zeilboot en daar heeft hij ook nog nooit problemen mee gehad. Dus volgens mij een prima merk voor een goede prijs.

Gr, Daan

Beste mede modelbouwers,

Ik kom in dit draadje van het forum eigenlijk niet daar ik modeltruck's bouw.
Voor mijn nieuwe project zou ik een as moeten liften, maar daar deze ook gewicht dient te dragen als deze beneden staat hangen hier ook nog schokdempers aan.
Hierdoor ontstaat er dus een tegenwerkende kracht bij het liften van de as.
Nu had ik al wat rondgehoord bij ons in de club hoe ik dit zou kunnen uitvoeren en 1 van de opties was een winchservo.
Maar daar ik hier niet echt mee bekend ben had ik nog enkele vraagjes.

- Klopt het dat deze gemaakt is om lang een hoge kracht te leveren?
- Kan je deze net als een andere servo in elke gewenste positie zetten?

Om jullie even een idee te geven waar het over gaat enkele foto's.
De trailer welke ik wil gaan nabouwen:
11-S-Verbeek-Scania-R620.jpg

De as niet gelift:
IMG_0181.jpg

De as gelift:
IMG_0182.jpg

De montage van de schokdempers:
IMG_0226.jpg

Een winch zoals de Hitec maakt een bepaald aantal omwentelingen (3,5 - 4.5 afhankelijk van gebruikte zender).
telkens als je de knuppel een stukje beweegt zal de liertrommel een stukje verdraaien.

Het daarom handig om een computer zender zoals de Futaba FC16 te hebben, hiermee kun je de maximale uitslag van de servo`s beperken, en dus ook het aantal rotaties van de liertrommel.

ik heb inmiddels via marktplaats 3 lieren voor de prijs van 1, waaronder een Hitelc 725BB.

Mijn vraag is dus opgelost.

Een zeilwinch kan je inderdaad in elke gewenste stand laten staan ja, als je ze op een gewone stick zet zullen ze altijd terugkomen naar een bepaalde centerstand, zet je ze op een ratched of schuif-kanaal kan je ze in elke gewenste stand laten staan.

Wat betreft constant onder kracht staan: in een werkend model staan de meeste servos continue onder kracht, en idd zeker ingeval een zeilwinch, er staat altijd wind en dus kracht op de zeilen, dus ook op de winch. En zo'n asje met 2 wielen omhoog houden is nu ook geen kilo's hé

Maar als die as+schokbrekers etc maar een klein stukje omhoog moet, dat kan toch ook gewoon met een servo ?

een winch is vrij lomp groot hoor, van de Hitec is de liertrommel 45mm in diameter.
Ik denk dat een klein electromotortje met worm vertraging met 2 eindschakelaars het ook wel kan doen, scheel heel veel ruimte.

Beste mede modelbouwers,

Ik kom in dit draadje van het forum eigenlijk niet daar ik modeltruck's bouw.
Voor mijn nieuwe project zou ik een as moeten liften, maar daar deze ook gewicht dient te dragen als deze beneden staat hangen hier ook nog schokdempers aan.
Hierdoor ontstaat er dus een tegenwerkende kracht bij het liften van de as.
Nu had ik al wat rondgehoord bij ons in de club hoe ik dit zou kunnen uitvoeren en 1 van de opties was een winchservo.
Maar daar ik hier niet echt mee bekend ben had ik nog enkele vraagjes.

- Klopt het dat deze gemaakt is om lang een hoge kracht te leveren?
- Kan je deze net als een andere servo in elke gewenste positie zetten?

Zou dit ook een optie zijn, om de as te liften?
HobbyKing R/C Hobby Store : 0.46 Servoless Retractable Landing Gear w/Metal Trunnion - fixed/90 deg Rotate (Pair)

Groeten, Jan.

misschien wel ja, maar kan da lange staafje er ook af?
of staat dit er altijd standaard vast op?

@John33: op zich zou het met een servo ook te doen moeten zijn, maar heb wat bang dat hij het met der tijd niet zal uithouden
de schokdempers staan namelijk in een V-vorm en op het einde drukken deze wel wat tegen

om nog even terug te komen op een zeilservo, klopt het dat je deze in een positie zet en dat deze daarin blijft staan tot je eraan trekt en dat hij dan gewoon mee beweegd?

misschien nog een optie: gewoon een spindeltje en aan de moer het touwtje vastmaken

Nee,

net als een servo wil de lier op de plaats blijven waar hij staat t.o.v. de stand van de zenderknuppel.

Een zeilwinch gaat net als een servo brommen als de krachten er op groter worden, ofwel, het stroomverbruik gaat omhoog, nog verder/zwaarder belasten en je winch zal doorfikken.

Back