Erwin in de Tamiya cup.

Goede toevoeging Hugo! Ik heb voor mijn dempers wel rechter op staan en achter wat schuiner, dit heb ik bewust gedaan omdat de achterkant iets meer gaat glijden en de kortere bochten wat beter te nemen zijn voor mijn gevoel. Voor buiten ga ik achter ook meer rechtop zetten omdat de bochten ruimer zijn en je meer grip nodig hebt.

Ik heb inderdaad de 50746 CVA dempers als spares omdat ik er nu TRF's op heb zitten.

Morgen samen met de vader rijden in Deventer.

De linker auto is van mijn vader en de rechter van mij

full

mijne

full

vader
full

Morgen haal ik ook aantal onderdelen.

Tamiya veren set 5333
2 graden in blokken
ventilator
misschien een alu stuursetje

Laatst bewerkt door een moderator:
Jaa, dit is zijn botskap denk ik. Ik ga morgen ook met andere kap rijden hoor. Heb de Tamiya kappen nog wel nodig dit jaar denk ik.

Vandaag gereden in Deventer. lekker hoop rondjes kunnen rijden voordat het begon te regenen. Helaas niet verder kunnen gaan door de regen en omdat de aandrijfas en diff joint losgekomen waren.

Ook nog even onderdelen gehaald.

Rear hub 2 graden

full

Ventilator

full

Alu stuursetje

http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?
albumid=21238&pictureid=219029

Setje veren

full

Nu van de week in elkaar zetten voor Eindhoven volgende week.

Kwam de aandrijfas voor los? Met de alu stuurset los je dat als het goed is op, anders kun je voor ook universal shafts gebruiken.

De ventilator is voor lange banen ? Bv door de high speed gearing ?

Geen idee, het werd wel aangeraden door een aantal mensen en ze kosten niet zoveel. Beter voorkomen dan genezen zeggen ze altijd.

Heb het stuursetje en de rear hubs erop zitten en vanavond de veren doen, dan is die klaar voor eindhoven:D

Als je gaat racen wil je dat alles hard gaat. Aangezien alle accu's (ongeveer) dezelfde voltages afgeven, moet je zoveel mogelijk ampères generen, zoveel mogelijk Watt. Dat doe je door zwaarder te vertanden, inderdaad dus met high speed gear set en spelen met andere pinions. Echter, door de hogere stroom wordt de boel ook warmer, en boven de 70 graden (uit mijn hoofd) verliest de magneet in de motor zijn sterkte en werkt de motor slechter. Ergo, als je meer ampères door de motor wilt jagen is een koelertje aan te raden. Overigens geldt hetzelfde voor de ESC's, maar van de stromen in een Carson Cup Machine schrikt geen enkele standaard ESC. Maar baat het niet, dan schaadt het niet.

Hugo

Geen idee, het werd wel aangeraden door een aantal mensen en ze kosten niet zoveel. Beter voorkomen dan genezen zeggen ze altijd.

Heb het stuursetje en de rear hubs erop zitten en vanavond de veren doen, dan is die klaar voor eindhoven:D

mooie upgrade's , alleen heb ik mijn twijfel bij de aluminium rear hubs, een beetje knutselaar/sleutelaar haalt de speling weg met wat shim's bij de stock versie, de 2,5graden zal niet zoveel schelen , igg geen seconden's ...

Wat is dan de gearing bij gebruik van de hoge snelheden dan er een ventilator op moet ?,29/64 ?

Het gaat niet om de speling! De 2,5graden toe-in op de rear hubs werken wel degelijk, het zorgt er voor dat je auto minder nerveus is. Voor 2,5graden toe-out en je hebt een mooi stabiel geheel.

Buiten word gereden met 29/64 in een TT-02, daar word de motor behoorlijk warm van. In het kader van baad het niet, schaad het niet of voorkomen is beter dan genezen.

Maar laat je niet beïnvloeden door ons, doe gewoon wat jij wilt ;)

... Buiten word gereden met 29/64 in een TT-02...

Nee. Iedere baan vereist een eigen zoektocht naar de optimale verhouding, ook buiten. Wel is het zo dat de meeste banen zo zijn dat je dan boven de maximale toegestane verhouding uit komt:
reglement zei:
De maximale tandwiel verhouding voor de TT01 is 25 op 55. Dit is 1:5,72
De maximale tandwiel verhouding voor de TT02 is 29 op 64. Dit is 1:5,74

Bijvoorbeeld Eindhoven blijf ik ver onder de toegestane 25/55. Hoever is persoonlijk, afhankelijk van je rijstijl en je koeling. Daarom is testen belangrijk, liefst op de zaterdag. Ik ga op Eindhoven 24/58 en 25/58 proberen, denk ik. Op Vianen was het ook een zoektocht, binnen of buiten maakt niet uit, zie deze post in mijn topic:

... Vele bekenden en iedereen is druk in de weer. Ik ga snel de baan op. De auto doet het, geen nare verrassingen deze keer gelukkig. Ik rijd met 23/58 pinion/spur, en herinner me dat ik eerder op deze baan, ergens in december geloof ik, met 24/58 rond reed. Ik haal mijn Cup Machine bij Michael en monteer de motor met de 24 pinion erop...

[KNIP]

...Voor de derde heat waag ik een gokje. Ik monteer een 25 tands pinion. De motor was de vorige heats nauwelijks warm, ik ga het gewoon proberen. De heat gaat voor mijn gevoel redelijk goed zonder rare uitstapjes. Helaas is de motor best heet na de heat, en de analyse laat zien dat dit niet de juiste actie is. Inderdaad bijna geen uitstapjes, maar bijna alles boven de 13 seconden. Het gemiddelde valt niet tegen, maar het is niet goed. 24 tands zonder uitstapjes gaat harder...

(Hele post: [post377])

Den Haag weet ik de optimale verhouding niet, heb ik nog niet gereden. De overige buitenbanen gingen vorig jaar goed met 25/55. Behalve Ruchpen, daar reden we 28/55. En daar was, ondanks de zware verhouding, motorkoeling eigenlijk niet echt nodig. Die baan is zo vloeiend dat je weinig accelereert, en mijn eigen testen met de 25/55 verhouding op een lang stuk doodlopende weg in mijn woonplaats leert dat accelereren veel meer stroom trekt dan volgas rijden.

Ergo, test wat voor jou een snelle rondetijd oplevert, lekker rijdt, en je motor en regelaar niet te heet laat lopen. Ik weet dat er op Vianen mensen veel sneller waren dan ik, met een nog lichtere (22 of 23/58 ) verhouding.

Hugo

Mijn auto klaar voor Eindhoven. Nog even de kabels netjes wegwerken en dan gaan we knallen.

full

full

full

Zondag 19 april de 2e race van de Tamiya cup in Eindhoven.
Voor het eerst met de tt-02 een wedstrijd nadat ik in Vianen met de m klasse meedeed. Met de tt-02 een aantal rondjes kunnen oefenen in Deventer, maar door regen, geen grip en verloren aandrijfas niet zoveel. Ook heb na Deventer 2 graden hubs en een alu stuursetje erop gezet en niet kunnen testen.

De wekker ging al lekker vroeg 5:45 om om half 7 samen met mijn vader richting Eindhoven te vertrekken. Na een saaie rit( vader slaapt de hele weg naast je) kwamen we rond 7:50 aan bij de baan. Rustig een plekje gezocht waar we konden sleutelen aan onze auto's. Nadat ik de hand out motor had gekregen en erin had gezet snel nog een paar rondjes rijden om de baan de leren kennen. Wat mij opviel was de goede grip, dit werd helaas gelijk stukken minder na mate de dag duurt.

Ik zat in heat 1 wat jammer was omdat ik niet kon kijken bij de leukste klasse van de dag: fighter buggy's.
De eerste heat ging goed, alleen na een 9 rondjes stuurde de auto niet meer dus moest ik helaas stoppen. Ik had blijkbaar het schroefje van de stuursetje niet goed aangedraaid dus die was verdwijnen. Gelukkig hadden we schroefjes mee dus kon die gerepareerd worden.

In Heat 2 ging het lekker. Ik reed mijn snelste rondje een seconde sneller dan in heat 1. 12 rondjes betekend een plekje in de middenmoot.

Heat 3 om te proberen de banden gesmeerd maar dat had helaas het verkeerde effect. Het leek wel een driftauto. Met 11 rondjes netjes 1 na laatste geworden.

Ik zat uiteindelijk in de B finale waar ik als 8ste mocht starten. In finale 1 rustig de eerst bocht benaderd, want krappe bocht en veel auto's is een zooitje. Als 3e de bocht doorgekomen en rest van de tijd gereden, Alleen met de snel willen inhalen van een achterblijver gespind en toen een andere auto ertegenaan gereden was reed ik als 7e. Ik kon in mijn laatste 2 rondjes nog 3 plekjes goedmaken waardoor ik netjes 4e geworden ben.

In Finale 2 mocht door omdraaide startveld als 2e starten. Uiteindelijk 2 plaatsjes moeten toegeven om weer als 4e te eindigen.

Snel de motor demonteren en lekker naar toe na 11 uur op pad te zijn geweest weer lekker thuisgekomen om mijn favoriete club te zien verliezen van de eagles.

Al met al was het een gezellig dag en ik was voor de eerste keer niet ontevreden.

Nu nog een x oefenen in Deventer om dan lekker te racen aldaar.

Zondag 17 mei 3e wedstrijd in Deventer:

De vrijdag voor de wedstrijd samen met mijn vader en broertje wezen trainen in Deventer. Gelukkig was het niet zo druk eens een 114 tal rondjes kunnen rijden zodat ik helemaal klaar was voor zondag. Helaas loopt de auto wijkt de auto steeds uit naar 1 kant. Met hulp het probleem gevonden en opgelost, de servo saver had te veel speling dus die is vervangen.

Zondag.

Rond 7 uur vertrokken om in racemodus naar Deventer te rijden. Wij kwamen aan om 7:45. Plekje gezocht en toen de motor gaan halen en monteren en nog een paar rondjes oefenen om het juiste gevoel te krijgen. De auto week minder uit maar moest nog wat beter afgetrimd worden. De eerste 2 heats gingen opzich wel lekker, soms wat foutjes maar ook een aantal rondje met bijna dezelfde tijd. Heat 3 was na 3 rondjes helaas afgelopen. De auto stuurde naar het rechte stuk niet meer de bocht in en vloog vol het hek in. Probleem was de schroef die uit de stuurinrichting gekomen was waardoor die niet meer stuurde.

Uiteindelijk beland als 8ste in de c finale. Na de start uit de drukte blijven helpt goed dus na 1 rondje netjes als 2e de startlijn passeren om daarna na wat kleine foutjes beland op de 4e plek.
De 2e finale ging niet zo lekker. Een poging om Roy in te halen mislukte compleet door hem aan te rijden. Daarna de concentratie helemaal verloren waardoor er elk rondje wel een foutje in zat. Na de op 7e plek binnengekomen te zijn was het tijd om alles weer in te pakken en richting huis te vertrekken.

Met mijn vader ging het minder goed. Nadat vrijdag de schokbreker steun achter 2x afgebroken te hebben zondag weer met volle moet naar de wedstrijd. De snelheid was al een stuk meer aanwezig tegenover Eindhoven. Helaas de 3e heat weer de achterkant afgebroken en dus was de er helemaal klaar mee. Nu kijken wat het probleem is/was. Iemand een idee?

Erwin, volgens mij is dit dus al 3x in een zeer korte tijd dat dit gebeurt, dit is niet normaal
word het onderdeel misschien veel te strak gemonteerd? waardoor er extra veel spanning op komt te staan?
vast is vast met zelftappers

Foto's? Dan kunnen we meekijken. Jullie zijn ook welkom of ik kom een keer bij jullie langs om te kijken. Ik kan niet sturen, maar bouwen wel!

Hugo

Laatst bewerkt:
Verslag van wedstrijd nummer 4.

Zaterdags lekker vroeg op pad om te kunnen trainen. Het was droog toen wij aankwamen en wilde snel nog een paar rondjes rijden voordat het zou gaan regenen. Helaas was het droge weer van korte duur en kwam het daarna 3 uur lang met bakken uit de hemel dus was het wachten geblazen. Om 2 uur werd het gelukkig weer droog en konden we gaan rijden op een snel opdrogende baan. Mijn auto was zo nerveus dat er eigenlijk niet mee te rijden viel, toen vroeg ik aan de altijd behulpzame hugow of die kon helpen. Hij had een paar tips en gingentoen kijken of het beter was, maar de auto deed helemaal niets meer:(. Alles geprobeerd maar hij ging niet meer aan, waarschijnlijk was de ontvanger of regelaar naar de knoppen. Beetje teleurgesteld naar huis gegaan en daar achter gekomen dat het de ontvanger voor de 3e keer stuk was. Gelukkig hebben wij nog een Modelcraft/hobbyking setje liggen en maar kijken of het daarmee een beetje te doen is zonder iets in te kunnen stellen.

Zondag
Na een snel ritje door de polder aangekomen was het tijd om de motor om te bouwen en daarna de trainingen te beginnen. Ik zat ingedeeld in Heat 3 met o.a Jan Roy Hugo enzovoort. Tijdens de eerste kwalificatie kwam ik heel veel snelheid te kort het leek wel of de orginele motor er nog in zat. Kwam met 8 ronden achterstand op nummer 1 een beetje verbaasd over de streep. Gekeken wat het was, was het de motor of toch iets ander. Hugo kwam met de vraag of de regelaar gereset was. Dat bleek niet zo te zijn dus hebben dat gedaan. Nu ging het al stukken beter met de kwalificaties. Ik kwam in de c finale.

Finale 1 ging lekker. kwam snel op plek 2 terecht maar door een foutje afgezakt naar plek 5/6. Gelukkig ging het daarna weer snel goed en kon ik langzaam opklimmen naar de 4, 3, 2 plek om uiteindelijk als 2 te finishen.

Finale 2 was maar liefst 10 min en ik mocht als 6 starten. Als snel lag ik een aantal ronden aan kop en werd mijn voorsprong steeds groter. Alleen toen ik mijn vader op een rondje wilde zetten ging het mis. 1 seconde concentratie kwijt en bam overal tegen aan en kon ik weer aan de inhaal race beginnen. Die ging weer lekker alleen als ik steeds rond de 2e plek streed maakte ik een fout waardoor ik weer opnieuw kon beginnen. Uiteindelijk op plek 3 gefinisht en weer tevreden naar huis.

Wat mij opviel was dat de auto met de goedkope zender stukken beter te rijden was. Wat zou dat kunnen zijn zou de andere zender over ingesteld zijn? Alles was ingesteld maar de auto bleef nerveus rijden.

Gisteren een pakketje gekregen.
full

full

full

Den haag nog even met hobbyking zender rijden om daarna te oefenen in de zomerstop van de Tamiyacup

Back