ESC calibreren lukt niet

Hallo, ik ben nieuw in deze sektor en heb net m'n eerste drone gebouwd, een zelf geprintte MHQ-2 quadcopter. Alles lijkt te werken, alleen het lukt me maar niet de esc's te calibreren. Ik heb een naze32 fc; 4x emax nano 12A esc's en 4x emax 2204-2300 motoren. Als ik het zaakje opstart krijg ik de gebruikelijke piepjes van de esc's; ik kom alleen NIET in het calibreer-menu. zowel met de zender (flysky fsi6, throttle omhoog->power up-> throttle down) als via cleanflight geen enkel effect. Hij start steeds "gewoon" op. Ook al de min en max throttle gewijzigd in cleanfight, maar lijkt allemaal niet te werken. Ik kan hem ip ook besturen, maar het ding is zo instabiel als wat, ik vermoed omdat hij niet gecalibreerd is....Iemand een idee???

Op welke manier kalibreer je de esc's in cleanflight precies en waarom wil je in het "kalibreer menu" ?

Je kan op 3 manieren de esc's kalibreren :

1- 1 voor 1 direct op je ontvanger.

2- Via cli in cleanflight :

Connect de USB connector p het bordje en ga naar de CLI en typ hier volgende commandos op volgorde (begin met NIET aangesloten lipo en verwijderde props!)
- set mincommand = 2000 [ENTER]
- save [ENTER]
- set mincommand = 1000 [ENTER]
- connect nu lipo en je zul je horen dat de regelaars in de calibratie mode komen
- save [ENTER]
- Nu zul je de calibratie bevestiging van alle regelaars horen

3- Via de sliders in motor/servo tab van cleanflight >> sliders max >> lipo eraan>> sliders naar minimaal.

Dank voor je reactie. Methode 1 en 3 heb ik geprobeerd; Bij methode 1 krijg ik het "gewone" opstartgeluid van de esc's, dus 1 lange piep, 3 piepjes van de lipo en dan 3 piepjes kort achter elkaar. Om te calibreren zou je 2 lange piepjes moeten horen. Bij methode 3 gaan op het moment dat ik de lipo aansluit alle motoren maximaal draaien, geen enkel piepje. Rest nog methode 2. die heb ik nog niet gehad... De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik inmiddels gewoon vlieg met het zaakje niet gecallibreerd, en dat gaat eigenlijk steeds beter. Alleen omhoog en omlaag gaat wat "zwabberig" Ga binnenkort methode 2 nog eens proberen. Moet nu eerst nieuwe onderdelen printen na klein ongelukje.

Methode 1 deed je als volgt ? Throttle op je zender max zetten, lipo op je esc aansluiten die op throttle van je ontvanger zit, piepje, throttle naar 0 ?

Je gaat vliegen met een niet gecallibreerde quad?:hammer:
Dat is naar mijn mening vragen om ongelukken... Ik doe de callibratie in de motors tab met de hoofdslider en werkt perfect.Al eens geprobeerd andere firmware op het boardje te zetten en alles opnieuw te doen? Zou zomaar kunnen helpen.Je min en max throttle verander je pas als je esc's gecallibreerd zijn want dan weet je wanneer ze beginnen draaien. Motoren die zelf opstarten kan je uitzetten (config tab?) Enable motor stop of iets ik die aard.Heb je ook wel eerst je quad geleerd wat level is alvorens je je esc's gaat callibreren?En kan je instabiel effe verder uitleggen? Misschien zit je gewoon nog in acro mode en heb je de zelf level functie nog niet ingesteld?

Laatst bewerkt:
Beste Anthem2,
nieuwe firmware geprobeerd, maar zelfde resultaat; ik heb motor stop nog niet ge-enabled, misschien dat dat helpt (ben bang van niet); vlieg in horizon-mode; Level zegt me eerlijk gezegd niets, misschien is dat wel het probleem???!! Met instabiel bedoel ik eigenlijk dat hij wat betreft laten we zeggen de x en y-as redelijk gloed in hetzelfde vlak blijft hangen; probleem is zeg maar de z-as, naar boven en beneden. hij blijft niet mooi hangen op dezelfde hoogte. (ALT/baro aan, ook al wat met de PID-instellingen zitten spelen, maar probleem blijft). Hij blijft redelijk op ong 30 cm boven de grond hangen; als ik echter iets hoger wil vliegen, gaat hij langzaam steeds hoger, en dan opeens weer naar beneden. Ook al een blokje foam op de baro-recepter van de naze32 geplaatst, maar geen effect. Moet toch haast wel met het niet calibreren te maken hebben... Of dat Level wat jij aanhaalt. Of is dat het calibreren van de accelerometer en de magnetometer? Dat heb ik uiteraard gedaan. Als hij goed z'n hoogte zou kunnen houden ben ik eigenlijk uit de brand.

Dus je hebt een Naze32 full version ? Volgens mij werkt dat hele baro verhaal nog helemaal niet lekker...maar heb zelf nooit een full versie gehad.

Back