Esc doet raar

Discussie in 'Electro onroad' gestart door rcflip, 10 jul 2015.

  1. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
  2. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    ik heb trouwens een Tamiya tl-01 chassis met een silvercan motortje
     
  3. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    ik heb trouwens een Tamiya tl-01 chassis met een silvercan motortje
     
  4. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik snap eerlijk gezegd niet zoveel van de beschrijving, maar probeer de bedrading iets netter te maken, dan kun je alles ook gelijk nakijken.
    Zijn de soldeerverbindingen goed?
    En is de ESC gecalibreerd met de zender?
    Wat is het rode draadje dat aan de motordraad vast lijkt te zitten?
    En wat voor stekker aan de ESC aan de accu kant?
    Het zijn allemaal niet de beste stekkers, probeer, als het kan, de stekkers naar de motor en accu te vervangen door Deans, EC3's, bullets of iets dergelijks.
    En zit de antenne helemaal rondom elkaar gedraaid?
    Want dat helpt ook niet qua ontvangst geloof ik.
     
  6. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    ik was al van plan deans te kopen
     
  7. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    dat rode draadje is voor mijn schakeling om twee rode leds aan te zetten als hij remt alleen is hij nog niet aangesloten
     
  8. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    En zit de antenne helemaal rondom elkaar gedraaid?
    Want dat helpt ook niet qua ontvangst geloof ik.[/QUOTE]
    dat is omdat het antene draad te lang was en is dus ik heb het eromeen gedraaid zodat het wat korter is
    en er zitten Tamiya stekkertjes aan de grote dan
     
  9. ErwinRacer

    ErwinRacer

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Eindhoven
    http://www.amazon.com/Bheema-Brushed-Electronic-Speed-Controller/dp/B00PIT8K46
    Misschien heb je hier wat aan? Je had beter gewoon een goede regelaar kunnen kopen. Van een bekend merk.
    Ben benieuwd wat er gebeurt als je er echt 340 A doorheen zou trekken. Dat duurt niet lang denk ik.
    Een 60 amp regelaar kost bij de conrad ongeveer hetzelfde. Haal zo iets.
    https://www.conrad.nl/nl/regelaars-voor-autos-o1209051.html
    Die draadjes op je motor is ook geen strak plan denk ik. Fikken zo weg als je niet oppast.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2015
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zou nieuwe stekkers naar de accu en de motor solderen, en de ESC kalibreren, kijken of dat helpt.
    Probeer dat eens, en de draden wat netter maken, met Tyraps, dan kan het ook niet in de aandrijving komen.
    Ik weet dat oudere antenne's lang zijn, maar zo lang?

    Qua draad op de motor, ik denk dat dat lastig word?
    Als er achteruit gereden word, of geremd, dan gaat er meer spanning door dan 5 volt, en als u er een weerstand tussen soldeert word de weerstand aan die draad groter dan aan de andere, wat ook niet goed is lijkt mij?
    Maar dat zou iemand anders moeten bevestigen.
     
  11. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    die draadjes hoeven maar twee leds ann te sturen
    en bedankt voor die link hij heft mij heel veel geholpen
     
  12. ErwinRacer

    ErwinRacer

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja maar er zitten niet voor niks zon dikke draden op de motor. Je gaat op een gegeven moment te veel stroom door die kleine draadjes sturen. Als je het wil proberen geen probleem. Sta niet raar te kijken als hij uitfikt. en ik zou het ook niet vreemd vinden dat de esc of motor raar gaat doen als je daar zomaar draadjes tussenstopt.
     
  13. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    een ding ze zijn nog nergens aan aan gesloten
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Waar heb jij het over?
    Stroom wordt niet gegeven maar door de belasting gevraagd. 2 LED's met de juiste weerstand zal niet meer dan 20mA vragen. Ken de materie voordat je er over adviseerd....
     
  15. ErwinRacer

    ErwinRacer

    Lid geworden:
    7 jun 2015
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Eindhoven
    Dus jij zou een paar draadjes van een mm gewoon aan de motordraden bevestigen? Er zitten dan 2 belastingen achter de regelaar. Ik denk dat als je er een led tussen zet, en je gas geeft je gelijk de led opblaast, omdat je er zo veel vermogen op probeert te zetten. De motor vraagt een bepaald vermogen, dat geef je ook aan de led. De draden zijn tenslotte rechtstreeks op de motor gemonteerd.
    Ken de materie wel een beetje, denk dat het zo zit. Correct me if im wrong.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor iemand van 24 mag ik verwachten dat je iets van de wet van ohm hebt geleerd. Nogmaals, een belasting vraagt en bepaald een stroom, dat wordt niet bepaald vanuit de voeding. In dit geval bepalen de LED's de stroom.

    Anders kreeg je 2 watt telefoon usb lader ook de volle 3600 watt van de 220v groep voor zijn kiezen (ook dat klopt niet, het is 16a afgezekerd, de bron daarachter kan nog veel meer leveren als het gevraagd wordt)
     
  17. justme

    justme

    Lid geworden:
    30 okt 2013
    Berichten:
    121
    Bij mij gebeurd dat vaak als de accu spanning te laag is. Dan gaat i ook zulk gedrag vertonen.
    Ik zou me idd ook niet druk maken om de draden, dan eerder om de esc nou valt het met 2 ledjes reuze mee, maar als je er maar genoeg op aansluit denk ik eerder dat de esc het eerder begeeft dan de 2 draadjes.
    Ik vraag me alleen af hoe je dat als remlichten wilt gebruiken, want zover ik weet staat bij rijden daar constant spanning op dus zullen de lampjes branden wanneer je rijd.
     
  18. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de werking van de remlichten.
    Ik heb een schakeling gemaakt die het signaal van kanaal 2 uitleest en afhankelijk van de stand van het gas een transistortje schakelt. Dit heeft 1 nadeel, ook bij het achteruit rijden branden de remlichten. Dit is op te lossen, tijdens het racen in ieder geval, door de achteruit uit te schakelen.

    Ik weet niet welke spanning er tijdens het remmen en uitrollen (in beide gevallen werkt de motor als generator waarbij er in het 2e geval geen stroom loopt vanwege oneindig hoge last) over de motor staat. Als de spanning dan omkeert kun je er iets mee alleen dan brandt het remlicht ook tijdens het uitrollen of dit moet in combinatie gaan met het uitlezen van het signaal over kanaal 2. Zelfs in dit geval zou het spul ook branden bij het achteruit rijden denk ik.
    Ik denk dat een ESC tussen de pulsen door uitleest of de motor stroom levert door razendsnel een laag weerstandje over de motor te schakelen en te meten of daar dan wel of geen spanning over staat. Hiermee wordt het programma bepaald, niets doen (blijven gasgeven), uitrollen, remmen of achteruit rijden. (de ESC weet tenslotte ook de gasinput). Bij een brushless motor wordt dit allemaal nog een stuk ingewikkelder lijkt me.

    De draadjes zien alleen de spanning over de motor, niet de motorstroom dus de draadjes mogen zeer dun zijn. Als ze de stroom voor de ledjes ook moeten leveren en niet alleen een signaal dan zal het over enige tientallen milliamperes gaan.
     
  19. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    Ik zal het schema opzoeken
     
  20. rcflip

    rcflip

    Lid geworden:
    5 jul 2015
    Berichten:
    47
    Locatie:
    westbroek
    en dat dacht ik nou ook
     

Deel Deze Pagina