ESC doorgebrand

• Topicstarter Topicstarter Strike08
  • Startdatum Startdatum
S

Strike08

Guest
Ik heb een BMI Carboon 500 (T-rex 500 kopie) en blijkbaar is een esc wel heel gevoelig, omdat ik hem doorbrand zonder dat ik maar 60% van het vermogen heb gebruikt. De ESC in kwestie is een BMI C-75-S die 75-80 A aan kan en de motor is een BMI Spitz die tot 40A verbruikt. Dus waarom ging mijn ESC stuk.

een esc heeft het niet graag dat je hem maar voor 60% gebruikt
er zijn regelaars die je liever niet onder de 80% gebruikt of ze gaan stuk.

Bekijk het andersom. je gebruikt m niet voor 60 procent, je knijpt hem voor 40 procent...=hitte.

Hoe veel stroom liep er?

Bij minder dan 100% gas treden er schakelverliezen (-> warmte) op in regelaar maar dat is marginaal vergeleken bij de warmte die sowieso geproduceerd wordt.
Wat wel kan is dat de elco's (die buitenboord-tonnetjes aan de accu-kant) te heet zijn geworden. Ook die worden warmer bij half gas en/of bij lange accudraden. En als die elco's van matige kwaliteit zijn, of gewoon te kleine capaciteit gekozen.

Wat is er doorgebrand? Foto's? (fotograferen met toestel op 'macro')

Laatst bewerkt:
foto van esc die doorgebrand is
full
imag0007gd.jpg
imag0008jl.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet de FETs dus (de drie rechthoekige blokjes met 8 aansluitingen onderaan de foto) en ook niet de elco's (zwarte tonnetjes buitenboord, boven aan foto). Ik kan niet zien wat er wel kapot is. Is het een component of is een koper/printspoortje doorgebrand?

Hou niet echt van de geur van verbrande printplaat
full

Laatst bewerkt door een moderator:
en de motor is een BMI Spitz die tot 40A verbruikt. Dus waarom ging mijn ESC stuk.
Eeb elektromotor verbruikt/bepaalt wat hij nodig heeft, dus als je hem maar zwaar genoeg belast, komt de stroom (ver) boven 40A uit. Die 40A is de maximale stroom die de motor langdurig kan verdragen.

Eén van de 6 takken, 3 FET-schakelaars parallel per tak, van de H-brug is uitgebrand, 3 dode FETs. Te veel stroom.
Is je motor nog in orde? Zijn er windingen verkleurd, donker geworden? En ook al zijn er geen windingen verkleurd, dan nog betekent dat niet dat de motor ok is.
Betere tests:
"Dry Testing" brushless motors - WattFlyer RC E-Flight Forums
cd-rom tricks - RC Groups

t3862400-193-thumb-Hbridge.jpg

Laatst bewerkt:
Back