ESC doorgebrand

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Reinoud v. L., 20 mei 2022.

  1. Reinoud v. L.

    Reinoud v. L.

    Lid geworden:
    20 mei 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hoi allemaal,

    Een draadje van mijn ESC is doorgebrand en ik weet niet hoe het komt. Het is het bruine draadje dat vanaf je ESC naar je ontvanger gaat. De andere draden van de ESC zijn niet stuk en de ESC zelf was niet heet. de motor draaide bijna op volle snelheid. Ik heb een motor van 275W en een 30A ESc en een 3s lipo. Dat zou dus voldoende moeten zijn. Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen zijn gebeurd of wat ik fout doe?

    Ik heb deze ESC:
    https://www.amazon.nl/gp/product/B08CRLNKMY/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

    Mvg, Reinoud
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. JanKlaassen

    JanKlaassen

    Lid geworden:
    19 mei 2022
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Utrecht
    Is het echt doorgebrand? het ziet er meer beschadigt/geknipt uit.

    Het is de - van je ESC. Het is onwaarschijnlijk dat deze echt is doorgebrand, daar zouden stromen voor nodig zijn die die ESC helemaal niet kan leveren. Let wel: het gaat niet om motorstromen, maar om de stroomvoorziening van je ontvanger.

    ALS het is doorgebrand, je ontvanger en servo's nakijken. Dan moet er ergens een kortsluiting zitten. Al zou bij kortsluiting eerder de electronica op de ESC doorgebrand zijn, dan de bedrading.
     
  3. Reinoud v. L.

    Reinoud v. L.

    Lid geworden:
    20 mei 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Er zaten geen servo's aangesloten, dus daar kan het niet aan liggen. Het ging roken dus ik neem aan dat het is doorgebrand. Zo ziet het er ook uit, het is helemaal verkoold. Het plastic over heel het draadje is ook gesmolten. De ontvanger doet het nog wel, en de lipo ook. De motor kan ik momenteel niet testen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. JanKlaassen

    JanKlaassen

    Lid geworden:
    19 mei 2022
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Utrecht
    Bijzonder. Gezien je beschrijving moet het wel doorgebrand zijn inderdaad, en daar is een behoorlijke stroom voor nodig, die dan alleen door je ontvanger getrokken kan worden.
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik denk dat je erg veel geluk hebt gehad dat de ontvanger het nog doet. Meestal smelten de printsporen op de ontvanger sneller dan zo'n servo snoertje.

    Had je echt alleen de ESC aangesloten op de ontvanger? Of zat er misschien nog een bindplugje aangesloten?

    Er moet haast op 1 van de aansluitingen van de ontvanger een verbinding zijn geweest tussen de plus en de min aansluiting.

    Waarschijnlijk kan je de ESC nog gebruiken als je er een nieuw snoertje aan soldeert. De behuizing van de ontvanger zou ik even los halen en het printspoor van de uitgangen controleren. Als deze er normaal uitzien dan kan je de ontvanger ook nog prima gebruiken.

    Om echt een goede diagnose te krijgen van het probleem is het denk ik goed om even foto's te plaatsen van hoe jij alles hebt aangesloten, want daarin zit het probleem. Als alles is aangesloten zoals het hoort dan kan dit niet gebeuren.
     
    JanKlaassen vindt dit leuk.
  6. Reinoud v. L.

    Reinoud v. L.

    Lid geworden:
    20 mei 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb er gister een al een nieuw draagje op gesoldeerd en dat ging 1 keer goed. De tweede keer ging er weer iets mis en zat opeens een draadje wat naar de motor ging los. Zoals iemand anders al hat opgemerkt was de esc maar 3 euro, beetje weinig. Ik ben van plan een nieuwe te kopen, dus als iemand een tip voor een goede esc heeft zou ik het graag willen horen.

    Mvg Reinoud
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De min (-) van de ESC en de accu en de ontvanger is allemaal hetzelfde. In theorie kan dus de motorstroom door alle min draden lopen. Het bruine draadje is de min die naar de ontvanger gaat en is dus via-via met de (min van de) accu verbonden.
    Wanneer op de ene of andere (ongelukkige) manier ergens sluiting ontstaat tussen de plus van de accu en het bruine draadje. Gaat er een heel hoge stroom lopen, de plus van de accu naar de ESC is een dikke draad, die kan die stroom wel geleiden. Het bruine draadje is veeeel dunner en kan die stroom niet verwerken. Het wordt heet en de isolatie zal er af smelten (branden).
    Kijk dus eens heel goed naar hoe je alles hebt aangesloten en of er niet ergens een verbinding tussen de plus en het bruine draadje zit of heeft gezeten.
    Als er een draad los gaat is die draad niet best vast gesoldeerd geweest. Helaas worden de mensen die dergelijke goedkope elektronica in elkaar moeten zetten heel slecht betaald en ze moeten heel snel werken. Heel vaak is de Kwaliteit Uitermate Teleurstellend. Voordat je zoiets in gebruik neemt moet je eigenlijk alles heel goed nakijken en eventueel goed door solderen. Op zich zijn die ESC's kopieën van bestaande en goedwerkende apparaten, ze kunnen dus best goed werken. Je moet er wel rekening mee houden dat er goedkopere onderdelen worden gebruikt en dat de afwerking "te wensen" over laat.
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik kan me voorstellen dat de soldeer kwaliteit van zo'n goedkope ESC te wensen over laat, maar volgens mij ligt het probleem in dit geval buiten de ESC.

    Ik zag op je profiel dat je 14 jaar oud bent. Heel fijn om te zien dat je op deze leeftijd al aan het modelvliegen gaat, maar misschien is het goed om even iemand mee te laten kijken met het aansluiten. Misschien zit er in je omgeving een modelvliegclub of anders hier via het forum.

    Als je een andere ESC koopt en deze op dezelfde manier aansluit zal ook hier weer een probleem ontstaan. De kortsluiting zit namelijk niet in de ESC.
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik zat hier nog even over na te denken, maar je hebt toch niet ook nog een ontvanger accu op de ontvanger aangesloten samen met deze ESC?
     
  10. Reinoud v. L.

    Reinoud v. L.

    Lid geworden:
    20 mei 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik zal als ik een nieuwe esc heb wel een foto sturen van hoe ik het aan wil sluiten en hoop dan dat iemand het wil controleren.
    Groet, Reinoud
     
  11. Reinoud v. L.

    Reinoud v. L.

    Lid geworden:
    20 mei 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Mijn ontvanger krijgt stoom door de esc.
     
  12. Reinoud v. L.

    Reinoud v. L.

    Lid geworden:
    20 mei 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb maar 1 accu.
    Mvg Reinoud
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een onderbreking van de DIKKE ZWARTE MIN draad kan zo een probleem geven dan gaat alle stroom van de motor over de dunne min draad
    Soldering en connector van dikke zwarte draad nakijken.
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Bij een onderbreking van de dikke zwarte draad wordt de ESC niet gevoed. Hoe zou er dan een hoge stroom moeten gaan lopen?

    Die dikke zwarte draad komt rechtstreeks van de accu!
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je hebt gelijk, ik ben in de war met de balanceer draadjes, die zijn bij mij aangesloten voor de telemetrie, spanning van de lipo testen.
    Aangezien dat alle - draden met elkaar verbonden zijn loopt de stroom dan over de - van balanceerdraad en de dunne - van de ontvanger naar de regelaar en de motor.
    Een foto of schets van de aansluiting kan klaarheid brengen
     
  16. Reinoud v. L.

    Reinoud v. L.

    Lid geworden:
    20 mei 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Zo heb ik alles aangesloten, volgens mij is dit wel goed.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Reinoud v. L.

    Reinoud v. L.

    Lid geworden:
    20 mei 2022
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Maar ik heb de draadjes opnieuw gesoldeerd en nu zag ik dat de printplaat rookte, dus ik denk dat in de printplaat een fout zit.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De aansluiting is goed zo, dus kortsluiting op de print van de ontvanger.
     
  19. JanKlaassen

    JanKlaassen

    Lid geworden:
    19 mei 2022
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Utrecht
    Als ik het goed lees, is die ESC gewoon kapot. Ik ga er vanuit dat dat de rokende partij was.

    En iedereen kent de magische smoke. Die is nodig om te functioneren. Als die eruit komt, werkt het niet meer.
     
  20. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De ESC is misschien intussen wel kapot, maar dat verklaard nog steeds niet waarom de massa draad naar de ontvanger is weggesmolten.

    Het blijft een vreemd verhaal. Als er een kortsluiting in de ontvanger tussen de plus en de min van de BEC, dus de rode en de bruine draad van de draad die naar de ontvanger gaat, zou optreden dan kan er een te hoge stroom door de draad gaan. Maar dan zou deze stroom ook door de rode draad zijn gevloeit. Deze is helemaal onaangetast en niet te heet geworden. Aangezien de rode draad in de midden van de drie draden zit ( minder koeling ) zou deze in dit geval juist erger verbrand moeten zijn.

    Het lijkt er meer op dat de bruine draad ergens kontakt heeft gemaakt met de rode draad vd accu. Deze rode draad is veel dikker en kan veel hogere stromen aan. Maar hoe?
     

Deel Deze Pagina