esc en stuurservo doen raar

Hallo allemaal
Ik heb vandaag de grootste miskoop gedaan .
Il heb via marktplaats een acme brushless truggy gekocht.
Nu heb ik paar problemen te weten:
Toen ik 'm net had deed hij het perfect alleen de koelfan draait constant
mijn stuurservo draait nu helemaal naar rechts
De man waar ik 'm van kocht had de bedrading omgedraait met de volgende reden:hij had rood op rood.blauw op geel en geel op zwart omdat anders de esc zou doorbranden op vol vermogen???????
Kan het met vocht te maken hebben want ik reed door een plas of ben ik nu aan een nieuwe servo en/of esc toe
HELP AUB groeten Danny

De man waar ik 'm van kocht had de bedrading omgedraait met de volgende reden:hij had rood op rood.blauw op geel en geel op zwart omdat anders de esc zou doorbranden op vol vermogen???????

dit vind ik een beetje een vreemd verhaal. je draden in een bepaalde volgorde aansluiten anders brand de regelaar door op vol vermogen.

je kan de bedradig fout of goed aansluiten. als het fout is doet hij het helemaal niet, dat is niet afhankelijk van het vermogen.

laat alles even goed drogen. zoek even een handleiding op. en probeer de regelaar weer te calibreren met je zender. dan weet je zender ook weer wat neutraal is en remmen en gas geven.

koelventilatoren mogen best de hele tijd draaien hoor. dat is niet het euvel lijkt me

He murky kan het zijn dat als ik de draden weer normaal aansluit de motor doorbrandt of kan datook niet,sorry maar ik heb er echt weinig verstand van.
En ik heb wel een beschrijving over het inleren maar die is in het engels

Groeten Danny

je moet de onvanger even open maken en vol met WD-40 spuiten, dus ook de printplaat.

door een plas rijden is nooit zo fijn voor de ESC en ontvanger.

WD-40 verdrijft vocht en maakt geen sluiting.

gr Sander.

He murky kan het zijn dat als ik de draden weer normaal aansluit de motor doorbrandt of kan datook niet

Groeten Danny

als je de draden van de regelaar naar de motor per ongeluk verkeerd aansluit, dan zal hij de "verkeerde"kant op draaien. je zal daar niet mee je motor doorbranden

alleen vooruit is dan achteruit en viceversa

De drie draden uit de ESC en uit de motor zijn electrisch gezien volkomen gelijk. Die kan je dan ook willekeurig met elkaar verbinden. Het kan alleen zijn dat de draairichting van de motor verkeerd-om is. Is dat zo, dan twee willekeurige draden met elkaar verwisselen.

Heeft dus niets met overbelasten van de ESC te maken, maar ook niet met het probleem dat je omschrijft.

Hallo allemaal ik heb net de stuurservo en de ontvangen uit elkaar gehaald en alles was drijfnat .
Alles lekker schoongeblazen en in elkaar gezet
Helemaal toppie
Bedankt voor jullie reactie echt ik kan niet zonder jullie
Groeten Danny

De drie draden uit de ESC en uit de motor zijn electrisch gezien volkomen gelijk. Die kan je dan ook willekeurig met elkaar verbinden. Het kan alleen zijn dat de draairichting van de motor verkeerd-om is. Is dat zo, dan twee willekeurige draden met elkaar verwisselen.

Heeft dus niets met overbelasten van de ESC te maken, maar ook niet met het probleem dat je omschrijft.
Maar waaom zijn ze dan verschillend van kleur

De kleuren zijn eigenlijk internationaal afgesproken. Stel nu dat je label met gegevens over de draden niet meer leesbaar is, kan je je nog altijd baseren op de kleuren (tenminste als ze niet fout gehersoldeerd zijn tenminste door iemand die er geen rekening mee gehouden heeft :evil: ).

ZWART = min van de voeding lees nimh batterij - lipo
ROOD = plus van de voeding lees nimh batterij - lipo

BLAUW = A en moet je eigenlijk aansluiten op A van motor
GEEL = B en moet je eigenlijk aansluiten op B van motor
ORANJE= C en moet je eigenlijk aansluiten op C van motor

Waarom eigenlijk?

Wel zolang er geen sensorkabel van de esc naar de motor is aangesloten, klopt het verhaal dat je ze mag omwisselen om ervoor te zorgen dat vooruit inderdaad vooruit is. Maar als je wel sensored rijdt, stuurt de esc de motordraden aan in samenwerking met de gegevens die hij van de sensorkabel doorkrijgt, en dat kan ongewenste effecten veroorzaken, en dus ook schade aan motor, esc, of beide.

De kleuren zijn eigenlijk internationaal afgesproken. Stel nu dat je label met gegevens over de draden niet meer leesbaar is, kan je je nog altijd baseren op de kleuren (tenminste als ze niet fout gehersoldeerd zijn tenminste door iemand die er geen rekening mee gehouden heeft :evil: ).

ZWART = min van de voeding lees nimh batterij - lipo
ROOD = plus van de voeding lees nimh batterij - lipo

BLAUW = A en moet je eigenlijk aansluiten op A van motor
GEEL = B en moet je eigenlijk aansluiten op B van motor
ORANJE= C en moet je eigenlijk aansluiten op C van motor

Waarom eigenlijk?

Wel zolang er geen sensorkabel van de esc naar de motor is aangesloten, klopt het verhaal dat je ze mag omwisselen om ervoor te zorgen dat vooruit inderdaad vooruit is. Maar als je wel sensored rijdt, stuurt de esc de motordraden aan in samenwerking met de gegevens die hij van de sensorkabel doorkrijgt, en dat kan ongewenste effecten veroorzaken, en dus ook schade aan motor, esc, of beide.
bedankt voor de informatie dus er staan a,b en c op de motor
Groeten Danny

Er zijn 3 mogelijkheden:

Ofwel is de motor enkel voorzien van de aanduidingen A B C en moet je zelf nog gaan solderen. (De tekin hieronder is sensored, dus opletten en AA BB CC verbinden).

Ofwel is de motor al voorzien van draden, en BIJNA ALTIJD heeft men dan ook dezelfde kleuren gebruikt (en BIJNA ALTIJD staat de A B C er ook nog eens op).

!B+JVqdQ!Wk~$(KGrHqIOKjwEzkQNZjdPBM-1ZG2oQQ~~_12.JPG

Ofwel staat er geen aanduiding op, of zijn de juiste kleuren niet gebruikt, of zelfs zijn de draden er ook nog niet op gesoldeerd, maar BIJNA ALTIJD gaat het dan om een sensorloze motor, en zoals eerder al gezegd maakt de volgorde daar enkel uit voor het vooruit of achteruit laten draaien. Dus als je zonder stekkers wil werken (geeft het beste rendement) met zo'n motor test je dit best eerst uit.

Bedankt voor de info
Bedrading vandaag gewisseld en wielen draaien de verkeerde kant op als ik gas geef
Groeten Danny

A is volgens mij altijd links zoals op die motoren (vanaf de kant van de bedrading).
en dat geldt ook voor de ESC (vanaf de kant van de bedrading)

dan moet je de buitenste verwisselen.

Back