Esc gaat in Heat protection, maar waarom?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Miniwante, 20 okt 2020.

  1. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Hallo forumleden,

    Mijn esc gaat na 100 meter in heat protection terwijl die in het verleden nooit in heat protection ging.

    Het gaat over de volgende electronica:
    ESC: TrackStar Genii 120A,
    https://hobbyking.com/nl_nl/trackst...red-brushless-car-esc-roar-brca-approved.html

    Motor: Absima CTM V3 5,5 turns,
    https://www.absima.shop/RC-ACCESSOR...rticle&ProdNr=2130054&t=19114&c=19130&p=19130

    Lipo Accu: GREENHORN LINE - Absimas LiPo
    https://www.conrad.nl/p/lipo-accupa...2_pla-1516959&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J

    Het volgende heb ik gecontroleerd:
    • Temperatuur van motor en ESC, beide rond de 50 graden celsius, geen probleem. De heat protection is ingesteld op 105 graden celsius.
    • Maximale ampère van batterij naar esc is 86 ampere dus hier ligt het ook niet aan. De esc kan 120A aan.
    • Low voltage cut off is goed ingesteld en heb dit zelf uitgeschakeld, probleem ging niet weg. Lipo accu is sowieso nog niet oud en na het rijden laad ik de accu m.b.v. de storage mode.
    • Motor analyser gekocht om te kijken of er iets is met mijn motor. Alles ziet prima uit. Ik was het denken aan dat de rotor zijn magnetisme verloren is door hoge temperaturen maar aangezien mijn motor niet warm wordt lijkt me dit niet mogelijk. De lagers zijn ook nog goed in orde.
    • Het chassis in zijn geheel schoongemaakt, lagers gesmeerd. Maar dit zag er ook allemaal goed uit
    Ik zou echt niet weten waaraan het zou kunnen liggen. Ik heb samen met de leverancier meerdere malen gemaild en hij weet ook niet waar het aan zou kunnen liggen.

    Heeft iemand dit misschien eerder meegemaakt en zou me hierbij kunnen helpen, dit zou ik heel erg waarderen. De motor en esc zijn ongeveer een half jaar oud en ik rij ongeveer 2 accu's per week leeg.

    Bij voorbaat dank!

    Met vriendelijke groet,

    Max Wante
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    weet je zeker dat de regelaar in heat protection mode gaat? en dat het niet je ontvanger is die in fail-safe gaat ?
    in dat laatste geval gaat vaak ook de regelaar naar 'uit'
     
    Miniwante vindt dit leuk.
  3. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    De auto gaat niet in zijn geheel uit maar hij gaat heel langzaam rijden. Ik heb de heat protection van de esc uitgezet en toen viel hij niet meer uit. Ik zal dit toch even uitproberen door een andere ontvanger te gebruiken.
     
    wvr vindt dit leuk.
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat voor een auto en welke overbrenging?

    een 5.5 motor vereist een grote overbrenging, als je van een standaard motor af komt en je de tandwielen niet hebt aangepast met deze motor trek je nogal wat stroom. Sowieso met zo'n motor aan te raden om een fan op de regelaar te gebruiken mocht die er niet zitten.
     
    Miniwante vindt dit leuk.
  5. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Hallo Roelof,

    Dank voor uw bericht.

    Mijn gear mesh is met deze 5,5 turns motor 36 tands pinion met een 100 tands spur gear, dit heeft altijd zo gewerkt zonder problemen. Van de een op de andere dag werd de heat protection geactiveerd, geen idee waarom? Met deze gear mesh trekt de motor 86 ampere vanuit de batterij terwijl de regelaar 120a aankan.

    Zowel met mijn motor als regelaar hebben beide extra koeling door ventilatoren.

    Ik ga vandaag de tip van wvr uitproberen. De nieuwe ontvanger is al gemonteerd.

    De auto is een trf415ms van TAMIYA met hier en daar een persoonlijke aanpassing
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2020
  6. EFG

    EFG

    Lid geworden:
    29 jun 2020
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Amstelveen
    Hi, Ik heb het verhaal gelezen en vraag mezelf af, Wat zou ik doen in zo'n situatie?
    Ik zou denken aan "Timing"
    1: "Als" er spraker is van "Timing" (ESC) een lagere waarde kiezen. (Het is een kenmerk van je type motor, ESC weet ik niet) (trekt minder stoom => minder warmte)
    2: ESC controleren of het op 2 pool staat (2P motor)
    3: Controleer of de ventilator warme/lucht weg zuigt en niet erop blaast. (ventilator omdraaien)
    4: Als test zou ik ook hete lucht erop blazen en meten of de warmtebeveiliging inderdaad rond 50 graden ingeschakeld wordt. (lagere waarde dan 105 en meten)
    5: Minider snel accelereren om burst (stroompieken) te voorkomen en nagaan wat de constante stroomverbruik is zonder dat de warmtesensor geactiveerd wordt.
    6: Als laatste optie . Zou ik de koelplaat van de regelaar loshalen en opnieuw warmtegeleidende pasta goed erop smeren en weer goed vastzetten. (niet aan te raden als je geen ervaring hebt) Let op: Ik zou het persoonlijk liever niet doen! maar voor mij is het wel een optie!
    7: Tandwiel combinaties kan het stoomverbruik ook reduceren (Minder stroom=> minder waremte - wel minder snelheid :-( dit wil je waarschijlijk niet)

    Mijn manier is niet een oplossing voor je probleem maar het geeft mij wel meer info om het probleem op te lossen)
    Een regelaar van 120A betekend niet dat je 120A constant doorheen kan laten lopen. 86A constant is net een soldeerbout. Het kan (intern) enorme warmte genereren en misschien ook goed dat het uit valt voordat het te laat is.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    De interne ratio van de Tamiya is ongeveer 2.2 wat je op een totale FDR van nog net geen 6 brengt.

    9ADFA86F-6498-4AA4-ADCF-79ED289595DC.jpeg

    Je zult volgens dit tabel misschien toch even iets meer moeten vertanden, ook afhankelijk van de gebruikte timing.
    En is het de overtemp beveiliging? Veel voorkomend is dat de sensorkabel wel eens een breukje krijgt.....
     
  8. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Hallo EFG,

    Ik heb net gereden en jammer genoeg stond er erg veel wind op een stuk waardoor mijn auto weggeblazen werd, kapot... Had ik kunnen weten.

    1. De motor timing heb ik gezet op 10 graden en van de esc heb ik de boost timing op 0 graden en turbo timing op 10 graden. (motor timing begrijp ik inmiddels maar de turbo en boost timing niet, maar dat doet er nu niet echt toe).
    2. Binnen mijn esc settings kan ik niet kiezen hoeveel polen de motor heeft, ik vermoed dat dit automatisch gebeurd?
    3. Ik heb de ventilatie van zowel mijn esc als mijn motor omgedraaid, dank voor het advies.
    4. Deze run viel de auto niet in heat protection maar aangezien er zoveel wind stond heb ik het niet 100% kunnen testen, dit zal ik weer kunnen oppakken nadat het onderdeel binnen is.
    5. zal ik doen in de nabije toekomst.
    6. Ik heb al contact gehad met de leverancier en ik kon de esc opsturen en krijg ik een nieuwe, dus dat doet ik met deze esc niet.
    7. Ja dat is mij duidelijk, bij een kleinere pinion zal het stroomverbruik van mijn motor afnemen waardoor er minder warmte ontstaat.

    Het rare wat ik vind is dat mijn auto altijd goed gereden heeft en opeens zonder iets te veranderen de esc in heat protection gaat.

    U zegt dat de 120A niet constant is, maar in de manual van mijn esc zeggen ze dat deze 120A constant kan leveren en 760A burst. Ik geloof er eerlijk gezegd ook niet heel veel van maar raar dat ze dit dan zeggen, ochja maakt ook niet uit.

    Mooi shit dat hij gesneuveld is en ik weer moet wachten op onderdelen, want hij is geen een keer uitgevallen. Het enige wat ik veranderd heb is een andere ontvanger op mijn wagen. Ik zal een update geven wanneer ik weer kan rijden.

    Dank voor uw bericht!
     
  9. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Hallo Roelof,

    Deze tabel waar heeft u deze van en waarom moet ik tussen deze ratio's blijven?
    Ik snap niet helemaal waarom er verschil is tussen verschillende turns motors? De tabel zegt wanneer er een motor met een hogere KV bevestigd wordt de pinion ook kleiner moet worden, maar waarom?

    Volgens de tabel kan ik dus maximaal 34 tanden hebben want: 100/34*2,187=6,43. Wat als ik dan bijvoorbeeld 40 tanden pak, en mijn esc hier geen moeite mee heeft?

    De tip over het sensorkabeltje heb ik opgevolgd.

    Dank u wel voor de tips!

    Groet Max
     
  10. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Hallo wvr,

    Ik kom net terug van het rijden... ik ben niet al te slim om met deze wind te gaan rijden. Nu is hij kapot.

    Maar. Ik heb een andere ontvanger erin gezet en hij viel niet meer uit. Dus wilde ik zeker weten of dit het nu echt is. Daarom heb ik de oude ontvanger verwisseld maar toen gebeurde het ongeluk waardoor ik het niet echt goed getest heb. Wanneer het onderdeel binnen is zal ik een update geven:)
    Nogmaals dank voor de tip!

    Groet,

    Max
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoe lager het aantal turns des te meer toeren maar ook des te lager het koppel. Het tabel is een richtlijn, geen verplichting. Ook speelt de motor timing een rol, meer timing is ook meer toeren maar ook weer minder koppel. En koppel heb je nodig om het gewicht van de auto op gang te brengen. Zie het als je met een gewone auto in de 2e versnelling weg rijdt, de auto komt amper van zijn plek, je staat een koppeling te roken en de motor komt niet in een toerengebied waarbij die lekker gaat lopen.

    Nu zit je er niet zo ver vandaan van wat er geadviseerd wordt maar je hebt daarmee wel wat stromen getrokken. Ik zie nu dat je ook op 3S hebt gereden... ga er maar vanuit dat je de regelaar overbelast hebt want de tabel met overbrengingen gaat uit van 2S, ga je naar 3S zal je noch lichter moeten vertanden......
     
  12. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Hallo iedereen,

    Ik ben sinds het weekend weer begonnen met het rijden van mijn RC auto's na een lange verbouwing in mijn nieuwe huis.

    Ik ben samen met een vriend gaan rijden en ik had weer hetzelfde probleem wat ik een tijd geleden ook had (Waar deze post over gaat).
    Nu ben ik er volgens mij achter gekomen dat het aan mijn lipo batterij ligt. Toen ik de 3s batterij van mijn vriend gebruikte was er niets aan de hand.

    Ik heb de spanning van de batterij gecontroleerd maar hier zie ik in onbelaste situatie niets vreemd aan. Weten jullie een manier hoe ik de batterij spanning verder kan controleren?
    Onder belaste situatie? Ik heb even geen idee.
    Alvast bedankt voor de reactie.

    Groet,

    Max
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Met een datalogger. Maar als de lipo het probleem is, zou ik daar een andere voor kopen ipv een datalogger.
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een Li-Po die slecht wordt, kan geen warmteprobleem in de ESC veroorzaken. Deze levert juist minder stroom bij een lagere spanning.
     
  15. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Hallo N.P.S.,

    Daar heeft u gelijk in. Maar ik ben er dus achter gekomen dat het helemaal niet aan de esc ligt en ook geen warmteprobleem is maar het aan een defecte lipo ligt.

    Maar het antwoord van Helikoper is inderdaad een beetje wat ik zocht. Ik zal kijken of ik een nieuwe accu koop aangezien een datalogger nogal prijzig is.

    Dank.

    Groet,

    Max
     
  16. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Waarschijnlijk heb ik nog garantie op deze accu. Daarom wilde ik graag zeker weten of het echt aan de accu ligt zodat ik dit ook kan bewijzen naar de fabrikant.
     
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Garantie op een accu van een half jaar oud? Ben benieuwd! Hoop dat het je lukt.
     
  18. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Helemaal gelijk in. Ik heb hem besteld via Conrad en zij zeggen 2 jaar garantie op alle producten. Ik kan het niet meer dan proberen!
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Zeker ! en een half jaar is wel erg kort voor een Lipo
     
  20. Miniwante

    Miniwante

    Lid geworden:
    20 okt 2020
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Limburg
    Klopt maar hij is wel wat ouder, we zullen zien.
     

Deel Deze Pagina