ESC geeft bij opstarten enige seconden stroom aan motor (MJX F45 mod)

M'n vader z'n MJX F45 had een defecte motor dus ben ik voor hem bezig aan de upgrade naar een brushless exemplaar.

Ik heb deze aangekocht en de foto's met tekst op die site zijn de enige installatiehandleiding die ik voorhanden heb.
Wel heb ik nog de handleiding van de Hobbywing Skywalker 20A ESC gevonden.

Eerste vreemde wat me opviel, maar klopt wel met hun foto's:
Als bij de originele motor de zwarte draad rechts in de fiche zit (buitenzijde printplaat wanneer de fiche daar op zit), dan zit bij de ESC nu de rode draad rechts...

Na een hele zoektocht hoe de ESC te kunnen programmeren is het me eindelijk gelukt in de programmamode te geraken.

Maar ik blijf met volgend probleem zitten:
Wanneer ik de lipo aan de heli koppel en de zender laat binden met de ontvanger (throttle stick onder) dan gaat hij vlak na binden de motor even vol op toeren zetten voor enkele seconden. Vervolgens zet hij de motor zelf weer uit en vanaf dan kan ik de heli gewoon bedienen.

Ook wanneer je de zender zou afzetten voor het ontkoppelen van de lipo (bij de originele MJX F45 brushed geen probleem) gaat de heli vol in toeren. Dus de dag dat vader die fout maakt is z'n heli alleen weg.

Wie geeft me de gouden tip om dit op te lossen?
Heb al softstart instelling getest maar die lijkt zelfs niet te werken. Brake had ik ook getest en die werkt wel, maar niet van toepassing op een heli (motor remt zichzelf dadelijk af wanneer je de throttle naar nul brengt). Dus ik kan de ESC wel programmeren.

Laatst bewerkt:
Fail-safe is volgens mij niet in te stellen op deze ESC.
Bij de ontvanger is dat nog vager. Vind ik nergens een manual van terug. (Chinees speelgoed weet je wel...)

Ondertussen heb ik een video gevonden die vermoedelijk een oplossing biedt aan mijn probleem:

[URL="
F45 Modified With EH200 Brushless Outrunner & 25A ESC - YouTube[/URL]

Hier spreekt men van een "search" op de witte kabel bij het opstarten met "almost full throttle".
Oplossing: kabel onderbreken bij het opstarten.

Moet er nog even verder in verdiepen en dan maar een schakelaar inbouwen zeker?
Hopelijk kan het op een andere manier nog.

Laatst bewerkt door een moderator:
Fail save wordt gebruikelijk ingesteld via de zender. Niet via de instellingen van de ESC.

Uit de video begrijp ik dat tijdens de initialisatie fase van de ontvanger deze de ESC in de vol gas aanstuurt. De impuls naar de ESC met een schakelaar onderbreken mag het probleem schijnbaar oplossen, maar het feitelijke probleem ligt in de software van de ontvanger. Die zou gedurende de initialisatie fase de ESC niet naar vol vermogen behoren aan te sturen.

Het onderbreken van een impulsdraad en er een schakelaar tussen zetten is absoluut geen gebruikelijke handeling. Zou eerst maar eens goed in de handleiding van de radio zoeken of het misschien toch iets met fail-safe instellingen te maken heeft.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je bijdrage, maar 't is MJX "speelgoed". Dus zender is niks aan in te stellen, net als ontvanger.
Ik ga eens testen met softstart op 3 seconden. Misschien dat dit de hoofdrotor niet te lang/hard laat draaien en kan ik het probleem zo omzeilen.

Is een bekend probleem met deze upgrade.
Om de zender te binden dient even vol gas gegeven te worden, hier reageert de ecs dus op.
Enige tot nu toe bekende oplossing is een schakelaartje tussen de stroomdraad naar de ecs toe, voorkomt meteen ook dat de ecs in de programeermode komt (dit ligt dan weer aan het type / merk ecs).
De pcb behoort zijn eigen voedingsdraden te behouden, en de rode plus draad van de ecs los gekoppelt te worden.
Voorts wordt voor alle heli,s geleert om eerst de heli en daarna pas de zender af te zetten.

op rc groups loopt een behoorlijk lang draadje over deze heli, met zeer veel upgrades, het doorkijken waardt.

Grt Rob

Bedankt voor de nuttige bijdrage dakar4x4!

Ik ben de (zéér lange) thread op rc groups beetje bij beetje aan het lezen.

Het klopt dat je bij heli's altijd je zender pas laatst uitschakelt, doe ik bij mijn heli's ook zo.
Maar ik wil maar vermijden dat vader toch op een dag z'n zender uitschakelt en z'n heli het luchtruim ziet kiezen. Zonder er ook maar enig ding nog aan te kunnen doen. Is trouwens ook het geval bij eventueel signaalverlies. Maar daar is blijkbaar niets aan te doen.

Onderbreek ik ook de witte draad zoals op het filmpje (witte draad uit de "servo" stekker) of raad jij iets anders aan?

Moet de rode draad losgekoppeld worden? Of is dat slechts een aanbeveling?

Back