ESC gefrituurd.... :-(

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 9 jul 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb inmiddels een motorsteun gemaakt en een aanpassing aan de spurhouder gemaakt. Geen idee of het heel blijft maar het is zeker sterk genoeg om te testen. Helaas heb ik niets om aluminium of rvs te bewerken.

    Inmiddels heb ik een China 3300 en 4300 kv besteld, met redelijke reviews. Daarnaast heb ik ook nog een 13.5T sensored motor en wat brushed. Samen met een stel pinions moet ik wel kunnen proberen. Een 80A esc heb ik ook nog wel al heb ik liever een kleinere. Dit is zo'n lomp ding.

    Een duurdere motor kan dan altijd nog indien nodig.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Je gaat te veel uit van alleen de kv van de motor maar je moet ook aan het benodigde vermogen denken! Als je een motor koopt met een kv van 3300 en hij kan maar 50W verwerken heb je er niet veel aan. Omgekeerd zal een motor van 5000W weer zwaar (letterlijk en figuurlijk) overdreven zijn.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Qua watts heb ik geen vergelijkingsmateriaal met andere auto's. Beide motoren die onderweg zijn, zijn max 800 watt.

    Ik neem aan bij hun maximale voltage. Tot 13V.

    Maar wat weet ik nu dan? Gaat het te hard? Te langzaam?
     
  4. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    @Ernst Grundmann , ben je toevallig enkel vlieger? Als ik informatie over Watt en brushless zoek, heeft dit alleen maar betrekking op vlieg- en vaartuigen met propellors en schroeven.

    Bij auto's wordt er niet over gerept. Althans, bijna niet.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Waarom is het vermogen niet belangrijk? Als ik naar auto's ga zoeken wordt er over niets anders gesproken. Een motor van 2 liter turbo diesel, 150 kW (204 pk) en een koppel van 400nm bij 2000omw/min. En dan is het bij modelauto's niet belangrijk?
    Het stamt natuurlijk uit de tijd dat er per klasse nog maar een handje vol motoren beschikbaar was die allemaal zo ongeveer hetzelfde vermogen leverden. Nu is de keuze veel groter geworden en zal je ook met dit punt rekening moeten gaan houden bij de keuze van de juiste motor. Het heeft geen enkele zin om een enorm sterke motor in een klein autootje te gaan zetten. Je kan dat vermogen niet overbrengen op de weg omdat de wielen te klein zijn of omdat de banden daar niet geschikt voor zijn en omdat de auto te licht is om voldoende wieldruk te hebben voor grip. De drivetrain is niet sterk genoeg en je stript tandwielen of breekt een steek as. Je kan zelfs het hele frame vervormen door het enorme koppel.
    Als je de juiste motor voor de aandrijving wilt kiezen is het (benodigde) vermogen een belangrijk punt. Het maakt niet uit waar dat voor is een auto, boot, trein, vliegtuig, bulldozer, hijskraan of wat dan ook.
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik geloof je wel dat vermogen belangrijk is, er wordt alleen in de RC auto wereld bijna niet mee gewerkt. Hooguit, las ik, als een restrictie om klasses gelijk te houden.

    Als ik naar vermogen zou kijken op jouw manier, zou ik ook naar koppel moeten kijken en dat is nou net hetgeen ik niet kan vinden. Ik wil een laagtoerige motor met veel koppel, waar moet ik op letten bij de 540 motoren?

    Daarnaast, 800 watt is al iets van 1,xx pk op nog geen 2 kilo. Dat is 500pk per ton. Geen wonder dat zo'n autootje dik 70 haalt maar zegt nog niets over hoe lang hij er over doet.

    Een oud monteurs gezegde is dat vermogen bepaalt hoe hard je de muur raakt. Het koppel bepaalt hoever je de muur meeneemt. :)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    nee, koppel hoef je niet naar te kijken.
    watt is ook een gegeven van vermogen. koppel is dat ook.
    een brandstofmotor kun je ook omrekenen tot watt ipv koppel.
    je kan ook joules gebruiken. maar net wat je gewend bent, maar het is makkelijk een algemeen bekende variant te pakken.

    dat monteursgezegde komt van de benzinemotoren vandaan..
    waar kleine motoren magistrale pk waardes halen, maar niet echt trekkracht (koppel) hadden.
    bij e motoren is dat volledig achterhaald, koppel is oneindig.. tot de magische rook ontsnapt.
    daarom moet je bij een e motor puur op watts kijken.. en kv natuurlijk.

    bij electro is het domweg zo dat als een e-motor het (te) zwaar voor zijn kiezen krijgt, hij meer amperes gaat trekken, en dus meer watt gaat leveren.
    alleen is het dan de vraag of de motor dat kan hebben. of fikt hij uit.

    bij vliegtuigen kun je erg veel spelen met de setup en dat doen ook erg veel mensen
    bijna geen standaard setjes..
    vandaar dat dar ook veel over te vinden is..
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Koppel = stroom × Kt = stroom / Kv.
    Kt = 1 / Kv.
    Alles in SI-eenheden: newton⋅meter / ampère, radialen/seconde/volt.

    edit, toegevoegd:
    Het betreft de Kv waarde die op motoren staat, maar dan omgerekend/uitgedrukt/gemeten in radialen per seconde, per volt. Zoals je vermogen in pk of kW kunt uitdrukken/omrekenen.
    Eén volledige omwenteling van 360° = 2π radialen.

    Voorbeeld:
    Kv = 1000rpm/volt = 1000 × 2πradialen / 60seconde / volt = 100rad/s/v. (π ≈ 3 ≈ e ≈ √10)
    Dus als je deelt door tien, kom je redelijk in de goede richting, 5% te veel.

    Die ga ik onthouden :D
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2019
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    Ron,

    om de boel leesbaar en makkelijk te houden, moet je dan ook ff uitleggen wat die Kv dan is.
    volgens mij is dat niet hetzelfde als de kv die op de motoren staat, als ik mij niet vergis?
     
  10. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Volgens mij wel. Althans, zoiets vond ik ook net.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is de Kv waarde die op motoren staat, maar dan omgerekend/uitgedrukt/gemeten in radialen per seconde, per volt. Zoals je vermogen in pk of kW kunt uitdrukken/omrekenen.
    Eén volledige omwenteling van 360° = 2π radialen.

    Voorbeeld:
    Kv = 1000rpm/volt = 1000 × 2πradialen / 60seconde / volt = 100rad/s/v. (π ≈ 3 ≈ e ≈ √10)
    Dus als je deelt door tien, kom je redelijk in de goede richting, 5% te veel.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2019
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En om alles nog makkelijker te maken zit er ook nog verschil in opgave van Kv.
    Sommige fabrikanten geven de Kv onder belasting en andere geven het bij een bepaald voltage, onbelast.

    GJ
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En zo zorgen ze er voor dat onbegrip over Kv alleen maar verder toeneemt :(
    Wat ze al grondig verkloot hadden met hun motor heeft/is 1000Kv's.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2019
  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik laat hem gewoon een kofferweegschaal open trekken. Hahaha. Weet ik gelijk de trekkracht in kilo's. :)
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Niet in "kilo's" maar in Newton.
    En dan zegt dat nog helemaal niets over vermogen. o_O
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    zegt inderdaad niets..
    zoals vermeld, zo'n motor stopt niet, tenzij regelaar of motor zelf uitfikt.
    dus dan weet je wat de motor net niet kan trekken. en moet je nieuwe bestellen.
    en 1 a 2 kilo minder zwaar belasten ;-)

    kijken naar wattage van de motor, opletten dat hij minimaal de hoogste gebruikte accu kan hebben.
    8,4 volt motoren vinden 3 cel lipo's niet altijd lang leuk
     
  17. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik ga wel proberen. Het enige waar ik bang voor ben is dat hij te hoog in toeren gaat komen en dat belast de ESC.

    Zoals ik zei, dingetje weegt nog geen 2kg, als ik er mee klaar ben waarschijnlijk zelfs geen 1.5 inclusief accus. Als ik hem goed gear gaat ie te hard en kan ik niet spinnen bij hogere snelheid.

    Wss denk ik er te moeilijk over en moet ik gewoon wat goedkopere onderdelen gaan opofferen om te testen.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom zou hoog in de toeren de regelaar belasten?
    De meeste motoren ploffen uit elkaar bij 60-70000 toeren, je regelaar kan zeker 150.000 aan dus dan ligt je motor al in stukken.

    GJ
     
  19. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb er inmiddels al zoveel over gelezen dat ik niet meer weet WAAR ik dat las.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar niet alles wat je leest op internet is waar en dan moet je het ook nog begrijpen.
    Een regelaar kan zoveel keer per seconde schakelen, dat heet PWM frequentie.
    Aan dat schakelen zit natuurlijk een maximum.
    En dan ligt het aan het maximum aantal schakelingen en het polental van de motor hoeveel toeren je kan draaien.
    Jij hebt een 2 poler denk ik, dat zijn de meeste automotoren, een hele enkele keer zijn ze 4 polig maar dan praat je over duurdere motoren zoals Leomotion, Neu en Castle.
    Een goedkope regelaar kan een 2 poler minimaal 150.000 toeren laten draaien.
    Bij een 4 poler is dat dan 75.000
    De gemiddelde regelaar (hobbyking achtige) doet zo'n 210.000 bij een 2 poler en de toppers kunnen 360.000.
    Ik heb hier nu een regelaar die zelfs 750.000 rpm kan bij een 2 poler.
    Pas bij veelpolige buitenlopers, 12 en 14 polig, gaat de regelaar het zwaar krijgen bij hoge toerentallen.
    Om zo min mogelijk verlies te hebben wil je een lage PWM frequentie.
    Standaard staat die op 8 KHz, dat is voor de meeste 2 polige binnenlopers prima en belast de regelaar normaal, ook al draai je veel toeren.


    GJ
     

Deel Deze Pagina