ESC gefrituurd.... :-(

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 9 jul 2019.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Die maximale regelfrequentie van een ESC wordt toch aangeduid als eRPM?

    Ik heb niet zo veel verstand van regelaars, maar ik dacht altijd dat met eRPM werd aangegeven hoevaak de regelaar de volledige fasewisseling kan doen per minuut.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De meeste modelbouw regelaars geven gewoon het maximale toerental bij een 2 poler.
    YGE zegt het zo:
    Speed limit: 240,000 RPM (2-Pole motors)

    Maar e-RPM is inderdaad het maximale wat electrtisch mogelijk is voor die regelaar.
    Alleen gelden in modelbouw bepaalde termen niet.

    GJ
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Zolang die motor maar die verder gaat dan de opgegeven Kv vind ik het best. Kv is het aantal toeren per volt onbelast (meestal). Dus als ik 11V op een 3000Kv zet, zal hij zijn mechanische limiet van 50.000 niet halen.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    11 Volt x 3000 zou theoretisch 33000 zijn.
    In de praktijk, met alle magnetische wervelingen en verlies zal je op zo'n 85% van dat toerental komen.
    Maar een motor vind het niet heel fijn om onbelast te draaien en de regelaar ook niet.
    Best kans dat ie dan gaat staan piepen en krijsen.

    GJ
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Snap ik, was even als voorbeeld. Hij wordt zeker wel belast maar niet extreem zwaar. Het gaat mij erom dat hij niet over zijn toeren gaat :)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met 3000 Kv kan je makkelijk tot 6S gaan.
    Doen we in vliegtuigen ook.
    De motoren die ik gebruikte liepen bijna altijd 70.000 toeren, daar zat dan een 6,7:1 vertraging achter.

    GJ
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Regelaars hebben het het makkelijkst bij vol gas, minste verliezen in de regelaar, daardoor laagste temperatuur. Ook laagste en minste inductiepieken (hoger dan accu-spanning).
    Komt de regelaar in de buurt van zijn maximale elektrische toerental (= e-rpm = 2-pool rpm) dan gaat het gewoon niet sneller, er gaat niets over zijn toeren. Dit maximale e-rpm is afhankelijk van de rekenkracht van de processor. Elke keer dat er een noord- en zuid-pool langskomt, vergt het nodige rekenwerk. Daardoor, hoe hoger het aantal magneetpolen van een motor, hoe lager het as-toerental waarmee de regelaar de motor aan kan sturen.

    Tabel met max. astoerental voor diverse regelaars bij verschillend aantal magneetpolen
    www.bavaria-direct.co.za
    → more info
    → ESC max. rpm limits (onder de wikkeltabel met de vrolijke kleurtjes).

    Allemaal correct. En e-rpm = 2-pool rpm. Pool is magneetpool uiteraard: veelvoud van 2, beweegt. Niet statorpool, bewikkeld, veelvoud van 3, stilstaand ).

    Inrunner animations
    townbiz.com/animations/animations.html

    Binnen- en buitenlopers
    Brushless motor animations and simulations - RCG

    Heel simpel, 2-pool
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2019
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er staat me iets bij dat e-rpm en regelaar het volgende was.
    e-rpm : aantal polen = maximale rpm dat de regelaar aan kan sturen.
    Maar het e rpm wordt nooit door modelbouwfabrikanten genoemd.
    Maar pak je er dan een fabrikant bij die ook voor de industrie regelaars bouwt dan staat het er wel
    http://shop.powerdrives.net/?product=100f3x
    Capture.JPG

    GJ
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Gisteren weer even met de 1/8 gereden (waar het topic over begon) en ik ben een beetje de weg kwijt.

    Overal lees ik dat de motor bij te zware belasting te heet wordt, nogal simpel. Maar...

    Auto: 6KG
    Vertanding 16/63 op 4S
    Vertanding 19/63 op 3S
    Accus meer dan genoeg A (60C bij 3300mah / 120C burst)
    ESC 120A
    Motor 1/8 2150KV Max 1800W (bij 6S meen ik).

    Het stomme is dat op 3S (met genoemde gearing) de motor warm wordt maar niet heet, op 4S (met lichtere gearing) is hij niet aan te raken. De ESC en accu's blijven gewoonweg koud.

    Hoe kan dit? Heeft de motor het met 4S gewoon te makkelijk? Dan zou de ESC toch ook warm moeten worden? Hij slipt natuurlijk wel gemakkelijker en ja, ik speel dus ook wat meer met accelereren/remmen. Kan dit het veroorzaken? Hoeveel warmte veroorzaakt het remmen, want remmen doet hij eigenlijk gewoon te hard.

    Als ik een nog kleinere pinion ga plaatsen dan zal hij alleen maar backflips maken en dat rijdt echt voor geen meter.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als hij niet aan te raken was dan hebben je magneten nu een dreun gehad dus zal de motor nog meer stroom gaan trekken.
    Maar je vertraging is bij 3S 3,3 : 1
    Bij 4S is dat 3,94 : 1
    Dat scheelt bijna niks, je motor overbelast je dus bij 4S.
    Je zou eens een 13 tands pinion moeten proberen, dan zal de motor een stuk koeler blijven op 4S en omdat hij met 4S ongeveer 7000 rpm meer draait zal hij ondanks dat kleinere pinion waarschijnlijk sneller rijden.

    GJ
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    en dat verwart me dus. Op 4S zou hij makkelijker moeten kunnen trekken aan een zwaardere gearing (althans, volgens sommigen).

    Op 13T is er niet mee te rijden, enkel backflips. Hij trekt de voorwielen nu al van de grond.

    Ik heb net even de Watt Meter er tussen gesoldeerd en een 4S (niet helemaal vol, 3.9V per cell) gepakt.

    799 Watt Piek
    59 Amp Piek.

    De motor werd flink handwarm maar heb hem gedurende 10 minuten even flink op zijn Fl.... gegeven. Weliswaar zonder kap deze keer. Het opgenomen vermogen lijkt me niet echt schrikbarend. Ik had hoger verwacht.

    Ik leg de accu even aan de lader en stell de punch en remkracht allemaal eens wat kalmer in.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het koppel blijft gelijk, dus of je op 3 of 4S zit, er gaat een soort kortsluitstroom lopen als je optrekt.
    Maar als de motor niet op toeren kan komen omdat de gearing te hoog is dan blijft die stroom hoog.
    Bij een lagere gearing zakt de stroom.
    Als je er een logger tussen zou zetten zou je zien dat de stroom sneller en meer afvalt bij een lage gearing.
    De stroom die hoog blijft bij 4S zorgt ervoor dat alles heet wordt.
    Je zou een lagere KV motor moeten hebben, dan heb je vaak meer koppel of nog beter, een motor met een grotere diameter maar dat past niet in een auto.
    Of een buitenloper, die heeft ook meer koppel dan een binnenloper.

    GJ
     
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb het zojuist geprobeerd met een geladen 4S accu. Piek Wattage; 940W, Piek Amp; 65A. Dit met extreem hard optrekken en remmen. Die 65A valt me mee qua piek maar de motor heeft een 60A rating, dus hij heeft het wel zwaar.

    Ik zal toch eens een kleinere pinion monteren of een grotere motor. Met 13T gaat ie echt alleen op de achterwielen.

    De huidige motor heeft een diameter van 36mm dus groter kan nog wel.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probleem is met een Wattmeter dat je alleen de pieken ziet en niet echt logt wat er gebeurt.
    Bij de hoge gearing blijft de motor, ook al komt ie op snelheid, een lange tijd een hoog amperage trekken omdat de motor niet op toeren kan komen.
    Bij de lage gearing zakt dat in omdat de motor dan wel op toeren kan komen, hij wordt dus niet tegengehouden.
    Dat is dus het probleem, dat je motor niet sterk genoeg is om op toeren te komen met dat grotere pinion, daarom zou een lager KV of een grotere diameter motor beter zijn.
    Vertaald naar modelvliegtuigen, de motor slingert een prop rond met een te grote spoed en diameter.

    GJ
     
  15. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Zijn die loggers duur? Ik heb sindskort een arduino, wellicht dat ik daar wat mee kan maken.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In vliegtuigen en boten, auto's weet ik niet, dat moet je Roelof vragen, worden SM Unilogs gebruiks.
    99 Euro en dan komt er een stroom en toerentalsensor bij, samen 30 euro.

    GJ
     

Deel Deze Pagina