esc geschikt voor motor vraagje ?

wij (een vriend en ik) hebben een probleem vraag, die we zelf niet kunnen beantwoorden.

ik rij met een 80amp regelaar met een 10.5t motor. motor verbruikt volgens specs 63amp.
bij de specs van deze regelaar staat dat deze max geschikt is tot een 10.5t motor. zit dus goed.
ook geen problemen of warm loper. draait gewoon goed.

vriend heeft een nieuwe 9.5t motor, waarbij de specs aangeven dat deze 47amp verbruikt.
dus zelfs 16amp minder dan mijn motor.
hij wil dezelfde regelaar kopen van 80amp. maar volgens de specs van de regelaar dus maar tot 10.5t motor geschikt.

moeten we nu gewoon naar het verbruik kijken, of toch naar de aantal turns ?

alvast bedankt.

Gaat het om een Brushed of een Brushless ESC?
Bij Brushless is het turns een beetje achterhaald/niet meer van toepassing, het zou kunnen dat de ESC een brushed en een Brushless functie heeft.
Als het om een brushless set gaat kun je het proberen, als de set niet al te duur is, Turns is voor zover ik weet niet van toepassing voor Brushless motoren.
Wat ik wel apart vind, is dat lagere turns motoren meestal meer stroom verbruikten, maar dat hier dus precies andersom is.

Het gaat om een brushless sensor set.

Ik heb een 10.5t SkyRc motor. 63amp.
Vriend heeft een 9.5t Trackstar motor. 47amp.

Gaat het om een Brushed of een Brushless ESC?

Heb jij ooit een brushed motor gezien met een waarde op een halve turn? Die zijn er namelijk niet....

De grootste fout die gemaakt wordt is te denken dat de opgegeven amperage van de motor ook de echte verbruikte stroom is. Een motor is een enegie omzetter, namelijk van electrisch naar mechanisch. Als je even de verliesfactoren weg denkt zal het benodigde vermogen aan de as ook het verbruikte vermogen aan de elektrische kant bepalen.
De opgegeven amperage is gewoon de maximale stroom dat door de motor mag lopen en dat bepaal je door de tandwielverhouding in de auto en hoe en waarop je er mee rijdt.

Dus de motor met een lagere amperage mag gewoon niet zo zwaar belast worden.

Overigens zijn er meer factoren die de amperage bepalen. De opzet van de motor (dikte rotor) en de timing kan bij een dezelfde belasting een ander stroomverbruik geven.

Aha, dat wist ik niet, sorry.
Dus gewoon licht vertanden, temperaturen in de gaten houden en proberen?

Back