Esc kiezen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Benny&Bries, 5 apr 2020.

Tags:
  1. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    Hoi,

    Ik heb lang gezocht maar kan geen duidelijke uitleg vinden.
    Ik heb een arrma blx 2wd, voorzien van een esc blx85 (60a), met een brushless motor 3800kv. Geschikt voor 2s en 3s, maar enkel gereden op 2s (Batt: 5400mah,41wh,max Burst current 275a)

    Nu heb ik een 4x4 roller aangeschaft, een jlb cheetah. Kan ik deze esc met motor overzetten zonder problemen? Kan ik op deze motor een zwaardere esc aansluiten, bijvoorbeeld 120a?

    Wat is de C waarde van deze batterij? Merk is pichler.

    Waar kan ik hier meer duidelijke info over vinden?

    Alvast bedankt.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De C waarde zegt iets over de maximale stroom die een Lipo kan leveren in relatie tot de capaciteit. Bij voorbeeld een Lipo met een capaciteit van 2000 mAh en een C waarde van 25 kan maximaal 2000 x 25 = 50000 mA ofwel 50 ampere leveren.

    Een ESC bepaalt niet hoeveel stroom een motor maximaal verbruikt. De motor bepaalt hoeveel stroom en nodig is. De ESC moet die kunnen leveren. Door een ESC te gebruiken die meer stroom kan leveren, gaat de motor niet meer stroom verbruiken.
     
    Benny&Bries vindt dit leuk.
  3. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    Waarom bestaan er dan setjes met een zwaardere esc, ook met een motor van 3800kv. (Ik probeer bij te leren, ben al effe aan het zoeken naar een duidelijke uitleg hierover)

    Kan ik de motor esc combi dan probleemloos overzetten naar een 4wd.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Er staan in mijn bericht niet voor niets dat de ESC de gevraagde stroom moet kunnen leveren. Dezelfde motor aangesloten op een accu met een cel meer vraagt heel veel stroom meer.
     
  5. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    Hoe kan ik achterhalen hoeveel stroom deze motor maximum kan vragen. Enige dat ik kan terugvinden is dat hij 4 polig is met 3800kv.
     
  6. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    Maar mijn vraag blijft, kan ik mijn set gewoon overzetten? Of gaat de motor meer vragen dan mijn esc(60a) aankan.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Daar kan ik je niets over vertellen. Mijn ervaring ligt op het gebied van modelvliegen. Hoop dat iemand anders daar iets over kan zeggen
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja en nee... De bouw van een motor bepaald hoeveel vermogen het kan verwerken. de ende 3800kv motor is de andere niet. ESC's hetzelfde, veel specs zijn vaak gebaseerd op een optelsom van de maximale belasting van de componenten wat niets zegt dat dat in de praktijk ook zo is.

    Je kunt een hele lichte motor in een hele zware auto zetten als je de vertanding maar aanpast, je houdt dan alleen geen snelheid aan over. En dat geldt ook voor jouw conversie. Als het om een gelijksortige auto gaat die gebruikt maakt van een dezelfde formaat motor kan je hem zo monteren.

    Uiteraard kan je ook rond kijken wat voor motoren er in die 4wd gebruikt worden om een idee te krijgen als de jouwe ook direct gaat werken.

    Je accu heeft een burst van 275A en een capaciteit van 5.4Ah -> op elkaar delen geeft je een 50C burst specificatie.
     
    Benny&Bries vindt dit leuk.
  9. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    De Cheetah heeft blijkbaar een motor van 2500KV, dus met de motor overzetten is het niet gedaan - ook de overbrenging moet aangepast worden, anders wordt de motor (en ESC) zwaar overbelast. Indien je weinig kennis van deze materie hebt, zou ik bij de geadviseerde componenten blijven.
     
  10. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    Ik heb een roller gekocht, wil de volledige motor en esc van mijn arrma overzetten.
     
  11. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    De motor die normaal in deze set zit:
    Item: Motor 2500kv
    Uitgang: Continu 120A
    Ingang: 2-4S LiPo.
    BEC: 6V / 3A.
    Waterdicht: Ja

    Hier staat duidelijk dat hij continu 120A vraagt, mijn esc is dus niet geschikt voor deze motor.

    Setup die ik wil overzetten.
    Esc 60A met motor 3800kv (op 2s)
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dit zijn vooral specificaties van een ESC, niet van een motor. Waar heb je dit vandaan?
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
  13. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    Dat staat zo omschreven bij de motor op de website :).

    Kan ik hieruit afleiden dat een 2500kv veel meer stroom vraagt dan een 3800kv? Maar wel trager gaat ronddraaien?
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee, het zegt iets over het aantal toeren dat de motor per volt maakt. Maar dit kan gelden voor een hele kleine motor, maar ook voor een grote, waarbij de grote motor veel sterker is en dus meer stroom verbruikt.
     
  15. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    Er van uitgaande dat de motoren even groot zijn?
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ook niet... Het zijn dan motoren die aangesloten op hetzelfde accupakket bij verschillende toerentallen hetzelfde vermogen kunnen leveren en dus de zelfde stroom verbruiken.
     
    Benny&Bries vindt dit leuk.
  17. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    Ok, dus een 2500kv kan met minder toeren hetzelfde vermogen leveren als een 3800kv. Maar wel dezelfde stroom verbruiken. Dit is duidelijk. Maar waarom staat er bij de 2500kv dan een 120a esc?
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dan zal die motor op een hogere spanning kunnen werken en dus meer stroom vragen.

    De techniek achter motoren en ESC is behoorlijk ingewikkeld. Met het stellen van een paar vragen kan je dat nooit doorgronden. Ga je eens heel goed inlezen. Op het forum is een schat aan informatie over dit onderwerp te vinden.
     
  19. Benny&Bries

    Benny&Bries

    Lid geworden:
    5 apr 2020
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Belgie-Limburg
    Ja ik probeer het allemaal te vinden en te begrijpen. Ik heb inderdaad gezien dat de 120a op 4s kan werken. Dit is voor mij niet de bedoeling. Voorlopig op 2s. Later waarschijnlijk nr 3s. Het gaat me ook niet om snelheid. Vooral met mijn zoon wat springen enzo. De wagens zien wel af. Hij heeft een stampede met een esc op 45a 3000kv. Ding gaat super (goedkoop Ali setje). En kan op een batterij van 5500mah een uur rondrijden.

    Kan ik op de esc van 60a de motor vervangen van 3800 naar 2500kv?
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zoals al eerder gezegd, geen idee.... Als je dezelfde accu en tandwieloverbrenging gebruikt krijg je in ieder geval een veel lagere topsnelheid.
     

Deel Deze Pagina