ESC Koeling wel of niet / plaatsing.

• Topicstarter Topicstarter Atchoo
  • Startdatum Startdatum
A

Atchoo

Guest
Zoals sommigen misschien wel weten ben ik mijn eigen multicopter aan het ontwerpen. Nu ben ik bij het hoofdstuk ESC aangeland, en dan met name de plaatsing van de ESC's.

Ik heb al redelijk wat gelezen, en ben tot de volgende conclusies gekomen:

- Hou de kabels tussen je lipo en je ESC's kort.
- Hitte kan de prestaties van de ESC's negatief beïnvloeden.

Als je de ESC op de arm plaatst heb je automatisch koeling van de props, maar welk onderdeel van de ESC wil je dan juist gekoeld hebben?

Ik heb bijvoorbeeld Afro 12a ESC's, en was bijvoorbeeld aan het denken welke kant ik nu het beste boven kan leggen, en of ik ze wel op de armen moet plaatsen. Als ik ze namelijk op het frame plaats, heb ik minder lange kabels nodig tussen de lipo en de ESC's.

Misschien denk ik er ook wel teveel over na, want gisteren bij de eerste keer hoveren, waren ze nog ijskoud (wel op de arm, en dus onder de props) .

Denken jullie erover na welke kant van de ESC je boven legt?

Bij mij komen ze er zo op (uiteraard met krimpkousje erom)

20140217_152913.jpg

De fets, of de kant waar de meeste fets zitten, of koelbok . koelplaat van je regelaar wil je zo koel mogelijk hebben.

De indirecte koeling van de props hebben weinig effect op een Esc waar krimpkous omheen zit. Althans als ze wel door zouden branden zonder die extra wind van de props dan heb je gewoon te lichte esc's.

Uiteraard is opgeslote warmte wel een probleem. Als je al je esc tegen elkaar hebt liggen dan krijg je een effect dat de warmte niet weg kan. Zorg dus dat ze niet te dicht op elkaar zitten tenzij je toch extra zware esc's hebt.

Je kunt evt de krimpkous wegsnijden bij het koelblokje (als die er een op zit ) zoadt de lucht direct tegen het alluminium komt. Dat werkt wel goed. Maar nogmaals als het daar afhankelijk van is heb je gewoon te lichte esc's.

Ik heb ontzettend veel gespeeld met allerlei aoorten koeling in computers en als ik dan naar esc's kijk hoeven we ons nergens druk om te maken.

Dat zou wel een kunnen, ze zijn hier wel warmer na 5 min liggen zonder dat de motoren draaien dan na 5 min vliegen. Verder is de ESC die de stroom voorziet eigenlijk altijd als enige echt wat warmer. Maar het waren tot nu toe geen temperaturen waar ik me zorgen om maakte.

Ik maak trouwens gebruik van ESC zonder koelblokje wel moeten ze het aantal ampère makkelijk kunnen trekken, ik ben er toch serieus over aan het denken ze in het frame te leggen.

Zal het weer ze niet genoeg afkoelen? M'n vingers bevroren gisteren bijna. In de Sahara zou ik me druk maken om koeling

Zal het weer ze niet genoeg afkoelen? M'n vingers bevroren gisteren bijna.

Nu nog wel, maar wat doe je dan van de zomer?

Ik ga bij een ESC altijd op nummer zeker en neem een grotere versie als nodig.
Voor mijn Octo heb ik ca. 20-25A last per ESC uitgerekend.
Ik heb een 40A ESC genomen en heb zo voldoende reserve.

Groetjes,

Jordy

Back