esc met bec aansluiten op flysky/turnigy 9x ontvanger

hallo,
ik heb zojuist mijn flysky 9x ontvangen:banana:.
maar nu moet ik dus de ontvanger aansluiten, ik dacht altijd dat ik deze moest aansluiten op "kanaal 1". maar er staat ook een ingang die bedoelt is voor de batterij. nu snap ik dus niet waar ik de esc moet aansluiten

Batt ingang is als je je ontvanger voed met een los accupackje.
Gebruik je de BEC in je ESC dan kan je die poort leeg laten.

Je wil toch gas kunnen geven, dus sluit je de esc. aan op het gaskanaal. Deze voorziet meteen de ontvanger van stroom.

De plussen en minnen van alle aansluitingen zijn gewoon doorverbonden (plussen aan plussen, en minnen aan minnen voor de slimmeriken ;) ), de ontvanger kan dus van ieder kanaal spanning krijgen. Ook van kanaal 1.

"Gas geven" doe je met de linker stick en dat is kanaal 3.
Zoals hierboven al gezegd: Als je Bec op de ESC hebt zal deze de ontvanger voeden vanuit de accu en heb je geen apart accu'tje nodig voor de ontvanger.

met een losse bec moet je de batt ingang gebruiken. of een open kanaal, maakt verder geen fluit uit.

wel de + draad van de regelaar dan even uit de servostekker pielen, anders krijg je na een tijd vlammen.

Heb een turnigy zender en ontvanger, wil graag de esc van een tamiya auto aansluiten.
De esc geeft alleen maar piepjes, en voorziet volgens mij de ontvanger niet van stroom.
Heb door te stuntelen al een ontvanger opgeblazen.
Wie geeft me raad.
Jbonthuis@casema.nl

@ Brijdertje : Ik zie dat u in Zwolle woont, ik woon er ook, maar ik heb geen ervaring met de 9X, echter op dit forum zijn er wel een aantal mensen uit Zwolle met een 9X, misschien dat die u beter kan helpen:

RC Zwolle - Portaal

En anders kan u altijd mij een PB doen, dan wil ik er wel naar kijken?

Ruud

... De esc geeft alleen maar piepjes ...
De regelaar laat de motor fungeren als een (slechte) luidspreker en probeert je via de piepjes code iets te vertellen. Wat zegt de handleiding over die piepjescode?

... Heb door te stuntelen al een ontvanger opgeblazen. ...l
Geen idee wat je hebt gedaan maar je kunt de ontvanger in ieder geval niet opblazen door (servo)stekkertje van de regelaar verkeerd om in te pluggen.

Multiple choice aansluitschema's
www.scriptasylum.com/rc_speed/wiring.html
De andere menu-items zijn ook zeeeeeer handig voor elektro-volk. Toevoegen aan favorieten?

Stekkers van verschillende merken

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke zender gaat het eigenlijk om?
Ik ging zomaar uit van de 9X, maar Turnigy heeft meer zenders.

Zonder heb binden van de ontvanger zou de ontvanger wel stroom moeten krijgen lijkt mij?
Anders kan de LED ook geen kleuren geven of knipperen om aan te geven wat er is?

Dat is wat ik bedoelde inderdaad.
Welke ESC gaat het om, heeft die wel een ingebouwde BEC?

EDIT : Ron, die onderste foto met de kleuren code's, de plus draad ( rode ) zit toch altijd in het midden?

maar misschien werkt het wel allemaal zoals het hoort maar kun je helemaal niet zien dat de ontvanger toch wel aanstaat (er brand volgens mij geen lampje in de ontvanger als deze niet gebonden is).

dat zou ook meteen de oorzaak kunnen zijn van de piepende esc (omdat deze helemaal geen signaal krijgt van de ontvanger).

Binden staat los van stroomverzorging. Is ook logisch, om te binden moet ontvanger spanning krijgen.
Maar de meeste ontvangers weigeren servo's van signalen te voorzien als de ontvanger niet gebonden is. Er knippert wel een LED maar voor de rest blijft alles zo dood als een pier.

Een accu, of de BEC van een ESC, zet spanning direct op alle plussen en minnen van een ontvanger, het is een rail-systeem. De elektronica, en dus ook LEDs, krijgen meteen spanning.

Back