ESC met stroom biept oneindig.

Goedenavond,

Ik heb recent mijn eerste quad in elkaar geprutst, maar zit nu al enkele dagen te sukkelen met een probleem waar ik geen oplossing voor weet.
Als ik de batterij aansluit en zo de quad stroom geef, hoor ik na enkele beiptonen (het bordje dat opstart) 1 van de ESCs (de enigste die het brodje stroom levert, de andere 3 heb ik een kabeltje uit gehaald) ongeveer 1 keer per seconde een bieptoon geven. Het kalibreren van de ESCs of het programmeren van het bordje lukt niet, hij blijft door biepen. Ik heb 2 van de 3 kabeltjes die naar de motor gaan al eens omgewisseld, maar met hetzelfde resultaat.

ESC : TURNIGY Basic 25A v3.1 Speed Controller (EU warehouse)
Flight Controller : MultiWii 328P Flight Controller w/FTDI & DSM2 Port

Ik hoop dat iemand me bij dit frustrerend (en ongetwijfeld eenvoudig) probleem kan helpen.

Mvg,
Isaak.

Edit : Als ik even wacht hoor ik na een tijdje 3 of 4 ESCs biepen (allemaal dus) en de ESC die stroom hoort te leveren wordt warm. Heet. De andere 3 blijven koel.

[media=youtube]BkylngaNQxs[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan zijn dat je jou throttle kannaal moet reversen, mogelijk ziet de ESC je huidige positie als vol gas en start je dus ongewild in calibratie mode op.

De verzender staat niet aan ... Ook heb ik nog niks veranderd aan het bord of de ESCs ...

Edit :

Nog wat meer informatie :

De ESCs zijn aangesloten volgens de Quadcopter X setup in dit bestand : http://www.robson.fr/wp-content/upl...tting-Up-CRIUS-MultiWii-SE-board-v4-22-12.pdf

En wat foto's helpen ook altijd :

vx3IJhl.png

DrNfbqy.png

Nooit een ontvanger inschakelen als de zender uitgeschakeld is. De ontvanger geeft op de uitgangskanalen geen stuurimpulsen af en soms gaan esc's daar tegen protesteren.

Inschakelvolgorde: eerst de zender, dan de ontvanger.
Uitschakelvolgorde: eerst de ontvanger, dan de zender.

Verwijder voor het uitvoeren van testen altijd de propellers. Dat voorkomt veel ellende.

Probleem opgelost ... HOOP IK.
Ik ben zo dom...
FAQ « MultiWii
General issues:
The LED is permanently blinking: it indicates a wrong connection between I2C devices and the Arduino (maybe a switch between SCA and SCL lines)

-> iets mis met de stroom toevoer naar het bordje.
-> wat opzoeken levert mij dat mijn ESCs Lineair zijn, en niet Switching. En ik heb al uit 3 van de 4 ESCs de rode kabeltjes uitgehaald (onbeschadigt).

tl;dr = Heeft er iemand een gemakkelijke manier om die rode stroomkabeltjes weer in hun zwarte connector (naam kwijt) te krijgen ? (Zie foto 1)

Weer in de connector terugplaatsen. Klikken weer gewoon vast. Maar waarom zou je dat doen???

Het antwoord is al gegeven volgens mij maar je lijkt er niks mee te doen
De verzender staat niet aan ...

Zoals NPS al zei, je moet wel eerst je zender aan zetten.
Ik denk dat dat in veel manuals niet eens genoemd wordt omdat het als algemeen bekend (en logisch) wordt beschouwd.

Weer in de connector terugplaatsen. Klikken weer gewoon vast. Maar waarom zou je dat doen???
Ik heb Lineaire BESCs, en daar moet je de rode stroomkabeltjes niet uithalen. Op het moment zijn die er uit gehaald bij 3 van de 4 (zoals het zou moeten bij Switch BECSs). En ik dacht dat ik maximum 3 verschillende bieptonen hoorde (van 3 verschillende ESCs, na een tijdje, als de tonen onderscheidbaar worden).
Toch volgens dit document p.7
http://www.robson.fr/wp-content/upl...tting-Up-CRIUS-MultiWii-SE-board-v4-22-12.pdf

Het antwoord is al gegeven volgens mij maar je lijkt er niks mee te doen
Natuurlijk heb ik dezelfde situatie al eens geprobeerd met de zender op verschillende momenten aan te zetten (voor de quad, na de quad), maar het probleem bleef bestaan, dus dacht dat het niet de moeite was om te vernoemen.

En is je ontvanger dan aan wel aan de zender gebonden? Het lijkt er namelijk niet op.

De zender en ontvanger kwamen in eenzelfde doos, als combinatie. Ik nam aan dat die al gelinked waren.

Edit : Nu zijn ze gelinked. Ik neem aan dat ik nu de ESCs hoor te kalibreren ?

Edit 2 : Laat maar. Calibreren werkt niet. De LED blijft blauw knipperen en de ESCs blijven biepen.
Als ik nu deze drie bestanden samen link :
http://www.multiwii.com/faq#LED_status_signification
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31683
http://www.robson.fr/wp-content/upl...tting-Up-CRIUS-MultiWii-SE-board-v4-22-12.pdf (p.7)

Lijkt mij het enige wat ik nog kan doen de 3 andere ESCs weer hun stroom naar het bordje laten sturen, en zo een goede connectie tussen het brodje en de ESCs staande te houden. Dan kan ik misschien calibreren.
Alvast bedankt voor alle hulp, en zal morgen het resultaat posten :)

Het aansluiten van de drie rode draden verandert niets in de werking van de ES's of de stroomvoorziening en is daarmee overbodig. Met vier BEC's krijg je vier kapiteins op het schip die alle vier de spanning willen regelen. De kans dat dit ruzie wordt is erg groot, hoewel je ook wel leest dat het werkt. Maar nodig is het zeker niet.

Denk dat het verstandig is om eerst eens te controleren of de besturing werkt. Sluit de esc met de actieve BEC direct aan op de ontvanger en sluit vervolgens een servo aan op de ontvanger. Kijk of de servo se stuurbewegingen van de stick volgt. Doe deze test op alle kanalen.

Als dit probleemloos werkt ga dan een stap verder en sluit de controller aan.

Een servo ? Weet niet eens of ik zo iets heb...

Het bordje weigert alles, en de blauwe LED flikkert non-stop.

General issues:
The LED is permanently blinking: it indicates a wrong connection between I2C devices and the Arduino (maybe a switch between SCA and SCL lines)

En ik zie geen enkel ander probleem in het netwerk van stroomvoorziening behalve dat ik lineaire ESCs als switchende heb aangesloten...

De stroom "weet" niet of hij uit een lineaire of een geschakelde BEC komt. Dat maakt dus niets uit.

Dit soort "problemen" moet je stap-voor-stap oplossen. Eerst zeker weten dat er signalen uit de ontvanger komen, dan verder gaan.

Een servo moet toch wel op de kop te tikken zijn.

Als het goed is kan je via de Multiwii GUI ook zien of je ontvanger reageert.
Eventueel een regelaar met motor (zonder prop!) op je throttle kanaal aansluiten.

Ik denk echter dat je de stekkers van de regelaars verkeerdom op je bordje hebt aangesloten.
Meestal is de buitenste pin de GND en niet je signaal.

Ik bedoel de stekkers die aan de drie aderige draad zitten die van je regelaar afkomt en die je aangesloten hebt op je multiwii bordje.

Heb je de goede drivers al geinstalleerd voor het multiwii bordje?

Ik heb ze al eens omgedraaid en getest, met hetzelfde resultaat. (de + en aarding wisselt dan, toch ?)

En drivers ? Ik probeer config.h enzo up te loaden maar dat werkt niet echt.

Ik heb het voor ons allemaal wat gemakkelijker gemaakt, en een kort filmpje gemaakt.

[media=youtube]BkylngaNQxs[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een goeie vraag. Ik heb er nog niets op ge-upload.
En ja, dat is de pdf die ik volg, maar niets werkt. Als ik mijn bordje aansluit en via MultiwiiConf "Start" doe om de waarden te kunnen aflezen van de elektronica krijg ik een dunne bruine lijn te zien ter hoogte van MAG en daar blijft het bij. Als ik config.h probeer te uploaden via Arduino krijg ik stk500_getsync():noy in dynv: resp=0x00. Wat betekent dat hij geen antwoord/connectie krijgt met het bordje. Ook al staat alles juist aangeduid.

Back