esc.probleem

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Skoglund, 7 jul 2021.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Gevalletje RTFM?
    https://latrax.com/sites/default/files/76054-1 OM-N-EN-R01.pdf
    Pagina 12 laatste deel

     
  2. Andrew81

    Andrew81

    Lid geworden:
    5 aug 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dordrecht
    Sorry mijn fout...
    Er zit een ezrun 18A esc op met een andere motor en lipo accu.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
  4. Andrew81

    Andrew81

    Lid geworden:
    5 aug 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dordrecht
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat kan je met je zender doen.
     
    Andrew81 vindt dit leuk.
  6. Andrew81

    Andrew81

    Lid geworden:
    5 aug 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dordrecht
    Mijn Engels is niet zo heel goed. Maar zoals in de link sta omschreven. Is het opnieuw inleren met behulp van de set knop. Toch hetzelfde als inleren met de program card van hobby wing???
     
  7. Andrew81

    Andrew81

    Lid geworden:
    5 aug 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dordrecht
    Na deeel van mijn probleem is dat het nog wat schade oplevert het is vol gas of niks dus vol gas op de rem... Tand wielen geleiden over elkaar heen en aandrijf assen breken af door de klap.
    4 diff verder en 2 aandrijfassen en nog steeds een esc of ontvanger of zender probleem.. Snap het niks meer van... Huillie huillie
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Je esc is een dom iets. Die moet de eindpunten van je zender weten. Dat doe je dmv kalibreren. Misschien dat punch ook te hoog staat. Maar eerst kalibreren.

    Dit zelf te doen zonder de Engelse taal te beheersen is bijna niet te doen. Of iemand moet zich geroepen voelen de hele gebruiksaanwijzing te vertalen.

    1 Esc uit
    2 set knop ingedrukt houden terwijl je de accu aansluit
    3 ledje gaat knipperen
    4 gas op je zender in neutraal positie laten en vervolgens set knop indrukken. Ledje gaat 1 keer knipperen en 1x pieptoon.
    5 geef volgas en druk op de set knop. Ledje gaat 2 x knipperen en 2x pieptoon.
    6 geef volle rem en druk set knop. 3x knipperende led. 3x pieptoon.

    Als je de set knop ingedrukt houdt terwijl de led al gaat knipperen kom je in de program mode. Dan accu los koppelen en bovengenoemde stappen opnieuw volgen



    Kalibreren:
    Screenshot_20210808-124758_Drive.jpg


    Hele menu van je esc. Dat gaat het makkelijkste met een programcard. Kalibreren gaat altijd via je zender




    Screenshot_20210808-124704_Drive.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2021
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat MOET je met je zender doen omdat een servotester nooit diezelfde eindpunten als ook de middenstand van je zender kan aannemen.

    Misschien een beetje raar om producten uit te schelden als een wanproduct terwijl je zelf blijkbaar nooit een (engelse) manual probeert te lezen?
    Hier een link voor je: https://translate.google.nl/?hl=nl

    En dan krijg je:

    Om de ESC in het gasbereik te laten passen, moet u deze voor de volgende gevallen kalibreren; anders kan de ESC niet goed werken.
    1) Begin een nieuwe ESC te gebruiken;
    2) Begin een nieuwe zender te gebruiken;
    3) Wijzig de instellingen van de neutrale positie van de gashendel, ATV- of EPA-parameters, enz. Er moeten 3 punten worden ingesteld, ze zijn het bovenste punt van "vooruit", achteruit" en het neutrale punt. De volgende afbeeldingen laten zien hoe u het gasbereik instelt met een FutabaTM-zender

    A) Schakel de ESC uit, zet de zender aan, stel de richting van het gaskanaal in op "REV", stel de "EPA/ATV"-waarde van het gaskanaal in op "100%", en schakel de "ABS"-remfunctie van uw zender. (*Opmerking 2)
    B) Houd de "SET"-toets ingedrukt en schakel vervolgens de ESC in, wanneer de rode LED begint te knipperen, laat u de toets onmiddellijk los. (*Notitie 3) (Zie de afbeelding aan de rechterkant)
    C) Stel de DRIE punten in volgens de stappen in de afbeelding aan de rechterkant. 1) Neutraal punt 2) Eindpunt van voorwaartse richting 3) Eindpunt van achterwaartse richting
    D) Wanneer het kalibratieproces is voltooid, kan de motor na 3 seconden worden gestart.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Het programmeerkastje is niet direct nodig maar in de regelaar zit nog een soort van motormanagement waarmee je de karakteristiek van de motorregeling kunt instellen.
    Dit kan simpel door de set knop en dan dmv de knipperende ledjes het menu en de instellingen door lopen of met inderdaad iets als een programmer card die het menu wat makkelijker maakt.
    Om verwarring te voorkomen, deze programmeer opties hebben niets met de calibratie naar de zender neutraal en eindpuntenr te maken.
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Uiteraard eindpunten via zender inderdaad. Dacht dat de servo tester hier bedoeld werd om de program mode in te komen. Eindpunten via servo tester is onmogelijk. Leek me vrij voor de hand liggend. Aangezien al gezegd werd dat de zender->esc combinatie gekalibreerd moest worden.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2021
  12. Andrew81

    Andrew81

    Lid geworden:
    5 aug 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt allemaal voor jullie hulp.
    En alles wat er gezegd is, heb ik al geprobeerd.

    Buiten het lezen van allemaal handleidingen.
    Bestaat er ook nog youtube.
    Ik wil gewoon weten hoe iets werkt.
    En niet in een menu moet rommelen.

    Kalibreren is heel wat anders denk ik, dan het signaal wat de ontvanger moet krijgen.
    Mijn auto weet wat remmen, vooruit, neutraal en achteruit rijden is.

    Ik zeg naar wat 0V is stilstaan 7.4V is vol gas.

    En bij mijn auto is het zo, dat na het plaatsen van een nieuwe ontvanger van het zelfde merk en de zelfde type., werkt achteruit rijden gewoon zoals het hoort. Maar vooruit gaat alleen vol gas.ofdat ik nou hem helemaal in knijpt of maar een heel klein stukje. Als je er tegenaan blaas reageer de zender al, zo gevoelig.

    Vandaar mijn uitspraak over het merk.
    En is de zoek tocht begonnen.

    Of is het een gevalletje van STOP MAAR BEGIN MAAR WEER HELEMAAL OPNIEUW!!
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2021
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Gaat om het signaal dat je ESC moet krijgen van je ontvanger. Die het op zijn beurt van je zender krijgt.

    Als je een diagnose wil stellen moet je wel systematisch te werk gaan.

    Dus als dat je gelukt is. Dan stapje verder.

    Die gevoeligheid kan door de verkeerde kalibratie komen. Ook dat is je al uitgelegd.
     
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Toen ik 30 jaar geleden nationale competitie deed met 1/12 elektro cirquitwagens hadden wij snelheidsregelaars die vooruit proportioneel hadden, rem, en achteruit vol gas, omdat die achteruit bijna nooit gebruikt werd en enkel diende om je uit een vastgereden positie te bevrijden.
    Wat jij hebt is net het omgekeerde.
    Ik vraag me dus af of je buiten alle goed bedoelde raad om te kalibreren, niet gewoon je zender en je motor kan ompolen.
    Als er op het kanaal voor gas op je zender een reverse schakelaartje zit, gewoon overzetten.
    Aansluiting tussen motor en ESC draden wisselen.
    Hopelijk kan dit het einde van je lijdensweg betekenen.
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ook dat kan inderdaad.

    Zit er een reverse functie op je dx2e? Ik dacht het wel. Bovenop die knopjes links.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Ook na het plaatsen van een nieuwe ontvanger zal je de regelaar opnieuw moeten calibreren
     
  17. Andrew81

    Andrew81

    Lid geworden:
    5 aug 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey beste mensen. Even terug komen op mijn Probleempje...

    Het was toch Gewoon het opnieuw kalibreren van de esc.

    Eindpunt van het gas was inderdaad weg.

    Hoogst waarschijnlijk heb ik bij de eerste keer kalibreren, het gewoon niet goed gedaan, of te snel..
    Na het plaaten van de nieuwe ontvanger.

    Na een avondjes sleutelen loop de teton weer als een zonnetje. Helaas 4 diff jes en 2 aandrijfassen moeten vervangen.

    Iemand nog een goed adres voor onderdelen?

    Kan wel weer een voorraadje gebruiken.


    Nogmaals iedereen bedankt, en sorry voor mijn opmerking over het merk..

    Op naar een nieuwe toppie!!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dit ging om een latrax?
     
  19. Andrew81

    Andrew81

    Lid geworden:
    5 aug 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dordrecht
    Klopt. Latrax teton
    Met een ezrun 18A en T18 motor
     

Deel Deze Pagina