ESC probleempje met Trex 450 Pro in MD-500E body

Beste medevliegers,

Ik heb afgelopen week mijn goed vliegende Trex 450 pro combo met stock motor en esc in een Align MD-500E body gebouwd en vanavond ingevlogen. Dat ging eigenlijk voorbeeldig op een puntje na...

In normal mode is er eigenlijk niks aan de hand maar wanneer ik de heli in idle up 1 in de hoover heb hangen ( 100% throttle met een volle lipo) dan begint de esc na ongeveer 10 sec te varieren in toerental. Dan zakt het toerental een aantal % om vervolgens een seconde later weer op te klimmen naar 100% om vervolgens een seconde later weer terug te zakken etc etc.

Hier heb ik met de 450 in normale vorm geen last mee gehad en heb verder niks aan de instellingen veranderd... :confused: Ik heb met opzet de ramen aan de zijkant nog niet in de body gezet met het oog op de koeling.

Wie heeft er een idee waarom de esc dit verschijnsel vertoont?

ps: er stond wel aardig wat wind vanavond :!:

Groeten Merlijn

Klinkt alsof je ESC in governor Mode is geschoten. Is bij mij al eens gebeurd (zonder dat ik bewust de governor had aangezet was die vanzelf aangegaan). STUDENT heeft hier volgens mij ook last van gehad en mij er op gewezen. Check je setup even.

Arthur

Als het echt pulserend is, dan is het vaak een probleem. Als de accu vol was, dan zou het wel eens temperatuur kunnen zijn. 100% is ook wel erg veel... In een body heb je ook minder koeling. Controleer de handleiding maar eens.

Werner

Dat pulseren van de regelaar is de low voltage cutoff van de align esc..
Als je de manual had gelezen had je het geweten...

@ student: Accu en esc hadden de normale temperaturen. Daar had ik direct al naar gekeken.

@ iTuur: Dat van die govenor kan het inderdaad wel eens wezen nu je het zegt. Die symtomen komen overeen toen de govenor van mijn Trex 600N niet goed stond, die reageerde ook met zo'n velle rpm verandering.

@ Werner: De 450 pro vliegt perfect op 100% throttle in idle up, sterker nog zo vliegt ie het lekkerst eigenlijk. Ik heb juist gehoord dat het voor de esc beter is als de heli met een hoger rpm vliegt. Koeling zou geen probleem mogen zijn omdat de zijruiten er niet inzitten. Die heb ik er met opzet nog even uit gelaten.

Maar ik zie dat jij je 600 in een romp hebt zitten?! Wauw ik dacht dat dat niks voor jou was? ;) Gaaf man!

@ Anko: Misschien iets te voorbarig met je reactie. Ik weet inderdaad wat de voltage cutoff is die jij bedoeld en welk effect die heeft op de heli. Alleen als die intreed dan gaat dat heel beheersd en rustig, de rpm wisselingen van gisteren waren veel te fel en abrubt voor een voltage cutoff. En zoals Ituur al zei is het waarschijnlijk de govenor.

Ik zal de headspeed iets terugbrengen en de setup nog eens controleren vanavond en als de wind wat inzakt weer de lucht in!

Iedereen tot zover bedankt voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
@ Werner: De 450 pro vliegt perfect op 100% throttle in idle up, sterker nog zo vliegt ie het lekkerst eigenlijk. Ik heb juist gehoord dat het voor de esc beter is als de heli met een hoger rpm vliegt. Koeling zou geen probleem mogen zijn omdat de zijruiten er niet inzitten. Die heb ik er met opzet nog even uit gelaten.

Maar ik zie dat jij je 600 in een romp hebt zitten?! Wauw ik dacht dat dat niks voor jou was? ;) Gaaf man!

@ Anko: Misschien iets te voorbarig met je reactie. Ik weet inderdaad wat de voltage cutoff is die jij bedoeld en welk effect die heeft op de heli. Alleen als die intreed dan gaat dat heel beheersd en rustig, de rpm wisselingen van gisteren waren veel te fel en abrubt voor een voltage cutoff. En zoals Ituur al zei is het waarschijnlijk de govenor.

Ik zal de headspeed iets terugbrengen en de setup nog eens controleren vanavond en als de wind wat inzakt weer de lucht in!

Iedereen tot zover bedankt voor het meedenken!

Hee Merlijn,

Je moet sowieso, je regelaar in governor-mode nooit op 100% zetten.
De reden daarvoor is simpel: bij het opstarten kijkt d governor welk percentage hij aangeboden krijgt. In dit geval 100%. Die spanning zet hij op de motor en hij kijkt welk toerental daaruit vloeit. Maar de pitch staat dan nog op nul en dus is het toerental dan op zijn hoogst. Vervolgens wil hij dat toerental vast proberen te houden, maar dat gaat niet want je accuspanning begint vrijwel direct te dalen, en doordat je pitch geeft neemt de belasting toe wat ook al een lichte toerentaldaling tot gevolg heeft. Gevolg is dat hij de weg een beetje kwijt raakt... moet ik nu regelen of niet?
Voor de governor mode kun je gerust een waarde van 50 of 60 % pakken (komt ongeveer overeen met hooveren op 80% in gewone ESC mode), MITS je je pitch op NUL houd tijdens het optoeren en na het optoeren even een paar seconden wacht voordat je pitch geeft.
Verder: De Align ESC heeft 3 standen van governor, slow, medium en fast.
op slow reageert hij wat traag en kun je wat fluctuaties in toerental verwachten, in fast houd hij hem heel strak, soms zelfs té strak waardoor hij ook in toerental kan varieren (kan ie wat gaan jutteren).
Met onze lesmachientjes vliegen wij met governor zoals je mischien weet, en dan draaien we met een vlakke curve van 50%, een hele vlucht van 10 minuten met zéér constant toerental. Die Align ESC is veel beter dan de meeste mensen beweren, maar ja, dat komt omdat hij inderdaad niet goed genoeg is voor heftig 3D..... En blijkbaar is alles wat niet zeer zwaar hardcore 3D aan kan, tegenwoordig volkomen k*t...:yes:

Voor jouw toepassing, moet naar mijn idee, met de curve op 60 tot 70% en de ESC in governor mode "medium", soft start, perfect werken.
Maar denk er om: pitch nul houden tijdens het optoeren, en nadat hij op toeren is een paar seconden wachten vóórdat je pitch geeft (zelf tel ik vanaf het inschakelen rustig tot tien), en bij voorkeur niet halverwege de acculading de motor uitzetten en weer opstarten. Want vanwege de lagere accuspanning halverwege de lading, stabiliseert hij dan op een lager toerental (wat ie dan overigens verder wel perfect vasthoud de rest van de vlucht).

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Juist met een governor zal je toerental nooit zo snel mogen gaan afwijken..

de LVC gaat pulseren met 1/2 HUIDIG gas.. dus als jij 100 procent draait, gaat die van 100 naar 50... dat is een veel groter verschil dan bv van 70 naar 35 gaan,

Ook kan je one way nog verrot zijn.. als deze heel even doorslipt gaat dit ook met schokken en toerentalwisselingen.

Weggehaald.... voor mijn beurt gepraat....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de input jongens. En Anko je had niet geheel ongelijk met je eerste feedback. Bleek toch een lipo niet meer zo goed als ik dacht dat ie was. Met de gewone 450 functioneerd ie nog perfect, ook met 100% throttle maar de romp is schijnbaar te veel voor die lipo. Gelukkig had ik afgelopen week nieuwe lipo's gekocht en na een reset van de esc en nieuwe lipo vliegt de heli zoals het hoort.

Bert bedankt voor toelichting, zie je zondag op het veld! :)

Vanavond even met de govenor in de weer.

heb je niks aan de gov van de align regelaar. Die is gewoon bagger hoef je niet eens te proberen

Zucht.....

Uit post #8: " Die Align ESC is veel beter dan de meeste mensen beweren, maar ja, dat komt omdat hij inderdaad niet goed genoeg is voor heftig 3D..... En blijkbaar is alles wat niet zeer zwaar hardcore 3D aan kan, tegenwoordig volkomen k*t...:yes:"

Dat wil niet zeggen dat het ding niet werkt, Heb Merlijn (Jonkje) er gisteren (dus zo rond de tijd dat jij dat schreef) een hele middag prima mee zien vliegen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back