ESC progrmmeer vraag

De throtle van mijn 450 heli geeft bij low stick soms geen respons. De eerste keer dat het gebeurde was tijdens landen op 1,5 m hoogte had ik waarschijnlijk de th stick naar 0 getrokken, toen ik gas gaf viel de motor uit en heli naar de grond. In eerste instantie dacht ik dat ik te lang gevlogen had met de lipo maar die gaf toch nog 10,2 volt aan en volgens de handleiding van Align moet hij bij mid volt protection bij 9,6 v minder power leveren en pas bij 9v ermee stoppen.
Thuis heb ik de Th curve linear van 0 naar 100 gezet en heb de esc opnieuw geprogrammeerd een Align esc is vrij makkelijk en op you tube vindt je genoeg filmpjes die je 1 op 1 over kan nemen. Toen ik dit gedaan had kwam ik erachter dat bij het opstarten de motor af en toe niet opstart. Als ik de stick langzaam naar voren duw begint de motor wel te bewegen maar draait niet rond geef ik dan volgas dan stropt hij daarmee en is het stil net of de draden afgekoppeld zijn.
Daarom denk ik dat mijn esc kapot is of misschien wel mijn motor.
Ben toen op internet gaan kijken en kwam toen de verschillende kv waardes tegen vandaar de topic 1700 vs 3400kv. Dankzij jullie is me dat wel duidelijk.
Een nieuwe ESC lijkt me de eerste stap.
Bij de verschillende merken esc kom ik ook vershillende thermen die jullie misschien kunnen uitleggen:

Bij een heli moet brake altijd disabled zijn. Maar wat wordt er met brake bedoelt.
Timing deze moet ik bij de programmeer kaart van de yep in graden aangeven, maar hoe weet ik wat voor mij van toepassing is.
Dan heb je ook nog de PWM frequency en de startup power en daar kan ik uit kiezen tussen auto-2-4-8-16-32
Wat kan ik daarmee.
Ben benieuwd naar jullie reaktie.

Groet

Brake is een remvoorziening die de klappropeller van een E-zwever laat stoppen om op te klappen. Bij een helikopter moet deze functie zijn uitgeschakeld. Zou zelfs schade aan tandwielen kunnen veroorzaken als de motor plotseling sterk wordt afgeremd

Timing is te vergelijken met voorontsteking bij een benzinemotor en is afhankelijk van het type motor. Bij de motor (of op de site van de fabrikant) kan je dat terugvinden. Anders is Google een handige hulp.

PWM frequency geeft simpel weg gezegd aan in hoeveel stukjes per seconde de gelijkstroom naar de motor wordt "gehakt" en wordt aangegeven in kiloHertz. Hoe hoger, hoe soepeler de motor in deellast draait, maar de ESC wordt warmer doordat het aantal schakelingen per seconde stijgt. Is een kwestie van een goed compromis vinden. Vaak doet de motorfabrikant suggesties voor deze instelling.

Duidelijke uitleg, bedankt Als je moest adviseren wat voor esc zou je voor een 450 aanraden? Die van Align ben ik niet kapot van dit is n.l. de tweede die kapot gaat die van m,n 250 ook al een keer.

Helikopters is niet zo mijn ding, kan daar weinig specifieks over zeggen.

In zijn algemeenheid heb ik goede ervaringen met ESC's van Castle Creations, de Ice serie en met Jeti ESC. Dat zijn niet bepaald goedkope dingen, maar wonderlijk genoeg doet een Turnigy Plush her verrassend goed in een van m'n vliegtuigen. Heeft al een paar honderd vluchten achter de rug. En de prijs is verrassend laag.

jep, die hobbywing 50a is echt dikke prima.

heb ze ook in mijn heli's zitten en ben uitermate tevreden over de prestatie's en eenvoudige programmeer mogelijkheden.

Back