ESC reageert niet lekker

Hallo allemaal,
Van de week heb ik geprobeerd om mijn hobbyking XC10A esc en mijn hobbyking brushless motor aan te sluiten en te programmeren met een programmeerkaart.
Maar zodra ik ook maar een klein beetje gas geef slaat de esc uit.
Deze doet vervolgens niets meer totdat ik de stroom er helemaal afhaal.
De proefopstelling is met een 6V loodaccu maar zal tzt met een 2S lipo pack worden uitgevoerd.
Iemand een idee?

Voor de zekerheid heb ik de instellingen eens aangepast zoals Lex ze in zijn sleper heeft.
Zoals hieronder vermeld.
Brake force 50%
Drag brake 10%
Run mode Two (vooruit-achteruit zonder vertraging, stick hoeft niet in neutraal)
Start force 10%
Cells number Auto
Cutoff 3.1V
Timing Low
Neutral range 6%
Initial brake 5%
Reverse force 100%

Helaas geen verbetering.
Echter als ik de kanalen omwissel begint de ESC meteen irritant te piepen alsof ze het niet leuk vind.
Overigens de servo op het kanaal van de ESC reageert niet?
HUH?

Hoeveel stroom loopt er onder belasting?
Wat doet de accu-spanning onder belasting?
LVC = Low Voltage Cut off, om LiPo tegen te diepe ontlading te beschermen.

LVC = Low Voltage Cutt-off. Dit stukje software meet de accuspanning constant en schakelt de motor uit wanneer die spanning te laag wordt. Dit om de accu te beschermen. Voor een 2S LiPo zal dat afschakelpunt tussen de minimaal 6V (3V per cel) en maximaal 7V (3,5V per cel) zijn.
Dat is dus voor een loodaccu aan de lage kant want die zal even boven de 6V zijn als hij onbelast is maar tot rond de 6V, of er iets onder, zakken als het belast wordt, dus wordt de motor afgeschakeld.
Kijk of je die spanning kunt programmeren en stel hem dan in op 5,5V of zo iets. Vergeet niet die spanning weer terug te zetten als je LiPo's gaat gebruiken!

LVC = Low Voltage Cutt-off. Dit stukje software meet de accuspanning constant en schakelt de motor uit wanneer die spanning te laag wordt. Dit om de accu te beschermen. Voor een 2S LiPo zal dat afschakelpunt tussen de minimaal 6V (3V per cel) en maximaal 7V (3,5V per cel) zijn.
Dat is dus voor een loodaccu aan de lage kant want die zal even boven de 6V zijn als hij onbelast is maar tot rond de 6V, of er iets onder, zakken als het belast wordt, dus wordt de motor afgeschakeld.
Kijk of je die spanning kunt programmeren en stel hem dan in op 5,5V of zo iets. Vergeet niet die spanning weer terug te zetten als je LiPo's gaat gebruiken!

Dat ga ik eens proberen.
Hopelijk is dit de oplossing en anders zoeken we vrolijk verder.

@Ernst Grundmann
Het was idd het lage voltage van de loodaccu.
Nu gewoon op een Lipo aangesloten en gaan met die ....
Alleen nog even uitvogelen waarom de boel niet wil als ik de kanalen verwissel.

dat is wel logisch.

een esc (of regelaar) 0 ziet, initialiseerd hij. dan geeft hij de motor groen licht, en kan er gas gegeven worden.
ziet hij geen 0, gaat hij piepen als waarschuwing dat je gas niet dicht staat.

Normaal is het gas kanaal het enige kanaal wat werkelijk op 0 staat, de andere kanalen staan op 50% (de servo zou normaal links en rechts kunnen, op het gas kanaal gaat hij maar 1 kant op)

Hé Norwin,

Heb je de regelaar op het zender signaal (=juiste pulslengte) gekalibreerd, zodat hij de juiste uitslag weet?:

- regelaar uit, zender aan
- stick op volgas
- regelaar aan ... even wachten ... piepjes
- stick helemaal naar achteruit ... piepjes
- stick naar neutraal ... piepjes, en opstarten; klaar.

De neutraal herkent hij elke keer bij opstarten, maar de maximalen moet je hem vertellen.

Back