ESC stelt niet scherp bij 1 servo

Ik ben een beginnend heli vlieger en ben momenteel een 2e hands Align Trex 450 sport aan het vliegklaar maken.

Als ESC gebruik ik niet de meegeleverde standaard Align ESC maar een ouder model YGE 60 die ik nog had liggen. Ik denk dat deze ESC beter is dan de Align ESC. De toelaatbare stroom ligt in ieder geval hoger zodat er wat meer reserve in de ESC zit.
De ontvanger is een Spektrum AR6210 en de swash servo's zijn standaard Align DS 410M servo's.De gyro is een Spartan Quark met een Savox SH0257 mg.

Wat is nu het probleem:
Als ik alle servo's, de gyro en de ESC op de ontvanger aansluit dan stelt de ESC niet scherp (er is geen melodietje te horen)
Alles werkt wel want ik kan gas geven en de motor gaat draaien. Ook bewegen de swashservo's. De roerservo nog niet want ik moet de gyro nog programmeren (endpoints)

Ik heb de ESC opnieuw geprogrammeerd, maar dat hielp niet.

Vervolgens ben ik de servo's en de gyro 1 voor 1 op de ontvanger gaan aansluiten. Iedere keer stelde de ontvanger scherp totdat ik de elevatorservo aansloot. Met deze servo erbij (uiteraard in het elev slot op de ontvanger) en vervolgens onder stroom zetten van de ESC stelt deze niet meer scherp.
Koppel ik de elevatorservo van de ontvanger en laat de rest zitten, dan stelt de ESC wel weer scherp.
De elevator servo doet het wel gewoon.

Doe ik alleen de elevatorservo en de ESC in de ontvanger dan stelt de ESC niet scherp. De motor en elevatorservo doen het wel gewoon. Ik heb de roerhorn van de elevatorservo gehaald met de gedachte dat de elevatorbediening zwaar liep, maar dat mocht niet baten.

Iemand een idee wat dit kan zijn? De servo lijkt mij het meest verdacht, maar hij doet het gewoon. Ook bromt hij niet overdreven. Ik heb helaas geen andere servo liggen om te kijken of het dan over is.

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Hoe groot is de Bec op de regelaar?
Wordt hij warm?
Als je de elevator erin laat zitten, en je trekt een andere servo los, blijft hij het dan ook doen?

Daarnaast is 60 amp echt wel een beetje verschrikkelijk overkill...
35 amp heb je al bijna de helft over. Ikzelf trek net aan een piek van ong. 26 ampere, met een enthousiaste sportvliegstijl

Het is een tweedehands heli.
Kan makkelijk dat er iets onzedelijks mee gebeurt is. Dat een servo beweegt, wil dus ook absoluut niet zeggen dat hij goed is...
Als de eerste regelaar ook problemen gaf op dit gebied, zou ik de servo's eens vervangen.
Als het motortje ouder wordt, of overbelast, roken de koolborsteltjes weg, en gaat de servo of servo's stroom zuipen.

Kan ook zijn dat de (vaak) 2 ampere bec van de originele regelaar gewoon te krap is.
dat is bij die 35 amp regelaars vaak zo. Een losse bec bied dan uitkomst..
3 amp is zat, wel even de rode draad van de regelaar losgooien in de servostekker.

Dus voor jou om te testen:
- zit het probleem werkelijk in die ene elevatorservo?
sluit hem gewoon aan, en trek eens een aileronservo eruit. kijk of de regelaar dan wel opkomt.
Zo ja, dan is gewoon de setup waarschijnlijk te zwaar voor de bec. Losse bec erop.
Vaak wordt de regelaar dan ook stevig heet als je een beetje met de kanalen speelt, en de servo's snel laat bewegen.

- Probleem blijft zich alleen bij de elevator voordoen.
Even 3 verse bestellen. Vaak zit er verschil tussen servo's van verschillende lichtingen, en oude en nieuwe servo's. beste is om 3 identieke op de swash te hebben staan.

- originele regelaar even terug plaatsen. 35 amp is echt zat. alleen de bec is vaak wat onderbemeten, maar dat heb je voor 10 eur en een beetje prulwerk vele malen beter opgelost dan dat het in de regelaar verwerkt zit.

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb even op de YGE site gekeken en deze ESC heeft:
- Getaktetes BEC: 5,5V, 3A Dauer, 5A Peak
De BEC is volgens mij in dit geval ook niet het probleem want al sluit ik alleen de elevatorservo aan (+uiteraard de ESC voor de stroomvoorziening) dan stelt de ESC ook niet scherp.

Met alle servo's + gyro aangesloten ZONDER de elevatorservo stelt de ESC wel scherp.
Het heeft volgens mij dus echt met de elevatorservo te maken.

Ik had de hoop dat het met iets softwarematigs in de zender te maken had, maar ik kwam net op het idee de elevatorservo op een andere uitgang van de ontvanger aan te sluiten. Ik heb de rudderuitgang gebruikt. Ook dan stelt de ESC niet scherp. Overigens doet de elevatorservo het wel. Als ik de rudderstick beweeg, dan beweegt de elevatorservo mee.

Is het geen optie alleen de elevatorservo te vervangen of ga ik daar last van krijgen?
Ik vind het zonde van mijn geld om gelijk 3 nieuwe servo's te kopen.
Ik kom overigen de DS410 niet meer tegen, wel de DS415.

Gr. Jan

Ga er maar van uit dat die servo defect is. Met de software in de zender heeft dit niets van doen. Die "weet" niet of een servo al-of-niet aangesloten is.

Als 1 zo'n klein servo'tje een bec van 5 amp plat krijgt, is dat op zich wel een vermelding waard ;-)

Servo is gewoon kapot.
Dat hij wel iets doet, zegt echt niets..

Normaal is 3 amp ruim genoeg voor een 450

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb in het "te koop gevraagd" gedeelte van het forum een oproep geplaatst voor een DS410 servo. Helaas nog geen reactie gekregen.

Even 3 verse bestellen. Vaak zit er verschil tussen servo's van verschillende lichtingen, en oude en nieuwe servo's. beste is om 3 identieke op de swash te hebben staan.

Ik neem Student zijn advies ter harte en ga vandaag 3 nieuwe swashservo's bestellen. Vanwege de prijs/kwaliteitverhouding ben ik van plan de Savox SH0261MG te bestellen.

Gr. Jan

Back