esc stopt wanneer servo beweegt.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jaapRC, 17 aug 2020.

  1. jaapRC

    jaapRC

    Lid geworden:
    17 aug 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    amsterdam
    beste forumleden,

    ik heb twee esc's aangesloten op een schakelaar en die werken perfect synchroon met een elevon functie.
    maar op het moment dat ik dus mijn servo beweeg, dan schieten mijn esc's in een soort van slaap stand of de BEC schakelt in want er gebeurd daarna niks meer.
    is er een oplossing om dit te omzeilen.
    ik dacht misschien registreren de esc's een drop in de spanning waardoor ze in de cut off functie schieten.
    wellicht is er iemand met ervaring die een antwoord heeft.

    ik hoor het graag.

    met vriendelijke groet.

    jaap zwart.
     
  2. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Beste Jaap

    Welke zender gebruik je en hoe heb je dit dan geprogrammeerd in jou zender?
    Foto van setup!

    groet Hans
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Jaap,
    Ten eerste, een BEC is een onderdeel van de esc, en dient om de ontvanger en de servo's van voedingsspanning te voorzien. Dus die schakelt niet in zoals jij schrijft, maar is altijd aan.
    Ten tweede, als je 2 esc's met allebei een BEC zonder meer op de ontvanger aansluit, gaan die BEC's elkaar tegenwerken. Je moet dan bij één van de 2 de rode voedingsdraad uit het aansluitstekkertje dat naar de ontvanger gaat verwijderen, of doorknippen, en het eind dat van de esc komt isoleren.
    Ik kan niet direct verklaren dat dat de oorzaak van de door jou beschreven gebeurtenis is, maar het is iets om na te kijken.

    Max.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Aan je vraagstelling te zien en je verklaring denk ik dat je het niet goed geprogrammeerd hebt.
    Regelaars schieten niet in een slaapstand en zoals Max zegt, BEC schakelt niet, bec staat altijd aan en zal ook niet uitvallen tot je de accu eraf haalt.
    Ik denk dat er in je mixer iets fout geprogrammeerd staat.
    Vraag me trouwens ook af welk model je ESC mee zou moeten mixen met een elevon.

    Dus graag foto, tekening of omschrijving van het model.

    GJ
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Laat me raden: 2 esc's op elevon(delta) + 1 servo = (voer)boot.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voerboot.. ja zou kunnen.
    Ik denk dat er nog een mixer aanstaat.
    Kijk even in de monitorfuctie, als je zender dat heeft, wat er gebeurt als je je servo beweegt, of er dan iets op de kanalen van de regelaars gebeurd.
    Eventueel ipv de regelaars servo's gebruiken, dan kan je het ook zien.

    GJ
     
  7. jaapRC

    jaapRC

    Lid geworden:
    17 aug 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    amsterdam
    Beste Max,

    allereerst bedankt voor je reactie !
    ik heb bij 1 van de ESC's het rode voedingsdraad verwijderd , nu heeft die specifieke ESC er geen last van op het moment dat de servo beweegt, alleen die andere waar het rode voedingsdraad niet van is geisoleerd die reageert nog wel.
    heb je enig idee hoe ik het verder kan oplossen?

    ik zou denken laat ik ze alle 2 isoleren maar hoe moet ik mijn ontvanger voeding blijven geven.
     
  8. jaapRC

    jaapRC

    Lid geworden:
    17 aug 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    amsterdam
    klopt ja het is een bootje !
     
  9. jaapRC

    jaapRC

    Lid geworden:
    17 aug 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    amsterdam
    ik heb een flysky is6x met een fs10b ontvanger.

    maar ik heb het ook geprobeerd met een tactic 650 sx en een fatsoenlijke ontvanger allen bij beide het zelfde probleem.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan een aparte ontvangervoeding gebruiken.
    Maar ik durf bijna 100% zekker te zeggen dat het een instelling in de zender is.
    Heb je al een servo geprobeerd aan te sluiten op een ESC aansluiting?

    GJ
     
  11. jaapRC

    jaapRC

    Lid geworden:
    17 aug 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    amsterdam
    Beste GJOV,

    allereerst bedankt voor je reactie en het mee denken aan een oplossing , echt super !

    ik heb hier 3 tactics liggen en 1 flysky
    ik kan je 99% zeggen dat het niet aan de instellingen van de zender liggen.
    dat denk ik te hebben uitgesloten, tenminste
    als ik namelijk een andere type ESC aansluit dan werkt het gewoon prima.

    Ik vermoed maar dat is een vermoeden dat het een ingebouwde spanningsmeter is ofzo die bij een drop in de voltage van de ontvanger
    in een soort van beveiliging schiet.
    want als ik de servo op een Potmeter kanaal aansluit ( op flysky zitten 2 potmeters)
    waarmee ik gedoseerd de servo kan bewegen en als ik dat heel langzaam doe , dan schiet hij namelijk niet in de beveiliging en blijft hij gewoon aan, maar als ik er heel abrupt open en dicht draai dan gaat ie meteen uit.
    alleen ik kan deze esc niet programeren en het is een kopie van de 1060 hobbyking esc
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbywing-quicrun-60a-2s-3s-waterproof-brushed-esc-for-1-10.html

    ik denk dat het beste is dat ik via het bcc kanaal van de ontvanger apart voeding geef en de 2 rode draden van de ESC uitsluit.
    tenzij er iemand anders nog een oplossing heeft
    is er misschien iemand die nog een tip heeft hoe ik de ontvanger kan voeden zonder daarvoor een aparte voeding te kopen ?
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een drop in de voedingsspanning door een servo te bewegen kan haast niet.
    Als je zeker wet dat het niet je zender is dan is het de programmering in de regelaar, waarschijnlijk de afslagspanning.
    Regelaars kan je instellen dat ze bij een bepaald minimaal voltage de motor stoppen en dan nog wel de besturing blijft werken.
    Als bij de ene regelaar de afslagspanning op bijvoorbeeld 4 volt staat en bij de andere op 3,2 dan zal die van 4 Volt stoppen met werken als de spanning daaronder komt en de andere 3,2 regelaar werkt gewoon door.

    Iets anders kan ik niet bedenken, dus je zal toch moeten proberen in het menu te komen en die spanning te veranderen.

    GJ
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Een gok: De Flysky i6 heeft de mogelijkheid om de herhalingsfrequentie van de servopulsen te veranderen, menu Rx setup > Servos Freq.
    Een frequentie van 50 is normaal, als je hoger gaat kom je in een bereik voor digitale servo's, en kunnen je esc's en je servo misschien niet goed werken.
    Nogmaals, het is een gok, maar de moeite waard om het te controleren.
    Maar ik ben het verder met GJ eens, een servo kan de spanning niet zover laten instorten, als het tenminste niet een hele grote is (de bec van een esc heeft zijn limiet), en als die vrij kan bewegen en niet tegengehouden wordt door een besturing met veel wrijving.

    Max.
     
  14. jaapRC

    jaapRC

    Lid geworden:
    17 aug 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    amsterdam
    ok ik ga er ff mee aan de slag.

    gr Jaap
     
  15. jaapRC

    jaapRC

    Lid geworden:
    17 aug 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    amsterdam
    ok ik neem het mee ik ga er ff mee aan de slag.
     

Deel Deze Pagina