esc temp

hallo
ik heb sinds een paar maanden een trex 600.
tot nu een 30 tal vluchten gemaakt zonder problemen .
maar net een vluchtje gemaakt en toen voelde ik aan mn esc , die was dus loeiheet.
ik heb een throttle curve van alles op 100% . vlieg met de 12 t helicoil overbrenging
heb sinds t begin ook niets aan de instellingen veranderd.
het is al eerder dit jaar zo warm geweest dus dat lijkt me ook niet een oorzaak.
normaal word ie niet warmer dan handwarm
wat kan dat veroorzaken? of is ie aan t doodgaan ??
 
ferro zei:
wat kan dat veroorzaken? of is ie aan t doodgaan ??
Als die aan het doodgaan is komt er bij mij meestal rook uit :lol: Een throttle curve van 100% zou hem het koelst moeten houden (of natuurlijk een curve van 0% maar dan doet die zo weinig hè ;) )
Misschien ben je extremer gaan vliegen (dus zwaarder belasten)? En hoeveel graden is loeiheet? Wat voor ESC is het? Gebruik je een aparte ontvanger accu of zit er een BEC op die je gebruikt? Misschien loopt er dan een servo ergens stroef (of is de motor ervan bijna stuk) wat ook de temperatuur van de ESC behoorlijk kan opstoken.
 
ik gebruik de standaard setup , dus met een standaart 75 a esc en de allign ontvanger lipo.
loeiheet , ja , ik weet t niet precies , maar ik drukte mn vinger erop , en t was te heet om hem er 3 seconden op te houden .
t viel me op dat de temp per vlucht nogal verschilt.ik ben niet extremer gaan vliegen denk ik . enig idee?? nog belanrijker , zal ik m nog de lucht injagen ??
wat jullie ???
 
even ter verduidelijking ; ik weet niet of t een probleem is , dat is eigenlijk mn vraag. hij was nl altyd zon beetje handwarm en ineens warmer . mss hoort t wel , mss ook niet , dat wou ik effe weten weejewel
 
De 35A versie kan tot 80 graden hebben en dan regelt die automatisch het gas terug. Bij drie seconde vinger hitte gok ik dat die rond de 60 graden is. ;)
4. Thermal protection: When the ESC's temperature raises to 80° C that causes by over current or improper airflow, the thermal protection will be enable. Then the power will be decreased by the ESC. The flyer should prepare for landing in time.
 
eeh , je bedoelt de 75ampere versie toch? [die , standaart in de kit zit] . als ie ingrijpt , is ie
dan nog enigzins in de lucht te houden om te landen , of word t autoroteren?
 
Heb het hier van: http://www.trextuning.com/alignmanual.php

Volgens mij is er nog wel mee te landen, maar daar ging het mij niet zo om. De 35 ampère versie kan dus tot 80 graden hebben. Je zou even in je handleiding moeten kijken of dat bij jouw 75 A versie ook zo is. En dan even met een infrarood thermometertje meten na een vlucht. Als die onder de 60 -65 graden blijft zou ik mij niet zo druk maken.
 
Ik heb ook een 600 met standaard regelaar 75A en 600L motor. Vanavond nog even gemeten: motor ca. 50 graden en regelaar ca. 40-45 graden.
Crabonbladen en 2000 toeren op de kop. Gascurve 100-90-80-90-100.

Het schijnt dat de motor als ie op is of na een crash gedemagniseerd raakt, waardoor hij veel meer amps gaat trekken, waardoor de ESC overbelast kan worden en uitfikt.
 
is dat zo ? ik heb idd een crash gehad . als dat bij mij het geval zou zijn en de motor meer ampere trekt , zou ie veel meer gaan consumeren ? toch?
want dat doet ie niet , +/- 3500 mah op 4.5 min vliegen , heeft ie altijd gedaan .
 
ferro zei:
is dat zo ? ik heb idd een crash gehad . als dat bij mij het geval zou zijn en de motor meer ampere trekt , zou ie veel meer gaan consumeren ? toch?
want dat doet ie niet , +/- 3500 mah op 4.5 min vliegen , heeft ie altijd gedaan .

Dat zou je denken ja.
Trouwens, 3500mah is wel veel. Dat doet mijn 600 in 7 minuten met mijn FP4900. Of vlieg je 3D? Ik vlieg gewoon FF, af en toe een climbout, loopings, rolls en flips..
Wellicht heeft je motor het erg zwaar gehad (te strak op de tandwielen, snaar te strak, lager(s) kapot of aanlopende delen), waardoor ie erg snel op is
 
Lijkt mij stug dat een motor van een crash gedemagnetiseerd raakt. Waar die wel gedemagnetiseerd van raakt is hitte. Maar tegen de 100 graden zou voor een kwaliteits motor geen probleem moeten zijn. Mijn Hacker motor kan tot 120 graden hebben.

Hoe dan ook zou je dit zeker moeten merken in je vluchttijden.
 
Satoer zei:
Lijkt mij stug dat een motor van een crash gedemagnetiseerd raakt.

Niet stug: Bij crash stript tandwiel, te laat TH inschakelen/motor uitschakelen, die giert dus volgas onbelast door = oververhitting = demagnetisering.
Laat jouw kwaliteitsmotor maar eens 10-20 seconden volgas onbelast brullen.....
 
Een goede motor kan onbelast gewoon volgas draaien. hij wordt dan wel warmer dan normaal maar dat moet niet direct tot oververhitting lijden.

Ik zou eens kijken of alles nog mooi soepel loop in je aandrijving. Ook je motor loshalen en goed nakijken, wellicht loopt deze aan.
 
ja , hij zit met 4.5 min vliegen altijd tussen de 3200 en 3500 mah , ik vlieg heel licht 3d , maar mss wel erg onbenullige vliegstijl.
alles loopt soepel , tenminste , daar ging ik maar effe vanuit , heb een minifractie speling tussen motortantwiel en maingear , nieuwe lagers na de crash gemonteerd[6 vluchtjes oud]
en torqeu tube. toen ik crashte lag ie idd een seconde of 6 a7 ofzo onbelast te brullen . maar zoals gezegd , is ie na de [zware] crash nog hetzelfde , heb inmiddels net weer gevlogen ,
en esc is weer gewoon handwarm . o,ja , ik vlieg met een goedkopere [200euri] lipo van 4rc , maakt dat nog uit op verbruik? ik dacht dat duurdere en betere lipos aleen maar meer power gaven en meer cycles in zich hadden , of zijn er nog meer voordelen tov de goedkopere ??
mvg ferry
 
Sommige mensen gebruiken een stukje papier tussen de tandwielen en drukken het zo tegen elkaar. Mijn mening is dat er dan teveel speling tussen zit. Er moet gewoon nèt een heel klein beetje speling tussen zitten.
 
Ja dat idee hat ik ook al, je krijgt dan toch dat het raakvlak een stuk minder wordt.
Of is het zo dat door de waarmte er iets gaat uitzetten?
Volgens mijn idee zou pakweg zo'n één tiende milimeter genoeg zijn, of toch niet?
 
Ik doe het als volgt:
Haal de bladen er even af.
Zet het tandwieltje tegen de maingear, schroef hem een klein beetje vast.
Dan draai ik de kop en dus de maingear volledig 360gr rond en voel waar hij het zwaarst loopt.
Dit doe ik om het hoogste punt van de maingear te vinden (is nooit perfect rond).
Ik zorg dat ik het hoogste punt terug kan vinden(fineliner).
draai de motor weer los.
Op het hoogste punt stop ik een vloeitje tussen de tandjes en druk het motortandwieltje aan en zet hem vast.
draai het vloeitje er tussen uit.
Werkt tot nu toe prima.

Eric
 
Back
Top