Gisteren fikte mijn 75A ESC van mijn Trex 600 uit. Ik had er al meer dan 60 vluchten mee gemaakt en nooit eerder problemen mee gehad.
OK.... nieuwe regelaar gehaald (Jeti 90A Heli) en gemonteerd. Proefgedraaid, werkt okiedokie.
Wilde ik vanavond mijn accupacks laden en sloot het pack aan dat op de heli zat ten tijde van de fik. En nu komt het:
Het pack gaf maar 4 cellen op de balancer weer. Het betreft twee seriegeschakelde 3s1p packs van Himodel 4100mAh.
Bij doormeten van de packs met een multimeter bleek van één pack maar 1 cel spanning te leveren, de anderen noppes, zero, nada.
Pack opengemaakt, wat bleek twee contacten van de tweede cel waren niet goed gesoldeerd. De soldeerlippen van deze cel waren dubbelgevouwen in de soldeerplaat geperst, maar maakten nergens contact met de vertinning. Ik vermoed dat ze door handling (straps op de heli) en trillingen niet meer helemaal goed contact maakten. Dit leverde een bak weerstand op, waardoor ik vermoed dat de ESC uitgefikt is.... Nou ja, een dure les, want die nieuwe regelaar was wel 179 euri, maar gelukkig geen andere schade. Nou alleen die schroeilucht nog .....
Trouwens, bij brand (die ontstond toen ik net geland was) heb je geen idee hoe snel je de rotorbladen stopt, de kap verwijdert en de accukabel losmaakt!!!.......
De moraal: kijk de vertinning van je accu's na, in ieder geval bij Hi-model.... Of koop gewoon Flight Power accu's.... :wink:
Als iemand een ander idee heeft over de oorzaak van de verschroeide ESC, ben ik natuurlijk wel benieuwd.
OK.... nieuwe regelaar gehaald (Jeti 90A Heli) en gemonteerd. Proefgedraaid, werkt okiedokie.
Wilde ik vanavond mijn accupacks laden en sloot het pack aan dat op de heli zat ten tijde van de fik. En nu komt het:
Het pack gaf maar 4 cellen op de balancer weer. Het betreft twee seriegeschakelde 3s1p packs van Himodel 4100mAh.
Bij doormeten van de packs met een multimeter bleek van één pack maar 1 cel spanning te leveren, de anderen noppes, zero, nada.
Pack opengemaakt, wat bleek twee contacten van de tweede cel waren niet goed gesoldeerd. De soldeerlippen van deze cel waren dubbelgevouwen in de soldeerplaat geperst, maar maakten nergens contact met de vertinning. Ik vermoed dat ze door handling (straps op de heli) en trillingen niet meer helemaal goed contact maakten. Dit leverde een bak weerstand op, waardoor ik vermoed dat de ESC uitgefikt is.... Nou ja, een dure les, want die nieuwe regelaar was wel 179 euri, maar gelukkig geen andere schade. Nou alleen die schroeilucht nog .....
Trouwens, bij brand (die ontstond toen ik net geland was) heb je geen idee hoe snel je de rotorbladen stopt, de kap verwijdert en de accukabel losmaakt!!!.......

De moraal: kijk de vertinning van je accu's na, in ieder geval bij Hi-model.... Of koop gewoon Flight Power accu's.... :wink:
Als iemand een ander idee heeft over de oorzaak van de verschroeide ESC, ben ik natuurlijk wel benieuwd.