Esc voor Brushless motoren robotmaaier

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ShadesInBlack, 29 jul 2021.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb een defecte robotmaaier bemachtigd met als bedoeling deze rc te maken. Alle printplaten en overbodige sensoren enz eruit gehaald, prima basis.
    Er zitten 3 DC brushless motortjes in. 2 voor aandrijving van de 2 wielen met een reductie en 1 grotere en zwaardere voor de messen. Deze laatste heeft bv als merk en type: linix 45zwn20-20. Hij draait 3200 toeren op 18V volgens het stickertje erop. Ik heb gegoogled naar datasheet of wiring diagram, maar vind er niets van terug.
    Alles op 18V met een Li Ion.
    Deze brushless motortjes hebben elk 8 draadjes.
    Ik wil gewone rc esc' s gebruiken, maar kan dit? Ik dacht dat mss 3 van de 8 draadjes zijn zoals gekend bij rc combo's en de rest voor thermische of toerental sensor of zo. Maar zo ja: welke dan? Alle draadjes zijn heel dun, dus veel stroom zal er niet door gaan.
    Indien dat niet kan, welk soort esc moet ik dan naar kijken? En hoe aan te sluiten om de ontvanger dan?
    18V zou een 5s lipo zijn. De originele Li Ion is 5s, maar die kan ik niet laden, slechts tot 4s. Maar ik wil ok lipo's gebruiken die ik al heb van mijn buggies. 4s komt dan meest in de buurt. Lijkt me proberen waard wat ik uit 14.4V haal.
    De messenmotor moet in principe gewoon aan en uit. Met een knop op de zender liefst, kan dit zonder esc?
    Bedankt voor adviezen.
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    En nog dit: bij alle 3 de motortjes vond ik dat ze sensorless zijn, dus dat zijn de overige 5 draadjes ook niet.
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ombouwen naar nitro zou ook leuk zijn.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    8 draadjes ??? volgens mij zijn dat stappen motors, hebben een speciale regelaar nodig , die zit op de plaat waar de 8 draadjes verbonden zijn.
    Als je de electonica die er inzit niet meer hebt kan je daar niets mee.
    Als je deze motoren met alleen maar een schakelaar bediend krijg je warmte en rook , als je dat zelf niet weet zo ik je aanraden er met je handen af te blijven voor er ongelukken gebeuren.
    Een robot moet nauwkeurig bewegen telt het aantal stappen van de motor .
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Het is een robotmaaier, geen productierobot of zo. Zo'n ding dat automatisch je gras afmaait. Het staat op de motortjes zelf: brushles DC. Zeker geen stappenmotoren lijkt me. Zeker voor de messen zou dat geen enkele zin hebben.
    Ik heb de oorspronkelijke electronica maar is 1 geïntegreerde PCB. Daar zijn we dus niets mee.
     
  6. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    82
    Het is een gok ingegeven door de internetzoekreus en druist tegen sensorless in oftewel toch sensored: brushless met hall-sensoren. 3 aansluitingen voor de wikkelingen, 2 voor de voeding van de hall-sensoren en 3 signaaldraden van de hall-sensoren. Maar dan zou ik verwachten dat er bij de motor van de messen 3 draadjes (iets) dikker zouden zijn dan de andere 5 maar ik heb zo'n ding nog nooit in mijn handen gehad of van binnen bekeken.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Stel dat het zo is, kunnen de sensoren genegeerd worden, en dan nog, hoe weet je om welke 3 draadjes het dan gaat? Allen even dik.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dan zouden drie motordraden onderling een heel lage weerstand hebben.
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Stappenmotoren is niet zo'n gekke veronderstelling van @ISOLA2 . Tenslotte zijn die ook "brushless", en misschien vond de producent dat wel leuk staan op zo'n motor.
    Je moet bedenken dat een gewone brushless motor zoals wij modelvliegers/-rijders kennen bij oplopende weerstand langzamer gaat lopen. En als je maairobot stuurt met variatie van de toerentallen van de aandrijfwielen wil je niet dat, als er een wiel door wat hoger gras of een kuil gaat, je robot opeens van koers wijzigt. En een stappenmotor blijft altijd trouw een opgelegd toerental draaien (binnen grenzen), dus dat is helemaal geen slechte keuze.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Een brushless motor heeft altijd een esc nodig om een draaiveld voor de motor te genereren (wat bij een brushed motor door de koolborstels gedaan wordt), dus die zul je in ieder geval nodig hebben.
    Ook bij een stappenmotor, alleen noemen we dat meestal niet een "esc".
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Aha. Ok. In de weinige specs die ik er van vind, staat dat niet vermeld stepper of niet. Zelfs met paar 1000 toeren kan een stepper?
    En afwijken van de koers speelt geen rol door de afbakeningsdraad. Maar mss wel robuuster of meer koppel of zo.
    Maae in dat geval: dan is er geen rechtoe rechtaan manier zoals een esc voor?
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Met wat te googlen (zonder exact te weten waarnaar), kom ik uit op omschrijvingen van brushless dc motortjes met 8 draden: 3 draden driver en 5 hall sensor. Ik weet niet wat een hall sensor is. Kan ik die negeren en met een rc brushless esc de juiste 3 draadjes aansturen? Hoe weet ik welke 3 draadjes het zijn? Iemand zal het hier wellicht kunnen zeggen? @Ernst Grundmann mss?

    Edit : hall sensoren meten het magnetisch veld en optimaliseren de motor dus. Of zoiets toch. Zonder dat draait de motor niet optimaal lijkt me? Geen idee hoe een esc dat doet, maar gewoon wat primitiever of minder precies dan een industriële sturing? Dan lijkt het me dat het met een gewone esc moet lukken, mits geweten welke draadjes? Gewoon te testen? Ik zit op wat onbekend terrein maar ik probeer dingen te herkennen
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2021
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Na nog wat leeswerk meen ik dat wat wij modelbouwers sensored brushless noemen, gewoon bovenstaande is. Zodat de motor dus vloeiender draait, ook bij lage toeren. Dan zou ik zeggen dat ik een sensored esc zou kunnen aansluiten, mocht ik weten hoe welke draden aan te sluiten, maar evengoed sensorless proberen en zien hoe het zich gedraagd. Maar weer: dan nog moet ik weten welke 3 van de 8 draden op de esc aan te sluiten... Alle draadjes zijn even dik. Erg dun trouwens. Dus veel stroom lijken ze niet te trekken. Mogelijk kan ik gewoon combinaties proberen, een sensor draadje op zsc aansluiten is hopelijk geen probleem, geen schade bedoel ik?
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Als het een brushless motor is en de overige 5 draden zijn van hall-sensors, dan zou je de motor draden moeten kunnen vinden doordat deze drie onderling een lage ohmse weerstand hebben.
    Tussen de vijf draden van de hallsensoren zul je geen of minstens een hoge weerstand meten (1x +, 1x - en 3x puls).
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Klopt helemaal. Brushless betekend niets meer of minder dan dat zo'n motor geen koolborstels heeft. Of hij wel of geen sensoren gebruikt doet er niet toe.

    Dat kan je doen maar of het nodig is hangt van de toepassing van de motor af. Voor vliegtuigen en heli's is dat helemaal niet nodig. Zo langzaam zal je de motor nooit laten draaien. Voor een autootje of sommige boten zou het wel een voordeel kunnen hebben. Daar kan een heel langzaam draaiende motor wel eens nodig zijn.

    Ja daar zit nu het probleem. ;)
    Volgens de opgaves die heb kunnen vinden is de motor die het mes aandrijft een motor geschikt voor 18V en neemt hij een vermogen van 20Watt op uit de batterij. Dat betekend dus dat die motor ietsje meer dan 1,1A stroom trekt. Voor een dergelijk lage stroom heb je geen dikke draden nodig.
    Over de motortjes die de wielen aandrijven heb ik niets kunnen vinden omdat ik daar te weinig info voor heb. Mijn gevoel zegt me dat die duidelijk minder vermogen zullen gebruiken dus dat de draden daarvan ook heel dun kunnen zijn. Dat maakt het uitzoeken van de aansluitingen niet simpeler.
    Zoals Erwin aan geeft zullen de draden waar de wikkelingen op zijn aangesloten onderling een vrij lage weerstand hebben. Vermoedelijk minder dan 1 Ohm maar omdat het om zulke lage vermogens gaat zou het hoger kunnen zijn. Toch denk ik dat het niet hoger dan 5 Ohm zal zijn.
    Als je die drie draden hebt gevonden kan je ze op een ESC aansluiten en kijken of de motor wil draaien. Draait de motor en is hij goed regelbaar dan is het "probleem" opgelost. Draait hij niet dan moet je verder zoeken en kan het lastig worden als je weinig of niets van de elektronica en met name de motor/regelaar combinatie af weet.
    Het uitzoeken van de sensor aansluitingen is echt lastig. Als je er echt niets van weet zou ik het als ik jouw was niet proberen want de kans dat je de zaak molt is niet denkbeeldig. Je woont helaas niet bij me om de hoek anders zou je die motor bij me langs kunnen brengen en zou ik eens voor je kunnen kijken.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb een stuk of 10 buggy's/auto's waaronder maar 1tje sensored. Ik probeer alvast zonder sensoren, niets te veriezen. Ik meet alvast eens weerstand idd.
    Maar kan ik ook alle draden in combinaties proberen? Wellicht kan ik niets kapot maken, de motor draait gewoon niet?
    Volgende week probeer ik eens.
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik zou de technische dienst van de robotmaaier eens in mailtje om verdere informatie vragen.

    Mocht daar niet voldoende uit voort komen; wat zijn de plannen?
    Lijkt me een mooi stukje mechaniek (zo'n robot-maaier) om mee verder te knutselen.

    Zelf heb ik meer dan genoeg knutsel projecten in uitvoering en op voorraad, maar het lijkt me altijd nog eens leuk om zo'n cheap hoverboard om te knutselen naar een "karretje met al mijn vliegspullen" die mij van uit de auto volgt naar het veld. En achteraf weer visa versa.

    Jawel; dat kan. :D
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2021
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Plan is om er een rc maaier van te maken. 3 kanalen. 3 motoren. Het is idd een mooi chassis daarvoor. Eigenlijk een zware verenvoudiging van wat het was. Mits ik de motortjes draaiend krijg. Ik kan ze vervangen, maar ze lijken erg heavy duty en ervoor bedoeld natuurlijk.
    Ik ben niet zo goed te been en een rc maaier lijkt me prima omlossing. En uitdaging en fun natuurlijk.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Leuk idee, maar dan zal het voor de motoren die de wielen aandrijven wel van belang zijn dat je de sensoren gebruikt. Met sensoren "weet" de regelaar hoe de rotor (het draaiende deel van de motor) staat en welke wikkelingen ingeschakeld moet worden om de motor de juiste kant op te laten draaien. Ook kan de motor met een veel lager toerental draaien dan zonder sensoren.
    Het is een lang verhaal maar in het kort werkt het als volgt:
    Een borstelloze motor heeft in principe 3 wikkelingen of een veelvoud daarvan. Stel een motor heeft 9 wikkelingen dan staan er steeds 3 van in serie zodat je er voor de regelaar toch maar 3 hebt.
    De regelaar laat stroom door 2 van de 3 wikkelingen lopen waardoor er een elektromagneet in de motor ontstaat. De magneten in de rotor worden daardoor aangetrokken en/of afgestoten dus de rotor draait een klein stukje.
    De hallsensor "ziet" dat stapje en geeft dat door aan de computer die daarop de eerste wikkeling uitschakelt, de stroom in de tweede wikkeling omkeert en de derde wikkeling inschakelt. De rotor draait weer een stapje wat door de volgende sensor wordt gezien.
    De computer krijgt dat signaal en schakelt de tweede wikkeling uit, keert de stroom door de derde wikkeling om en schakelt de eerste wikkeling weer in. Het stapje daarvan wordt door de derde sensor gezien en dan zijn we weer bij de begin situatie.
    Op deze manier ontstaat er een "draaiend" magnetisch veld dat de magneten in de rotor meeneemt dus draait de motor.
    Bij een sensor loze motor wordt gebruik genaakt van het feit dat steeds 1 wikkeling "niet gebruikt" wordt. Als de rotor een stapje draait zal in die wikkeling een spanningspulsje ontstaan door de magneten van de rotor die er langs draait. Dat pulsje wordt door de computer gemeten en is het signaal om van wikkelingen over te schakelen. De motor zelf is eigenlijk de sensor.
    Het probleem is alleen dat de pulsjes bij lage toerentallen erg klein zijn dus lastig te meten. Ook is het voor de computer lastig te bepalen welke kant de motor op draait. Daarom staan de sensor loze regelaars altijd heel eventjes een beetje te brommen en heen en weer te rommelen. Zo kan de computer bepalen welke richting de motor op zal draaien en de juiste volgorde van schakelen bepalen. Daarna moet de motor met een bepaald minimum toerental draaien om voldoende grote pulsjes te krijgen zodat de computer die kan meten.

    Wanneer jij de maaier RC bestuurbaar wil gaan maken zal je ook willen dat hij niet al te snel rijdt en dat hij ook vooruit gaat als jij dat wilt en niet achteruit.
    De messenmotor is een ander "probleem". Die motor draait met een min of meer constant toerental wat door de originele regelaar in de gaten wordt gehouden. Wanneer de maaier in een bos hoog gras terecht komt zal de motor flink afgeremd worden. De stroom door de motor neemt dan flink toe en om te voorkomen dat de motor en/of de regelaar hierdoor kapot zou gaan zal de regelaar die stroom beperken tot een veilige waarde. Op die manier wordt dus schade voorkomen.
    Een RC regelaar heeft die voorziening niet. Als de motor bij zo'n regelaar te zwaar belast wordt zal die regelaar gewoon de stroom door blijven laten. De motor en in het ergste geval ook de regelaar kunnen dan in rook opgaan. Alleen als de motor stil wordt gehouden zal de regelaar uitschakelen, helemaal uit dus. Meestal moet je dan eerst het gas op "0" zetten om daarna de motor weer op te kunnen starten.

    Persoonlijk zou ik de regelaar van de messenmotor blijven gebruiken. Het voordeel is dat je er dan niets aan hoeft te veranderen. Het nadeel is wel dat je dan het één en ander van de elektronica moet weten om die regelaar via de besturing aan en uit te kunnen zetten.
    Voor de aandrijving van de wielen zou ik regelaar met sensoren gaan gebruiken maar ja dan moet je wel uitvogelen hoe de aansluitingen zijn. Het idee van Erwin om de TD van die maaier eens een berichtje te sturen lijkt me een prima idee. Wie weet willen ze je helpen als je vertelt dat je de motoren voor een modelbesturingsproject wilt gebruiken. Nee heb je, Ja kan je krijgen. ;)
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Gebruiken van de originele regelaars zou ideaal zijn, maar het zijn geïntegreerde pcb's en ik ken veel te weinig van electronica om dat uit te vogelen. En het merk zelf geeft deze info nooit. Daar ben ik helaas wel zeker van...
    Met alle alsen erbij in gedachten, experimenteer ik toch even.
     

Deel Deze Pagina