Beste heren,,, Ik ben al een tijdje aan het nadenken over de juiste en daarnaast ook de veiligste manier om alle servo's aan te sturen. Nu ben ik benieuwd,,, wat gebruiken de meeste wedstrijd vliegers hier? Een ESC met bec,, Een Losse Bec ,, Of beide naast elkaar (deel van de servo's dus op de ESC en een deel op de BEC) Ik ben zeer benieuwd aangezien in van plan ben een ESC te kopen met een logger er in,,, en bij mijn zoektocht daarna veel problemen tegen kwam met de BEC die de ESC's moeten leveren aangezien er vaak 6 digitale servo's op moeten,,, graag jullie mening hierover met vriendelijke groet, Jeedee
Ben zeker geen wedstrijdvliegen, maar heb hier wel een mening over. Er is natuurlijk meer als slechts één goede oplossing. In kleinere toestellen voldoet een BEC uitstekend. Maar als het allemaal wat groter wordt gebruik ik geen in de ESC ingebouwde BEC meer. Belangrijkste argument: Als er iets met de vliegaccu of de bekabeling daarvan gebeurd, heb je geen besturing meer. Dan zijn er drie opties: De eenvoudigste: Een ontvangeraccu. De capaciteit daarvan is afhankelijk van de gewenste vliegduur en het stroomverbruik. Over het algemeen voldoen 4 of als je hogere prestaties wilt (maar let op, wel een hoger stroomverbruik) 5 Eneloop cellen. Wil je veel servo's aansturen dan voldoen 4 of 5 goede sub-C cellen. Die kunnen hoge stromen probleemloos leveren. Je hebt geen losse BEC nodig die ook nog eens de stroom kan beperken, Dit onder het motto "wat er niet in zit, kan ook niet kapot". Dan komen we bij de losse BEC's. Die zijn er analoog en schakelend. Schakelende BEC's gebruik ik niet Er is altijd een kans op storing. Wat ik wel gebruik is een analoge 5 ampère BEC, gevoedt door twee Li-Po cellen. Deze wordt gebruikt voor de stroomvoorziening van 5 servo's. Tot slot zijn er powerboxen. Dure apparaten waarop vaak twee ontvangeraccu's op kunnen worden aangesloten. en voor een hele betrouwbare stroomvoorziening zorgen. Wordt gebruikt in grote toestellen. Heb hier zelf geen ervaring mee.
helemaal mee eens... echter is er niet altijd ruimte voor een extra accu pack,,, en het gaat mij juist om die situatie,,
ja maar ik lees dat bv de Castle Bec 10 A ook regelmatig doorbrand bij normaal gebruik en dit gebeurd ook vaak bij ESC die te warm worden door het stroomverbruik van de besturing,, wat is dan wijsheid?? deels op bec en deels op esc?
Ik kom zelf van uit de 1:6 offroad RC buggy's. Daar wordt standaard gereden met sterke digitale servo's en ontvanger op een lifepo4 accu (6.6V - 7.2V net geladen). Gas/rem servo: 14.5kg/cm bij 6 volt en stuurservo 25.0 kg/cm bij 6 volt BEC's gaan daar regelmatig kapot. Ik heb geen idee of de in de rc vliegtuigen gebruikte servo's en ontvangers de spanning van een lifepo4 aan kunnen. Liefpo4 cellen zijn zeer robuust. Op een amerikaans forum heb ik gelezen dat een diode gebruikt kan worden om de maximale spanning te verlagen. Weet zo type diode niet meer uit het hoofd. Maar 1 diode was gelijk aan 0,7 volt verlaging. Met 2 diodes kom je dan uit op 7.2V - 2x0.7V = 5.8 Volt.
Als de ruimte in het model toelaat gebruik ik altijd een SBEC puur omdat met zes servo's de meeste ESC bec's aan het limiet zitten. Nadeel vind ik wel dat ik altijd twee accu's moet laden omdat ik in mijn modellen niet te grote capaciteit aan accu kwijt kan.
hoe heb jij dat gedaan in je Cirrus ? ik neem aan in accu pack aangezien je daar ook niet zo veel ruimte in hebt .. ?
Ik gebruik 2 BEC's indien er zoveel servo's zijn, 1 bvb voor ontvanger +2 ailerons+ hoogteroer, de andere voor flaps+ motor+richtingsroer. Beide gevoed uit motoraccu zodat ik niks hoef te laden...
In mijn Cirrus vlieg ik ook met aparte bec ik kan naast mijn 1800 accu ook nog een 500 kwijt nadeel van die kleine capaciteit is dat ik na drie wedstrijd rondes die accu moet laden. Ik heb nu een 1000 in bestelling kijken of ik die kwijt kan. Het blijft bij dit soort modellen passen en meten in mijn Supra vlieg ik trouwens ook met een extra bec. Ik moet wel zeggen dat ik de extra bec's op 5v draai en niet 6V want die laatste belast de bec ook extra.
maar past er in je supra e dan ook nog een 2e accu ? en hoelang houd die het dan vol ? want 3 vliegrondes,,, is ?? 30 min,,, ? (vlieg nog geen wedstijden) maar vind zelfs een uur erg krap ,,, als je ff lekker aan het vliegen bent is dat zo om... dus is wel lekker als je je daar geen zorgen om hoeft te maken en watvoor BEC gebruik je in je modellen?
Yep in mijn supra past de 500 ook en ja 30 minuten is weinig maar op een wedstrijddag vlieg je een ronde of zes tot acht en ik heb 4 500 liggen daarvoor. Nu zijn al mijn vluchten alla F5j tijd. Ik heb in mijn DG 600 castle zitten en de supra's en cirrus HK
wel eens overwogen om dat te splitsen? bv op je esc de ontvanger,, hoogte en richting en dan op je bec je rolroeren en flaps en je hebt de castle 10A neem ik aan... ? en welke HK ?
Ik heb het wel eens overwogen om te gaan splitsen maar waarom moeilijk doen als het zo ook gaat. Ik heb van HK de Turnigy 5A (8-26v) SBEC for Lipo en inderdaad de castel 10A en deze doet het perfect.
Ik heb de superbrain in 1 van mijn supra's zitten en die is perfect ik had al spijt dat ik in mijn cirrus een andere had gehaald. Leuk van de superbrain is alle data die je eruit kunt halen en die klopt precies met mijn unilog