Esc zonder achteruitbeveiliging

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ShadesInBlack, 15 jan 2021.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Voor een tankachtige aandrijving zoek ik gewone brushed esc's voor een standaard mabuchi silvercan type motortje, maar waarbij er geen vertraging zit op de achteruit. Dus zoals bij auto toepassing, dat bij achteruit bewegen er eerst geremd wordt en pas bij nog een achteruit beweging echt achteruit gereden wordt.
    Zoals vaak dus de oldschool esc's. Heb nu gewone basic hobbyking (denk ik) esc's van 10-15 euro/stuk dacht ik. Maar voor een aaandrijving zoals een tank is dat heel vervelend.
    Bij brushless esc's kun je dat met een programmeerkaart instellen doorgaans. Maar bij brushed heb ik dat nog niet gezien. Mss esc specifiek voor crawlers of zo?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    237
    Locatie:
    belgie bonheiden
    De meeste boot en crawler regelaars zijn geschikt . CTI heeft een groot gamma, modellbau-regler ook en nog enkele goedkope andere regelaars die dit ook kunnen. De yuki heeft een stand ik denk beginner waar dit zo is en hij regelt heel gelijdelijk vanaf nul allen hij is groter dan de cti en maar geschikt tot 2s of +-8v
    https://www.modellbau-regler.de/shop/index.php?cPath=1&MODsid=06d3ba9b4dcb37279ab8f7014889ffcb
    https://www.albatrosmodelbouw.be/nl/brushed/5182-yuki-borsti-110-45a-speed-controller.html
    https://www.albatrosmodelbouw.be/nl...10-brushed-regler-fuer-crawler-boote-40a.html
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Interessant! Van je eerste link: hoe kan ik weten wat te kiezen, wat dus voldoet?
    De regelaars die ik nu heb, lijken heel hard op die yuki. Moeilijk te weten of deze geen achteruitvertraging heeft?
    Die absima lijkt me ok te zijn. Dus als ik het goed begrijp heeft een crawler/bootesc die vertraging niet?
    Dus als ik daar naar zoek, zit ik goed? In dat geval lijkt me die absima prima.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met een regelaar kun je maar een kant aansturen. Voor twee motoren heb je twee regelaars nodig. Gr. Klaas
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Bij de Duitse shop staat het er tenminste nadrukkelijk bij, bijvoorbeeld DEZE
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Mijn setup is: 4 wielen, elk met een naafmotor. Starre assen. Dus de 2 linkse motoren met 1 edc aangedreven, de 2 rechtse ook. Begrijp je? 1 esc moet de 2 motoren dus aankunnen.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Aja inderdaad. Super. Ik weet alleen niet of 2 standaard motortjes inder 15A blijven onder belasting. Zal ik even proberen te meten. Zoja, voldoet deze esc prima. Dank
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2021
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Deze laatste is dus niet voldoende. Onder belasting gaat de stroom vlotjes over de 20A. Ik zal dus wat moeten zoeken dat meer aan kan.
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Neem je toch een maatje zwaarder: DEZE
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ok ok, good point, had niet verder gekeken...
    Hoger vermelde abima van albatros voldoet ook (en goedkope zie ik). En dan kan ik een belgische modelbouwwinkel nog wat steunen... Deze esc's zijn wellicht iets zwaadrer en groter en maar tot 2S, maar dat alles voldoet voor mij prima.
    Alvast alweer bedankt voor het meedenken.
    Goet
    Bart
     
  13. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    237
    Locatie:
    belgie bonheiden
    de absima is tot 3s ,de yuki maar tot 2s
    wel opletten met de absima er zijn 3 versies en maar een van de 3 is geschikt ,de boot en crawler versie.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Mailtjes over en weer gegaan naar de shop. Zou in orde moeten komen!
     

Deel Deze Pagina