esf unit naar pusher motor?

Ik heb hier nog volgende set liggen van mijn verloren stinger 64 van HK :https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=11166

ik heb nu een versa wing gemaakt in depron, en zo deze edf set willen ombouwen naar een pusher voor de wing : [media=youtube]dveLR_WZDdw[/media]

de edf set vloog in mijn stinger met een 4s batterij. Ik had nu deze motor gemonteerd om mijn versa wing en ipv een edf unit, gewoon een 2 blads prop gemonteerd en de motor omegkeerd aangesloten, zodat de pusher prop in de juiste richting draaid.

De motor starte, maar eens ik volle bak ging, begaf de esc het (lekkere geur :) )
Nu is de vraag waarom? is het omdat de motor door van een 5blads edf unit naar een 2blad prop meer toeren gaat draaien bij full trottle en zo de standaard esc van 45A meer Amps doorkrijgt en zo verbrand?

Ik ben echt niet goed in die berekeningen, dus wat kan er wel, en welke esc moet ik gebruiken , eentje emet meert amps...?

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze motor is totaal, helemaal en volledig ongeschikt om rechtstreeks een propeller aan te drijven. Het is een hoog toeren motor, op 4S zal hij maximaal ongeveer 56000 toeren per minuut willen draaien en dat is iets van 45000 toeren te veel voor een gewone propeller.
De motor werd door die propeller dus veel, heel veel, te zwaar belast en trok dus veel te veel stroom. Dat kon de regelaar niet verwerken waardoor hij werd "gebakken".
Als je deze motor voor een propeller wilt gebruiken zal je er eerst een vertraging tussen moeten zetten zodat de propeller maximaal iets van 11000 tot 12000 toeren draait. Dat toerental is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte propeller. Het moet lager worden als je een grotere propeller gebruikt.

a, dat weten we nu weer ook ...bedankt voor de info.
Ik ga dan best gewoon een outrunner aanschaffen.
Maar hoe maak ik deze wing best snel, door eentje te nemen boven de 1400KV ....?
of hoe kan ik te weten komen welke snelheid ik kan halen?

.... is het omdat de motor door van een 5blads edf unit naar een 2blad prop meer toeren gaat draaien bij full trottle en zo de standaard esc van 45A meer Amps doorkrijgt en zo verbrand? ...
Ongeacht welke prop/edf/vertraging/wiel/niets/onbelast je op de motor zet, hij zal (per definitie) nooit, onder geen enkele omstandigheid, meer toeren draaien dan Kv × accu-spanning. Dat toerental wil de motor gaan draaien, ook al zou je er een zeer grote prop, zware belasting op zetten. Om die zware prop bij dat toerental rond te slingeren, is een groot koppel nodig. Koppel wordt geleverd door stroom, grote stroom in dit geval dus. Die willen regelaar en motor, trouw als ze zijn, graag voor hun baasje doorlaten, ook al eindigt het in hun vuurdood.

... Ik ga dan best gewoon een outrunner aanschaffen. ...
Een outrunner is een inrunner binnenstebuiten gekeerd, voor prop en regelaar maakt het niets uit, zelfde verhaal.

... Maar hoe maak ik deze wing best snel, door eentje te nemen boven de 1400KV ....? of hoe kan ik te weten komen welke snelheid ik kan halen?
De Kv constante zegt niets over vermogen dat motor aan kan, of het vermogen dat motor wil leveren. Kv keuze hangt slechts af van twee dingen: spanning van de accu's die je gaat gebruiken, en toerental dat je wilt gaan draaien.
Kv = gewenst_toerental / accu_spanning (plus nog wat extra omdat spanning zakt t.g.v. stroom)

Nuttig citaat m.b.t. keuze van Kv constante uit brushless motors Kv? - RCG
scirocco zei:
Kv, while an absolutely critical part of the system, is actually the item one should choose last.

Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it
Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power
Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate
Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.

Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as Ecalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.

The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. OTOH, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

Laatst bewerkt:
Een vliegende vleugel als deze kan redelijk snel vliegen maar een echt race monster zal het niet worden. Hoe hoger de snelheid des te instabieler en lastiger te sturen het toestel wordt.
Welke prop en hoe snel hij moet (mag) draaien hangt van een aantal factoren af. De belangrijkste is de diameter van de prop. Hoe groter hoe langzamer hij mag draaien. De tippen van de propeller moeten altijd langzamer dan ongeveer 0,8 maal de geluidssnelheid gaan.
Een voorbeeld:
Je hebt een 10x6 propeller de diameter daarvan is 10 inch, dat is 25,4cm. Hier op zeeniveau is de geluidssnelheid bij 20°C ongeveer 340 meter per seconde, dat is 34000cm. Maal 0,8 is dat 27200cm.
De omtrek van de propeller is 79cm dus om aan 27200cm te komen mag de propeller 344omw/sec maken. Dat is dus 20640omw/min.
Dat is een heel hoog toerental en de prop zal dan best een hoop geluid produceren. Meestal zal het toerental van een dergelijke prop voor "normaal" vliegen beperkt blijven tot ergens tussen de 10000 en 15000 omw/min.
De bovenstaande berekening kan je zelf voor een andere maat prop over doen. Pas op, voor brandstof motoren wordt meestal 0,7 als veilige factor aangehouden!

De spoed, dat is de bladhoek, en het toerental bepalen de maximale snelheid die je theoretisch zou kunnen vliegen, in de praktijk zal je die nooit halen.
Een voorbeeld:
Die prop van hierboven heeft een spoed van 6 inch, dat is 15cm. Dat betekend dat die prop in theorie 6 inch aflegt bij één omwenteling. In theorie mag de prop 20640 omw/min maken maar in de praktijk zal het tot 15000 beperkt blijven.
Dit betekend dus dat zo'n prop 15000 x 15cm = 225000cm per minuut aflegt. Dat is 2,25km/min en dat is dan weer 135km/uur. Dat is de theoretische snelheid. Hoe snel je in werkelijkheid zal gaan hangt af van de efficiëntie van de propeller maar rond de 75% zou haalbaar kunnen zijn, dat is dus ongeveer 100km/uur.
Let op dat kan ook veel lager uitkomen, een slechte prop zal misschien maar 30% halen! De volle 100% is nooit haalbaar want de prop moet lucht verplaatsen. Als je met de theoretische snelheid vliegt kan de propeller geen lucht meer verplaatsen en kan dan geen stuwkracht meer genereren.

Back