esky belt cp idle up gebruik

wanneer schakel je deze heli in zijn idle up mode?
doe je dit wanneer je de rotor inmiddels hebt opgetoerd in normale mode, als je vliegt, of direct vanaf stilstand?
ik vraag dit omdat mij vandaag het volgende overkwam:
al een aantal maal in normale mode gehooverd, vandaag wilde ik eigenlijk eens in de idle up mode vliegen (hooveren)
tijdens het optoeren in schakel ik naar idle up en rats, weg tandwiel
in een fractie van een seconde geeft het motortje zoveel toeren dat er geen tandje meer op de main gear set zit.
ging er iets fout met de heli, of deed ik iets fout?

ik hoor het graag, voor nu even afwachten wanneer mijn main gear setje aankomt, balen:evil:

Idle

Het hoort eigenlijk als je nog op de grond bent met het gas in midstick ;)

als ik te lang op de grond sta met rotor op toeren, dan gaat de heli zoeken en zou als ik te lang wacht omslaan, ik weet niet of dit normaal is maar bij mij wel het geval.
ik heb aardig wat bladspoor dat ik nog moet wegtrimmen, weet niet of dat de oorzaak zou zijn.
is dit gedrag bekend?

Heel vreemd,
Ik heb er iedergeval nog nooit van gehoort,
Ga anders even naar de winkel waar je heb hebt gekocht of stuur ze een e-mailtje want dit lijkt me toch vrij vervelend;)

Succes

komt uit amerika, gaat niet meer lukken denk ik.
als die eenmaal in de lucht is hangt die keurig stil hoor, zou het anders met het grondeffect te maken kunnen hebben?

ff hoveren, beetje hoog, en dan omschakelen, opletten, de heli zal snel dalen, dus snel weer wat meer pitch geven.. t moet zo raar omdat de standaard zender *prutjessap* is...
met een computer zender kan je de curves zo maken dat die gewoon op de grond in idle up te zetten is, een (dure) regelaar met goede softstart kan ook, dan kan je in 1 keer zonder toeren de idle up omtrekken..

PS: als beginner: blijf van die schakelaar af.. helemaal omdat de stock zender geen hold of cut heeft, crash je dan, blijft de motor op 100 procent doorraggen, enj bovendien gaat er veel meer stuk dan met de standaard lage headspeed, als je toch wil proeven hoe het vliegt, draai de hover pitch naar -, krijg je veel hoger toerental bij dezelfde lift..

ja dat kan ook maar op de grond vind ik veiliger,
ik heb wel eens een filmpje gezien dat door de plotselinge omschakeling van toeren de heli een flinke klap op de staart kreeg.

Maar even over de winkel, je kan ook even naar je plaatselijke modelbouwwinkel gaan.

ja dat kan ook maar op de grond vind ik veiliger,
ik heb wel eens een filmpje gezien dat door de plotselinge omschakeling van toeren de heli een flinke klap op de staart kreeg.

Maar even over de winkel, je kan ook even naar je plaatselijke modelbouwwinkel gaan.

je hebt gelijk, persoonlijk vind ik het via deze weg altijd wel prettig.
je raakt dan wel eens van het een in het ander dat vind ik wel grappig, naar een winkel kan altijd nog.

ik ben zelf ook beginner nog maar ik heb wel in idle up gevlogen dus ik weet wel een beetje hoe je het bedoeld ;)

de idle up gebruik je enkel als ervaren stuntvlieger en is zeker niet nodig om te hooveren. inderdaad je motor krijgt in een keer de volle power! zeker met de standaard ESC van esky, deze geeft meteen full power! er zijn ESC's die dit beter onder controle hebben en niet meteen compleet optoeren. mag ik vragen hoe lang je al vliegt?

groet, Xavier

Ik vlieg enkel met grotere brandstof heli's en kan gebruik Idle up 1 na het opstijgen, in hover schakel ik over naar Idle up 1 om een voorwaartse vlucht te maken, dit is ook nodig zodat je met negatieve pitch en voldoende toeren weer beneden kunt komen, ook kun je hierdoor mooi afremmend aankomen vliegen met negatieve pitch met de neus omhoog en dan iets positieve pitch voor de landing, wel na de landing overschakelen na normal mode voordat je de stick geheel terugtrekt om te voorkomen dat je bladen in je staart bijten!

Idle Up 2 is voor het stuntvliegen, eventueel wordt er ook nog gebruik gemaakt van Idle up 3 als men een andere verhouding van gas en pitchcurve beschbaar wil hebben.

veel succes..

Leuk dat verhaal over meerdere vliegmodes(idles) mijn 7c zender heeft dit ook, echter, de stock esky zender is pre programmed.. kortom, je kan er niks mee behalve besturen, mijn raad is dan ook een goede computer zender te kopen, zoals futaba 6ex, 7c, of spektrum dx6i of dx7.. dan hebbie een leuke niet al te dure zender waamee je jaren toekan(met meerdere heli's)

Ik gebruik de standaard KDS zender dat is een 2,4 ghz computer zender met wel minder mogelijk heden als een futaba ofzo maar dat kost ook gewoon te veel voor mij :)

zo zie je van het een komt het andere, bedankt allemaal voor jullie adviezen en berichten.
om terug te komen op een aantal vragen en opmerkingen.

ik vlieg al een aantal jaar met een brandstofheli, dit beperkt zich tot goed controleerbaar hooveren, tail in, en beide zijden een 1/4 gedraaid, van links naar rechts vliegen waarbij ik tail in draai, rondjes om mij heen, enz.
met andere woorden nose in vliegen en daarmee ECHT vliegen daar ontbreekt het nog aan.
ik heb de belt cp gekocht omdat hij niet zo duur is in aanschaf en reparatie, het is dus een stand-in voor de Moskito en het voor mij moeilijkere werk. crashen met de CP vindt ik minder spannend dan met mijn moskito daar ik voor deze heli met een romp bezig bent (van niets naar bolkow105 in bouwverslagen)
ik ben dus ook in het bezit van een futaba fc18 zender en heb er aan gedacht om de CP ook hieraan te linken, maar zo ver was ik nog niet, kost me ook weer een ontvanger.
bij de moskito gebruik ik dus ook idle up 1 die ik vanuit hooveren kan overschakelen (maar niet prettig vindt door de handeling) maar ook vanuit stilstand kan gebruiken door een startvertraging.
vanuit ervaring en jullie reacties begrijp ik dat de cp zender GEEN vertraging heeft. nou ja, even balen, zodra het item binnen is gaan we weer lekker pielen met de CP en laat de idle up (voor mijn gevoel idle up 2)
gewoon lekker uit.
nogmaal bedankt allemaal:thumbsup:

Sofstart Belt CP

Ik ben sinds enige tijd de trotse eigenaar van een E-Sky Belt Cp. Nu lees ik alles over een softstart, idle-up en de Pre-flight check. Nu ben ik een redelijke no-no (ervarig 3- kanaals en een Lama v4) en wil dus rustig starten, maar heb geen idee hoe ik nu mijn schakelaars op de zender moet instellen? M.a.w. moet de linker schakelaar bovenop nu van mij af, of naar mij toe? En de gyro schakelaar naar boven of juist niet... Wie kan mij dit (in Jip en Janneke taal) uitleggen...

babylonische spraakverwarring...

@Madmac;

Deze vragen heb je al in een ander draadje gesteld.
Toch nog ff dit:

Idle-up bij E-Sky= "op de kop vliegen"
Normaal gebruikt men het begrip idle-up voor een constante draaisnelheid van de rotorkop! Verwarrend hè... Wacht maar tot je zover bent dat je onlogische menustructuren in een programmeerbare zender tegenkomt!

Dit is niet om je af te laten schrikken, maar om je welkom te heten in het met veel geduld beoefenen van deze hobby. Want geduld is NOODZAAK!

Dat heb ik met VEEL vallen en opstaan moeten leren. Een zure appel: in het begin 90% sleutelen en 10% vliegen (lees "crashen"), gelukkig liggen voor mij en mn dochter de percentages nu RUIM andersom.

Succes! En volhouden!

Gr,
Tjeerd.

Ik ben sinds enige tijd de trotse eigenaar van een E-Sky Belt Cp. Nu lees ik alles over een softstart, idle-up en de Pre-flight check. Nu ben ik een redelijke no-no (ervarig 3- kanaals en een Lama v4) en wil dus rustig starten, maar heb geen idee hoe ik nu mijn schakelaars op de zender moet instellen? M.a.w. moet de linker schakelaar bovenop nu van mij af, of naar mij toe? En de gyro schakelaar naar boven of juist niet... Wie kan mij dit (in Jip en Janneke taal) uitleggen...

Als je begint, beiden van je af.
Bovenop je gas loopt dan van geen gas via half gas (middenstand van je stick) naar max gas. De andere naar voren (= HH mode).
Groeten
Martin

chinees?

@Martin49;
:shock:

madmac vroeg om "eenvoudig taalgebruik". Dat van jou zal goed bedoeld zijn, maar OOK (zelfs) voor mij schrijf je in t chinees... :confused:

Tjeerd.

Laatst bewerkt:
Back