ESky Belt CP trilt als een gek nieuwe uit doos

• Topicstarter Topicstarter leroy1983
  • Startdatum Startdatum
L

leroy1983

Guest
Hallo,

Ik heb vandaag nieuw uit de doos een Belt CP ontvangen, alles netjes klaargezet en opgeladen, nu schakelde ik per ongeluk met mijn stomme kop de linkse schakelaar om.

Hij begon als een gek te draaien natuurlijk en de schade viel gelukkig mee.

Ik nieuwe poging om hem alleen maar eens te laten draaien, en nu trilt hij als een gek zodra ik toeren ga maken. Nu viel het me op dat de tandwielen wat zwalken of hoe je dat ook noemt. heeft iemand toevallig wat tips ik ben nog een beginner op het gebied van 6 kanaals heb eerst lama v4 gehad.

Bedankt alvast,
Groeten leroy

dan is je featering shaft krom
zit tussen de blad houders is een zwakpunt dit is om ergere schade te voorkomen

Hmm oke bedankt voor je reactie .. nu ben ik nog best wel n00b daarin :confused: zou je miss iets van een foto ofzo kunnen poste of wat duidelijker uitleggen zodat ik het ook snap haha

Het is niet de mainshaft ofzo? of een instelling die ik aan moet passen..

dan ga ik toch nog even wat vragen, moet ik daarvoor echt alles los gaan schroeven om te kijken of dat ding krom is?

heb nu me hoofdbladen eraf en ik zie wel de uiteindes zitten zeg maar.. maar kan er niet echt makkelijk bij

Welkom in de wereld van de helicopters.
Je hebt een 5,5 mm dopsleutel nodig. Daarmee haal je de boutjes eraf.
Dan even goed opletten hoe washers en bearrings erin zitten. Daarna de shaft even op een vlakke ondergrond rollen en kijken of hij krom is.

Ja,..... moet je maar van die schakelaar afblijven :p ;).
Helivliegen = in het begin veel schroeven..
Als je een nieuwe monteert wel even locktite op de boutjes.

Eric

Niet met je eens Eric, wat betreft dat schroeven, in die zin dat het niet nodig zou moeten zijn. 25 jaar geleden, Schlüter Miniboy, 6,5cc OS MAX, collective pitch, houten bladen, geen gyro, geen simulator, 5 functies, 1 mixer (gas-pitch), drijvers eronder met grote hoepel. Goede begeleiding, geen grote stappen, voorzichtig (studiebeurs): eerste crash na jaar, afgebroken stuurstangetje. Terwijl ik mezelf toch zeker niet als talent zou willen bestempelen.

Welkom in de wereld van de helicopters.
Je hebt een 5,5 mm dopsleutel nodig. Daarmee haal je de boutjes eraf.
Dan even goed opletten hoe washers en bearrings erin zitten. Daarna de shaft even op een vlakke ondergrond rollen en kijken of hij krom is.

tnx voor de tip ik kan het alleen niet vinden :confused: zit ht onder die bovenste bladen of bij de hoofdbladen?

edit. heb ff de hoofdbladen eraf gehaald en langzaam gaan draaien, ik zie dat de bovenkant hele kleine " rondjes " draait. lijkt erop of het toch de mainshaft is.. maar hoe haal ik die in godsnaam los moet dan alles eraf?

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet met je eens Eric, wat betreft dat schroeven, in die zin dat het niet nodig zou moeten zijn. 25 jaar geleden, Schlüter Miniboy, 6,5cc OS MAX, collective pitch, houten bladen, geen gyro, geen simulator, 5 functies, 1 mixer (gas-pitch), drijvers eronder met grote hoepel. Goede begeleiding, geen grote stappen, voorzichtig (studiebeurs): eerste crash na jaar, afgebroken stuurstangetje. Terwijl ik mezelf toch zeker niet als talent zou willen bestempelen.
ik had een helibaby en een zenit ook zonder giro e.d. en een speciale trainings tafel met zo'n pin in het midden waar de heli aan vast zat en later met drijvers om de klappen op te vangen
dat was lachen

Ik heb nu een belt cp sinds een week en al 4 keer gecrashed maar ik denk dat de grootste problemen in het afstellen zitten .

Als ik langzaam loskom van de grond trekt de heli naar links ik moet eigenlijk constant naar rechts corigeren.

Maar wat doe ik daar nou aan ? De swash bijstellen , moet volgens mij niet want dan staat hij niet meer recht ???

Kan iemand mij een beetje helpen mischien ?

Groetjes van Pieter

Ik heb nu een belt cp sinds een week en al 4 keer gecrashed maar ik denk dat de grootste problemen in het afstellen zitten ...
*&%#$@% Ik kan helaas je niet helpen, ken die heli niet. Dien je rekeningen maar in bij de mensen die vinden dat in je eentje leren vliegen o zo goed kan, misschien leren ze zo hun mond houden :(

ACh ja, in je eentje leren kan best. Het kost alleen ietsje meer ;)

tnx voor de tip ik kan het alleen niet vinden :confused: zit ht onder die bovenste bladen of bij de hoofdbladen?

edit. heb ff de hoofdbladen eraf gehaald en langzaam gaan draaien, ik zie dat de bovenkant hele kleine " rondjes " draait. lijkt erop of het toch de mainshaft is.. maar hoe haal ik die in godsnaam los moet dan alles eraf?

Leroy, Ik heb ook een Belt-CP.

Feathering shaft gaat het meeste krom.
De feathering shaft houd de twee hoofdblad houders bij elkaar.
Als je het blad er af hebt zie je een moer zitten. Zet daar een sleuteltje 5.5 op. (Let op hij moet smal zijn omdat hij anders niet tussen de baldhoude past. Ik heb hiervoor 2 van die kruizen gehaald die in de modelbouw veel gebruikt worden.) Als je nu ronddraait en de andere baldhouder gaat wiebelen dat is je feathering shaft krom. Om dit los te draaien moet je dus twee passende sleutels hebben om beide moeren tegelijkertijd los te draaien.

Voor de mainshaft krom gaat is een behoorlijke klap nodig.
Main shaft vervangen is eigenlijk eenvoudig.
In de kop zit één schoefje draai dat los en je haalt de hele kop van de mainshaft.
Onder in je maingear zit ook een schroefje. Draai die los en je kunt je main shaft verwijderen.

LET OP: Alles wat je los haalt met locktite weer vast zetten!! Tenzij het in plastic gaat. Plastic borgt zelf.

Success, Wilbert.

Ik heb nu een belt cp sinds een week en al 4 keer gecrashed maar ik denk dat de grootste problemen in het afstellen zitten .

Als ik langzaam loskom van de grond trekt de heli naar links ik moet eigenlijk constant naar rechts corigeren.

Maar wat doe ik daar nou aan ? De swash bijstellen , moet volgens mij niet want dan staat hij niet meer recht ???

Kan iemand mij een beetje helpen mischien ?

Groetjes van Pieter

Pieter Wat jij omschrijft klinkt mij als ground effect.
Dit is normaal en goed!:D
Als de helie vlak boven de grond is zal hij altijd naar links afdrijven.
Dit kun je oplossen door een beetje naar rechts te corrigeren bij het opstijgen.
Als de helie eenmaal 30CM van de grond is is het probleem over.:thumbsup:

Success Wilbert.

Mijn e-sky Belt vloog direct uit de doos prima.......dacht ik.
Geen trillingen alleen wel moeilijk controleerbaar en veeeeeeel tragere reactie op de controlls dan ik gewend was van de sims die ik gebruik.
Gelukkig heb ik afgelopen week een Boom stike gahad:puppydogeyes:.
Dit was een reden om de helicopter toch wat verder uit elkaar te halen.
Omdat ook mijn flybar krom was moest ik die ook vervangen. vervolgens met de pitch gauge aan de gang om een en ander weer af te stellen.
Flybar paddles op 0 pitch afgesteld.
Main blades bleken bij controle van 0 pitch naar 11 te lopen.
Ik heb de picht bij gas dicht versteld naar -2 (Zoals Finnless adviseert).
Nu komt de helikopter pas bij een veel hoger toerental los maar.....
Hij vliegt stabieler..reageert veel beter & sneller op stuurbewegingen.

Vliegen is veel leuker als het ineens veel beter gaat :banana:

Groeten, Wilbert

heb het net even in mijn huiskamer geprobeerd maar idd als ik loskom en wat hoger ga dan word het minder .

Bedankt voor de reacties :p

Je zegt trouwens ook dat je de padles op 0 pitch hebt gezet hoe doe je dit ? OP het oog of met de pitch gauge ?En als je dit met je pitch gaige doet wat is dan je referentiepunt?

Ik heb dit met een pitch gauge en een waterpas gedaan. Als de padles haaks op de heli staan. Als dit noet goed is hoor ik het graag maar ik zag dat Finnless bij het afstellen van de zender ook waterpasjes op de paddles had gemonteerd.

Als je vaak moet sleutelen dan is het in het begin,
zeker met een heli die iets lichter en fragieler in elkaar zit dan de heli waar jij het mee geleerd hebt destijds.
Daarnaast is het niet echt de meest robuuste heli die er te vinden is op het moment.... Hij zal nog wel wat vaker moeten schroeven, ook als er begeleiding bij is moet hij hem zowiezo zelf onderhouden en afstellen, het is namelijk geen vliegtuig...
Zeg trouwens gewoon zelf dat het beter is om lid te worden van een vereniging in plaats van anderen te betichten dat ze aanhangers zijn van de "zelfstudieclan", wat m.i. een totaal verkeerde interpretatie van het geheel is, maar goed dat terzijde...
Als je het hebt over goede begeleiding, geef die dan ook...

Eric

Laatst bewerkt:
Back