Esky Belt CP V2 Vraagjes

Ondanks dat ik echt wel weet (graag dus geen commentaar daarop a.u.b. ;)) dat Esky geen topkwaliteit is; ik heb voor érg weinig 2 stuks Esky Belt CP V2 gekocht, waarvan 1 is voorzien van carbon delen en vol-alu rotorkop. Allebei met stock-electronica.

Niet vliegend gezien (ja, is fout ik weet het :rolleyes:)....

Alles afgesteld volgens handleiding, echter dan klopt van het bladspoor helemaal niets (meer dan 2cm :()

Vragen:
1. Hoort er zoveel speling in de links te zitten (je kunt de tuimelschijf ca 0,5 mm bewegen zonder dat de servo's "meegaan"?
2. Moet het bladspoor nu worden afgesteld met de 'lange links' tussen tuimelschijf en tuimelarmpjes op de rotorkop of met de 'korte links' tussen de tuimelarmpjes en de bladhouders, en waarom?
3. Hoe krijg je de balans juist (met de standaard 1800 MAh LiPo hangt de heli 'achterover'. Gewicht toevoegen? Zo nee, hoe dan wel?
4. Hebben de links een 'buitenkant' en zo ja hoe zie je dat?

Ik heb ook een King V3 gehad (crash zoveel schade; total loss :rolleyes: ), weet er dus wel iets van, maar heb m.b.t. de bovenstaande vragen bij de King nooit problemen gehad.

Met dank voor de hulp !

Groet,
Robbie

Vragen:
1. Hoort er zoveel speling in de links te zitten (je kunt de tuimelschijf ca 0,5 mm bewegen zonder dat de servo's "meegaan"?
2. Moet het bladspoor nu worden afgesteld met de 'lange links' tussen tuimelschijf en tuimelarmpjes op de rotorkop of met de 'korte links' tussen de tuimelarmpjes en de bladhouders, en waarom?
3. Hoe krijg je de balans juist (met de standaard 1800 MAh LiPo hangt de heli 'achterover'. Gewicht toevoegen? Zo nee, hoe dan wel?
4. Hebben de links een 'buitenkant' en zo ja hoe zie je dat?

1: Dat is standaard bij Esky.. vliegt er niet minder om(iig tot bepaalde mate).
2: beide, eerst grof afstellen met de korte, daarna de lange finetunen. vlieg je met houten blades icm de esky kop, leer leven met de bladspoor, want het komt door de (veel te) zachte dempers..
3:Accu verder naar voren trekken en dan vastzetten met de klittenband
4:Ja. buitenkant heeft een kleiner gat dan de binnenkant, en ik geloof dat er bij Esky ook wel iets van een lettertje of aanduiding op de BUITENkant staat.

Ik heb een aluminium strookje gemaakt om de lipo op de juiste plek te houden. Mail me even je adres en ik mail je de schets en foto's ervan.

De rest is al beantwoord, maar kijk eerst even of een van je bladen niet krom is. 2 cm is wel erg veel. Gewoon beiden bladen op een vlakke tafel leggen, en kijken en voelen
Groeten
Martin

@Anko,

Bedankt voor de antwoorden. Voor wat betreft de linkjes (vraag 4): aan beide zijden van de kogelkop, zit "een tekentje opgegoten". Het lijkt een beetje op een "8" of "B" maar zelfs met een loep is dit nauwelijks te zien, misschien alleen onder een microscoop :rolleyes:
Echter je trekt de linkjes er niet zo af, met mijn vingers lukt het zeker niet, alleen met een kogellinktangetje. Hoop dan ook dat deze onder het vliegen er niet af zullen gaan :).

@Martin,
Ook bedankt voor het antwoord. Heb per mail mijn mailadres doorgegeven.
Bladen eraf gehaald en zijn helemaal recht. Heb de korte stangetjes bijgesteld (m.b.v. 'pitch gauge') en bladspoor is nu enkele mm. Zal wel niet beter te krijgen zijn :( en het constant loshalen en vastklikken van de linkjes maakt het ook niet beter :shock:.

Eerst maar eens mijn 'regelmatig-crashen-periode' achter de rug hebben, dan mijn vrouw eens lief aankijken :confused: om eens te zien of een mooie "high-quality-heli met computerzender" binnen de mogelijkheden ligt ;)

Groet,
Robbie

Echter je trekt de linkjes er niet zo af, met mijn vingers lukt het zeker niet, alleen met een kogellinktangetje. Hoop dan ook dat deze onder het vliegen er niet af zullen gaan :).
.......
Zal wel niet beter te krijgen zijn :( en het constant loshalen en vastklikken van de linkjes maakt het ook niet beter :shock:.

Hier moet je je niet al te veel drukte om maken.
Het moet gek gaan voordat de links loskomen in de lucht. Bij al mijn heli's (inclusief mijn 12 kilo BO 105) trek je de kogellinks er vrij makkelijk met de vingertoppen af (en dat is normaal, geen slijtage) en er is in 30 jaar nog nooit een link losgekomen in de lucht.

Als je 3D gaat vliegen zal het mogelijk anders zijn, maar met "gewoon vliegen" moet het héél gek gaan willen de links loskomen. Überhaupt....

Ook constant los en vastklikken moet je je niet druk om maken. Je doet dat alleen bij afstellen, verder niet. En het kan véél meer hebben dan je denkt.

Gewoon lekker vliegen....

Groet, Bert

Bij al mijn heli's (inclusief mijn 12 kilo BO 105) trek je de kogellinks er vrij makkelijk met de vingertoppen af (en dat is normaal, geen slijtage) en er is in 30 jaar nog nooit een link losgekomen in de lucht.

Bert, bedankt voor het antwoord! Met een 30-jarige expertise zul je vast "alles" al eens meegemaakt hebben...
Ik heb in 1984/1985 ook al eens modelgevlogen. Er was indertijd bij de modelvliegverening iemand die toen heeft geprobeerd te vliegen met een modelhelikopter. In mijn herinnering was dat een Schlüter (kan dat? ;)) met brandstofmotor en een grote 'hoepel' eronder...
Zonder computerzender, zonder vliegsimulator, zonder gyro, etc. etc. Man man, wat heb ik (nu :rolleyes:, toen dacht ik nog dat het vliegen ermee weinig voorstelde) een respect voor de helikoptervliegers (zoals jij...) van het eerste uur.

Als je 3D gaat vliegen zal het mogelijk anders zijn, maar met "gewoon vliegen" moet het héél gek gaan willen de links loskomen. Überhaupt....

3D Vliegen :rolleyes:...Laat ik nu eerst maar eens proberen gewoon te vliegen. Dat valt al niet mee, alhoewel het wél leuk is.

En het kan véél meer hebben dan je denkt.

Gewoon lekker vliegen....

Groet, Bert

Bedankt voor de uitleg (en het niet onderuithalen, omdat ik maar een Esky-tje heb :p

Groet,
Robbie

Bedankt voor de uitleg (en het niet onderuithalen, omdat ik maar een Esky-tje heb :p

Groet,
Robbie
Dat doet Bert nooit :murder:

hij geeft gewoon zijn onbewogen mening en daar moest ik in het begin FF aan wennen, maar prima kerel :cool:

Ooo mijn belt legt FF op de vuilnisbelt naaaa landing skid is aan gort gegaan met een iets te harde landing :D
Oo en de antwoorden had je al dus een beetje off topic , my bad....

groeten Ray...

Groet,
Robbie

Er bestaat niet zoiets als "maar een E-sky".... je wilt niet weten met wat voor scrap ik destijds noodgedwongen heb moeten beginnen....

Er bestaat wel zoiets stoms als "geen geld uit willen geven maar wel een topheli verwachten"....:D
(geen geld uit willen geven is wat anders als geen geld uit kúnnen geven....)

Zolang je realistisch blijft in je verwachtingen, niks aan het handje, en met een Esky kun je ook prima plezier hebben hoor (heb genoeg leerlingen die zo'n ding hebben....).

Succes en veel vliegplezier!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Op een of andere manier (denk dat ik zelf iets stoms heb gedaan) viel de heli opzij (met nog een vrij hoog toerental). Vrijwel alle onderdeeltjes in de rotorkop afgebroken of krom, bladen afgebroken, hoofdas krom en hoofdtandwiel zonde tanden :rolleyes:

Goed gezocht (Esky :p...) alles weer opgebouwd, en nu loop ik tegen een probeem aan waar ik niet meer uitkom:

Eerst alle links volgens gebruiksaanwijzing op lengte gemaakt en vastgezet. Blijkt dat:
1. In 'idle-up mode' bij 50% gas; 1 blad (!) op 0° staat (met bereik van -7° tot +7°), echter 'het andere blad' staat dan op +1° (met bereik van -6° tot +8°. Ik moet dan het korte linkje van de tuimelarm naar de bladhouder meer dan 2mm extra uitdraaien om op 0° uit te komen. Hoe kan dit, en hoe krijg ik dit goed??

2. In 'normal mode' loopt het bereik van + (plus...) 2° naar +9°. Volgens de gebruiksaanwijzing moet dit van - (min) 2° naar +7° lopen. Hoe kan dit, en hoe krijg ik dit goed??

Op de E-Sky zender kun je niets instellen :(

Hoop dat iemand hierop het antwoord weet....

Groet,
Robbie

@Tijn G. Bedankt voor de link (kende deze al, maar dat doet niets af aan jouw reactie :D )

@Martin49. Ook bedankt !

Heb vanmorgen heel vroeg alles afgesteld (opnieuw) volgens handleiding / internet en toen klopte het wel (hoewel bij 0 throttle in normal mode ik nog steeds geen - ('min') pitch had, klopte het verder redelijk.

Maar nét weer gekeken (wilde weer gaan vliegen); en opnieuw klopte er niets van (en de tuimelschijf stond ook iets scheef :confused: ).

Blijkbaar is er iets in de electronica niet goed (servo's zijn nieuw).

In tegenstelling tot de Honey Bee FP V2, waar ik uiteindelijk heel leuk mee kan vliegen (en die ook geen problemen heeft; als er al iets aan kapot gaat komt dit door een crash) is de Belt niet leuk meer (en zeker zo belangrijk, als je er niet op kunt vertrouwen kan het ook nog knap link worden)

Denk dat ik hem maar op de kast ga zetten...

Groet,
Robbie

Welnee. Gewoon rechtzetten
. 2 draden van de moter loshalen
. Zender aan, accu erin
. Verder afblijven en aan de links ver de servos draaien om de swashplate recht te zetten
Heb je daarna geen 0 pitch ze alle 3 dezelfde kant op een slag geven, net zolang hij 0 pich heeft bij ifelup stick in het midden

Of even langskomen. Ik zie je woonplaats niet in je profiel

Groeten
Martin

Ik heb de Belt afgesteld zoals aangegeven (idle-up, midstick, (washout assembly vlak, swashplate vlak, pitch '0',

Dan heeft hij wel juist bereik (-7° tot +7°) in 'idle-up', maar in 'normal' een bereik van +2° tot +7° (terwijl dit, wat ik mij kan herinneren dan, bij de King V3 van -2° tot +7° liep, en zo staat het ook in de handleiding)

Bovendien 'verloopt' het bovenstaande :confused::confused::confused: ....

(Je moet toch 'iets' negatieve pitch hebben om hem omlaag te krijgen ??.)

Uiteraard heb ik dat niet op de Honey Bee [FP] en dan is het soms een crime om hem weer omlaag te krijgen als hij door een windvlaag omhoog wordt geblazen)

(@Martin49: Wat betreft je aanbod om langs te komen: zeker mijn dank hiervoor, maar is gezien de afstand niet zo handig, woon in het uiterste oosten van Nederland, bijna in Duitsland...)

Groet,
Robbie

Laatst bewerkt:
er zit volgens mij een kunstof asje in je kop, weetniet meer hoe en wat. maar denk dat daar een scheurtje in zit..
ik zoek ff voor je. en laat het dan wel weer weten.

wM0QgHgyCN8AQAAAABJRU5ErkJggg==

@Brandenburg,

Bedankt voor je reactie!
Ik zal de kop (weer) loshalen en kijken of dit bewuste 'balancing pole mounting' onderdeel nog 100% is. Zo op het oog zie ik er niets aan...

Hoop het (eigenlijk) niet :confused: ; onderdeel zal natuurlijk ook wel 'overal' zijn uitverkocht :( .

Had jij wel (in normal mode) bij 50% throttle 0° pitch en bij 0% throttle -2° pitch ??

En is de CopterX 450 een aanrader (= beter dan de Belt) ??

Groet,
Robbie

Als de graden van de bladen verlopen, kan het van niet zoveel dingen komen.
Zodra je alles hebt afgesteld, heb je dus ook de swash etc rechtgezet..
Verloopt die ook?

Swash wordt alleen door de servo's aangestuurd.
Deze kan dus alleen anders gaan staan als de servo's positie wijzigen....
Dus als deze inderdaad blijft wijzigen en de afwijking klopt ongeveer met het verschil in de bladen, zijn waarschijnlijk 1 of meerdere servo's de tandwielen een tik gestript. Als 1 tandje overslaat, wijzigt het nulpunt van de servo iedere keer als hij erlangs loopt.

Als de swash recht blijft, kan het alleen van boven de swash komen.
Dus idd een feathering shaft, hoofdas niet lekker op de plek, kapotte lagers, kromme bladhouders etc
Kop goed nakijken, en een beetje voelen en trekken om eventuele ongelijke speling op te sporen..
Een heli moet op de linker bladhouder net zo weinig speling hebben als op de rechter

Allemaal bedankt voor de reacties en hulp :D
Heb weer 'alles' gecontroleerd (vrouw kwaad; eten laten verpieteren ;)); balancing pole mounting 'mankeert' niets; lagers draaien allen soepel; alles in de kop zelf draait soepel; wél zitten er in de vele scharnierpunten veel speling (:confused:).

Heb voor alle 'zekerheid' de (nieuwe !) servo's vervangen door die uit de Honey Bee FP V2 waar ze altijd goed dienst hebben gedaan, maar nog steeds 'verloopt' de instelling (servo's verdraaien), maar dit gebeurt alleen als je de batterij losmaakt en opnieuw opstart.
Zeg maar dat hij de 'oude stand' niet onthoudt...

En weet iemand misschien of het volgende klopt: (in normal mode)
0% throttle; -2° pitch
50% throttle; 0° pitch
100% throttle; +7° pitch

Bij mij gaat pitch van +2° tot +7° (Heb alléén negatief pitch bij 'idle-up')

Wat ik mij kan herinneren van de King V3, is dat het instellen 'een eitje' was: links op lengte volgens handleiding; paddles vlak en op gelijke afstand van de hoofdas en klaar! Bijna geen bladspoor, niets verliep en hij reageerde goed en redelijk stabiel (King is vrij klein)

Bij de Belt ben ik continu aan het prutsen en proberen :( ...

Heb een flinke hamer er al vast bijgepakt ... :rolleyes: ... :rolleyes: ... :rolleyes: ...(en dat terwijl ik normaal gesproken heel veel geduld kan opbrengen :smile: )

Groet,
Robbie

Back