Esky HoneyBee FP X-treme mod(s)

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Bart1248, 15 nov 2007.

  1. Bart1248

    Bart1248 Guest

    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds ik mijn standaard FP heb gekocht alleen maar problemen gehad met de 3:1 controllers.
    Ik heb er in 2 weken 3 verbrand om de een of andere vreemde reden.

    Opeens was het genoeg! en heb toen de FP omgebouwd naar een FP met allemaal losse componenten.

    Een opsomming:

    Brushless motor 3100KV + ESC 25A
    Standaard tail motor
    10A Advanced ESC for Brushed Motors 3S Lipo voor de tail [BA-PP-10C]
    Servo 8g (Esky)
    Li-Po battery 11,1V 1250mAh
    Futaba GY401 Gyro
    Mini receiver 6CH
    Super skids
    Lipo saver 3S
    FC18 V3.1+

    Dat was het wel zo'n beetje

    De 401 is een beetje overkill. Voor de FP heb ik normaal gesproken de EK2-0704A Head lock gyro zitten.
    sinds ik met losse onderdelen ben gaan werken heb ik geen goede controle meer over de staartrotor.
    De heli is perfect uitgebalanceerd en het CG ligt ook prima. De accu, hoofd en staart motor draaien uitstekend.
    De gyro laat zich ook uitstekend afstellen.

    Ziet er toch uit dat ze heli uitstekend moet kunnen vliegen toch?
    Maar.. de staart blijft ongecontroleerd een overshoot maken.
    Hierdoor valt er wel een beetje mee te vliegen, maar daar heb ik dan ook alles mee gezegd.
    Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben?

    Hieronder een aantal foto's met de Honeybee FP X-treme

    [​IMG]
    Esky met groene liposaver led

    [​IMG]
    Rode led is de 10A Advanced ESC for Brushed Motors 3S Lipo voor de tail [BA-PP-10C]

    [​IMG]
    Rode led is de GY401 gyro

    [​IMG]
    Beide esc's

    [​IMG]
    Stukje interieur

    En nog een klein filmpje met het probleem.
    Nog een klein detail, ik heb hier geprobeerd te vliegen zonder staartaansturing.
    Kleine correcties om hem recht te houden. Er is duidelijk te zien waar het probleem zit.
    Wie o wie kan mij helpen dit op te lossen?

    [align=left:12a9eeff51][video width=640 height=480:12a9eeff51]http://www.aerodesign.nl/fotos/EskyHB.wmv[/video:12a9eeff51][/align:12a9eeff51]
     
  2. somerwil

    somerwil

    Lid geworden:
    18 sep 2006
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi Bart,

    Heb nog even zitten zoeken, o.a. op rcgoups maar daar staan 480 pagina's over de FP... Niet meer uit te komen joh.

    Wel kwam ik op deze site iets tegen:

    http://www.helihobby.com/html/separate_electronics.html

    In dat stuk vond ik deze regelaar voor de staartmotor:

    JMP HF-100 High Frequency Electronic Speed Controller (ESC) for the tail motor

    Ik denk dat het daaraan ligt. Die regelaar van mij is waarschijnlijk ongeschikt voor de staart toepassing door de soft start.

    Gr,
    Mike
     
  3. Bart1248

    Bart1248 Guest

    Zijn er geen mensen op dit forum die hier ervaring mee hebben?

    Ik wil best een andere regelaar proberen, maar wil wel zeker weten dat het met de regelaar te maken heeft.
    Niet dat mijn opstelling van de heli of de instelling van de zender een verkeerde mix heeft.


    Er zijn volgens mij weinig regelaars op de markt zonder bec, soft start of auto cut off circuits..
     
  4. Bart1248

    Bart1248 Guest

    Soft-start is helaas niet uit te zetten.

    De orginele electronica was een ramp bij mij, de ene 3:1 controller na de andere ging in rook op.
    Ik heb hierdoor de electronica vernieuwd.
    Het een en ander had ik in mijn eigen verzameling zitten en dan is de keuze simpel.

    Brushless tail maakt alles wel weer een heel stuk zwaarder op de staart. Zoals je kan zien is de heli al aardig aan de zware kant.
    Op de video laat ik de heli bewust onstabiel vliegen om het gedrag van de gyro icm de tail esc zien. met een andere FP is stabiel vliegen geen probleem. De 401 overigens niet in in HH mode.
    Het vervelende is dat als ik de gain verander dat het hunting gedrag aanwezig blijft.
    Zowel in de min en de max stand als ook alle standen ertussen.

    Ik ga eens een andere regelaar bestellen en proberen of dit het een en ander oplost.
    Enig idee welke regelaar ik het best kan toepassen voor deze toepassing?
     
  5. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Mischien is dit wat.
    Belt aandrijfing voor de honeybee fp
    Is te koop als ombouwkit voor de honeybee fp
    onderdelen die gebruikt worden zijn van verschillende heli's waronder de t-rex 450.
    De foto is niet van een honeybee maar kijk maar eens op de site.
    www.freestyle-hobby.com
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Tja het is maar net wat je wilt.
    Als je toch eenmaal bezig bent,,,,,,
    En je wilt een fp goed krijgen,,,,,,
    Je hebt dan in iedergeval geen heli van 10 in 1 dozijn.
    En je hebt een heli waar ook nog goed mee te vliegen valt.
    En de instap beltdrive is trouwens geen 180 dollar maar 100 dollar!!!!!!
    Als je dat weer in euro's terug rekent zit je geloof ik op 70 a 80 euro toch???
    :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
     
  7. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
  8. Bart1248

    Bart1248 Guest

    Is een erg mooie set, maar toch ook wel weer heel erg duur. Dan is de staart zelf meer dan ht basic frame van de heli.
    De 401 heb ik inmiddels weer vervangen voor de esky gyro, maar dat heeft nog geen resultaat.

    Nu nog de keuze of ik voor een nieuwe direct drive staartmotor ga met de huidige esc, of dat ik een nieuwe esc gebruik met de orginele staartmotor.

    Heeft iemand hier ervaring mee?
     
  9. Bart1248

    Bart1248 Guest

    Het probleem is zo goed als opgelost.

    met een nieuwe direct drive HAT motor op de staart is de heli uiterst stabiel en kan vliegen zonder ook maar een trilling op de staart. Alles opgelost.
    de vertraagde standaardmotor was gewoon te traag om de stuur en correctie signalen bij te houden.
    De softstart is ook geen probleem, deze is er alleen als de esc helemaal op 0staat en dan aangaat.
    Bij een normale vlucht draait de motor altijd waardoor een softstart niet uit maakt.

    Het volgende probleem(pje) is de temperatuur van de nieuwe hat motor (GWS EDP-50 XC)
    Na een minuutje hooveren was de motor zo warm dat je er letterlijk je handen aan brandt.
    Nu heb ik geen ervaring met deze aandrijving, vandaar ook de vraag of iemand deze motor ook gebruikt op een 3S lipo.
     
  10. Bart1248

    Bart1248 Guest

    De koelvinnen heb ik er al opzitten maar toch werd de motor heel erg warm.
    Ik heb steeds maar een paar korte vluchtjes gemaakt en daarna de motor helemaal laten afkoelen.

    Nu is de motor redelijk ingelopen en net een vlucht van 5min achter de rug en de motor is helemaal koud.
    Dat ziet er dus ook goed uit.

    Ik zal een dezer dagen nog een filmpje en een paar foto's posten met het resultaat :)


    Zijn er trouwens nog mensen die ook met mod's bezig zijn en zo ja, welke?
    Ik zie wel dat er een aantal post's op diverse fora staan, maar dat zijn allemaal al oudere topics.

    Gr, Bart
     
  11. BigMac

    BigMac

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Veendam
    Ik heb toevallig net de Freestyle Belt conversion op mijn HBFP gezet en kan je zeggen dat het echt perfect werkt,
    Bij de montage moet je wel even goed kijken hoe e.a. in elkaar moet maar de controle over de staart is echt subliem!
    En het geluid wat een verschil heerlijk stil geen overspannen staartmotor geluid meer.

    Ik heb echt van alles geprobeerd met de staartmotoren, Directdrive verschillende props en ga zo maar door, een hoop ellende en doorgebrande motoren. De prijs voor de conversie set was inclusief porto 80 euro (lang leve de lage dollar koers) en wat mij betreft elke cent waard, alles keurig verpakt en alles wat je nodig hebt wordt bijgeleverd, inclusief een nieuw subframe.

    Ik gebruik een E_Sky Headlock gyro en een 8g E_Sky servo (samen iets van 45 euro voor betaald). De 4 in 1 heb ik ontdaan van het regelaar/gyro bordje en alle verbindingen aan de bovenkant gesoldeerd van de ontvanger zodat ik een normale 6 kanaals ontvanger over hield. Ik vlieg met een 3S 1500 lipo en een 3000 Kv motor met 9 Tands pinion. De ontvanger wordt gevoed uit de regelaar van de hoofdmotor.

    Ik weet dat veel mensen denken dat een HBFP een dergelijke ombouw niet waard is maar daar ben ik het niet mee eens je krijgt een relatief eenvoudig te vliegen, en goedkoop en makkelijk te onderhouden (en te repareren) heli, en je hoeft toch niet direct met een CP te gaan vliegen.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    freestyle belt

    Kijk dit zijn nou nog eens leuke toevoegingen.
    En eindelijk eens iemand die dit wel waardevol vind, en niet tegelijk begint over centen kwestie!

    Jammer dat je geen eigen topic met jou ervaringen over deze heli met ombouwkit hebt aangemaakt.
    Jou ervaringen met deze heli en met de freestyle ombouwkit zijn natuurlijk zeer informatief voor andere vliegers.

    Lijkt me een goed plan voor een eigen topic,,,,,, toch???

    Mooie heli,,,, geen 10 in een dozijn heli,,,,,

    cijfer voor deze heli een dikke 10!!!!!
     
  13. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    okay ...dat moet ik ook even kwijt :thumbsup:
    Bijzonder mooie Heli en inderdaad Ron ook ik vindt het een waardevolle investering en, wat mij betreft, een mooie FP mini heli is een genot om naar te kijken.

    Overigens deze kwam ik tegen op RCgroups

    Groenten
    Ferdy
     
  14. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    je link werkt niet,,, ik ben wel benieuwd!!!
     
  15. BigMac

    BigMac

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Veendam
    Bedankt voor de complimenten over de heli ben er zelf ook erg tevreden mee,
    misschien inderdaad een goed idee om eens een topic te starten over de freestyle ombouw.

    Ben benieuwd naar de vlieg eigenschappen buiten als eerst die #$%( wind maar eens gaat liggen, tot nu toe alleen nog maar in de garage gehoverd.
     
  16. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
  17. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
  18. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. BigMac

    BigMac

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Veendam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Ik heb je filmpje even bekeken.

    Vliegt toch goed dit systeem!
    En wat kan er nou kapot gaan bij een crash in vergelijk met een cp.
    Bij een crash lach je toch iedereen uit!
    Jij kunt je gas dicht doen net als een lama v3 toch?

    Uiteindelijk toch redelijk goedkoop om te bouwen en te (leren) vliegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina