Ik begrijp van dit hele verhaal totaal geen flikker... wat is nu je vraag?
Als je je CG verschuift wordt er niet 'iets' zwaarder....
Ga bij het bepalen van het CG eerst uit van wat de fabrikant aangeeft. Als je dit terecht niet zou vertrouwen na een vlucht met bijna dramatische afloop (staartlastig), dan zou ik zeker gaan informeren op het internet. Er is over die kist behoorlijk geschreven.
Het CG meet je vanaf de voorlijst. Lijnrecht naar het gegeven punt. Dat doe je niet met een meetlint langs de ronding van de vleugel, edoch eerder met een winkelhaak met centimeter of inch schaalverdeling.
Verder zou je kist ondersteboven op de waag moeten staan. Dit meet wat minder gevoelig. Recht overeind is bijna niet te doen.
Het op orde krijgen is soms stevig improviseren. Soms lukt het snel met een kist, soms ook niet. En moet je het listig oplossen. Stevig schuiven met de RC. Zwaardere spinner, of zwaarder staartwieltje. En anders een plak lood, of dik soldeerdraad ergens omheen getakeld. Als het RC maar 100% correct is.
Een iets zwaardere vleugelbelasting is dan niet erg. Echter er zijn wel grenzen te bereiken als je die wilt zoeken. Een te lichte kist vliegt ook niet altijd even lekker. Te zwaar ook niet, maar een beetje gewicht geeft het toestel zelfs een betere glijhoek. Het toestel behoud beter z'n snelheid. En snelheid is vliegen.
Gewicht? Door de pootjes? Of door z'n vleugels bij het landen? Niet als je normaal land, afvangt en een geschikt onderstel hebt ingebouwd.
Ben nu rustig bezig met een P-40, ook 1.8 span. Gaat ook tussen de 5 en 7 kg wegen.
Model komt mogelijk van dezelfde fabrikant als merk ESM. Bouwwijze lijk hetzelfde. Maar het kan ook dezelfde ontwerper zijn die de productiemethode handhaaft.
Daar komen roterende pootjes in die modellen 14Kg kunnen verstouwen. Hopelijk zijn die pootjes dan ook zo riant sterk. Tijden het ombouwproces is het zaak het model regelmatig op de balans te zetten, om te kijken of de verdeling binnen de perken blijft.
Er achteraf niet van alles gesloopt moet worden om de zaak te herstellen.
Is je kist vollededig afgebouwd op het CG staartlastig, dan is dat eigenlijk verdomd vervelend, dan moet er veel massa in de snuit. Omgekeerd, neuslastig, neus wil dus naar benee, hoeft er vaak maar een toefje lood in de staart.
Bij het meten er op toezien dat de kist altijd iets voorover hangt ipv achterover.
Forse vleugel... dan worden de getallen alleen maar groter... maar zit je cg op 120 cm... dan is de woonkamer idd mogelijk aan de kleine kant. Bij 120 mm kan het mooi in de middenklasser...

Zo in je hand een fraai stevig oppervlak. Het plafond van het bouwhok is erg dichtbij. Op het vliegveld, in de pits, begint het mee te vallen, in de lucht is het een fragiel stipje...
Zoals we dan zeggen in goed Nederlands: beter 1 spit in de 'luch' dan een in je 'rug'
Gr Bas