Esprit jaro Muller

Vandaag heb ik een 2e hands esprit gekocht.
Prima om iets verder mee te gaan dan schuim modellen
Inclusief een vertraagde motor en servo's.

Maar nu komt de 1e vraag, ik heb een 3s 3000mah accu en daar was het zwaartepunt niet mee gelukt door de vorige eigenaar.(Was met 4s4000mah)
En er was voorheen al lood voorin gedaan, zeker 100 gram.

De accu kan niet verder naar voren ivm de verbindingspen van rompdelen. Zie:
IMG20260515193058.jpg

Is dit nog een gangbare oplossing of zou de verbinding ook anders kunnen zodat ik het lood eruit kan krijgen?
Dat zal wel 200-300 gram kunnen schelen met een mini accu van 2000mah bijvoorbeeld.

Ben benieuwd, eerst maar een keer testvlucht maken denk ik.

Bijlagen

• IMG20260515151348.jpg
    IMG20260515151348.jpg
    308,9 KB · Weergaven: 68
gewoon vliegen... dit soort zwevers vliegen lekkerder als er wat massa in zit... zijn geen floaters.
dus ook vliegen met wat snelheid

butterfly regelbaar maken (gas-stick) beetje down erbij mixen... mag geen probleem zijn.

succes

Afstellen ben ik druk mee bezig.
Heeft trouwens 1 flap over de middenvleugel met 1 servo.

Maar de accu die de verkoper had, heb ik niet.
De accu was 355 gram heb ik gezien en ik heb 230 gram 3s.
Voorlopig zal ik aan 3s genoeg hebben.

Met de informatie van verkoper was het gewicht 2,8 kg, daar zou ik 250 gram op kunnen besparen. Dat is bijna 3 gram/dm2.

Gelukkig blijft het wel onder 40 gram/m2, voorgaande motorzweefmodel kwam boven de 55gram/ m2 en dat vliegt niet prettig.

Laatst bewerkt:
het is een voormalig wedstrijdmodel. Dan wel uit een ver verleden waar nog Nicad accu's gebruikt werden vandaar dat de romp eigenlijk best ruim is.
Misschien dat de pen dan precies door een gat in de accu kon worden geschoven oid. Nu komt het met de maat lipo wat onhandig uit.
Het is blijkbaar wel mogelijk om een 2s accu onder de pen door te schuiven. Stel dat ik 2x2s accu zou hebben en op ca 300 gram kan komen werkt het ook.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je die pen vervangt door een ring met twee korte pennen er op geschroefd, die in de neus past, en waar de accu een eind in naar voren kan. Of kom je dan met de 3000 mah accu nog niet uit?

Tja de pen schuift nu helemaal uit de romp waardoor er inwendig geen verbreding kan zijn.
Misschien een halve cirkel kan wel, even geschetst:
17790414624724955122753373957459.jpg

De ogen in de romp zouden bij voorkeur hoger zitten maar aanpassen is geen eenvoudig klusje.

Je ziet ook weleens veerverbindingspennen zoals in campingtafels dat zou ook kunnen schelen als dat er in deze maat is.

Laatst bewerkt:
Back