Estes igniter controller maken

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Marcus87, 22 dec 2005.

  1. Marcus87

    Marcus87 Guest

    Ik ben bezig om zelf een controller te maken om Estes C6 motoren mee te ontsteken, mijn vraag is hoeveel volt en ampere moet ik er doorheen laten gaan om hem goed te laten gloeien?
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Marcus,
    Je topic heet: Estes Igniter Controller maken
    Ervan uitgaande dat je ook gebruik maakt van de Estes Igniters (Solar) dan kun je met 4 AA-batterijen al vooruit. De Estes Electron Beam Controller maakt daar nl. gebruik van.

    Overige starters (Quest Tigertail, modelraketten.nl, Caveman Rocketry) werken ook allemaal met die Controller.

    Zelf heb ik een 12 Volt Alarm Accu, welke natuurlijk veel langer meegaat. Het is lullig als je op het lanceerveld staat en je kunt niet meer lanceren.

    Als de ontsteker ontbrand (vrijwel direct na het indrukken van de controller) is het circuit ook onderbroken, waardoor er geen belasting op je accu blijft staan.
     
  3. Marcus87

    Marcus87 Guest

    Ik dacht zelf aan 2x 9 Volt blokjes parallel aan te sluiten zodat ik ongeveer 2 Ampere heb, zou dit genoeg moeten zijn om 3 van die Solars te starten?
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    3 tegelijk? Cluster 3

    Ik denk het wel, maar je kunt het altijd proberen. Als je clusters vliegt wil je HEEL zeker zijn dat alle motoren tegelijk ontstoken worden en niet dat er 1 of meerder niet ontsteken.
     
  5. Marcus87

    Marcus87 Guest

    Nee nee geen cluster dit is de eerste keer dus laten ew daar nou niet geljik aan beginnen :D Ik bedoelde of 2 blokjes genoeg zodat ik de raket 3x kon lanceren.
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik denk dat je het er wel mee red. Hou er wel rekening mee dat als je 18 volt op een estes ontsteker zet hij bij een lage stroom doorbrand zonder te ontsteken. Een 9volt blokje leverd soms net niet genoeg vermogen om de boel op te warmen.

    Als je gewoon 4 penlites neemt die in serie zet dan brand je ontsteker niet door, maar doet waar hij voor bedoeld is.

    Estes ontstekers zijn nog al gevoelig, maar als je ze niet al te veel mishandeld dan doen ze het goed.

    Denk er wel om dat je niet zo bij het lanceren je accu aan de kabel hangt. Maar zorg voor een lanceeer kast. Het gebeurd een keer dat je vergeet je accu los te maken en dan gaat je ontsteker af wanneer je hem aansluit. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen. een kastje maken kost niet veel maar een paar nieuwe vingers zijn niet te koop

    Kom je er niet uit dan drop je de vraag maar op het forum.
     

Deel Deze Pagina