Monster Diesel: voor methanolmotoren (gloeiplugmotoren), 4-takt motoren en de genoemde wankelmotor heb je geen ether nodig. Die lopen op een mengsel van methanol, olie (ongeveer 20 % wonderolie of voor modelvliegtuigen geschikte synthetische olie) en 0-10% nitromethaan. Om die te starten heb je een startaccu nodig en een daarmee verbonden geschikte klem om de stroom op de gloeiplug over te brengen (1,5 volt aan de klem). Er zijn natuurlijk ook kleine benzinemotoren. De ether die hier bedoeld wordt is nodig voor de modelmotoren die we met 'diesel' aanduiden. Deze zijn te herkennen aan de 'compressieschroef' bovenop de cilinder waarmee je via een contrazuiger de compressie kunt regelen). Ze zijn niet te vergelijken met grote dieselmotoren zoals in auto's. De duitse benaming 'selbstzündermotoren' is wellicht beter, want onze diesels hebben geen 'gloei-inrichting', maar de brandstof ontvlamt door de compressie als gevolg van de omhoog gaande zuiger. De ether in de brandstof (35% is prima) heeft een laag vlampunt dat door de compressie al snel bereikt wordt, en steekt in feite de echte brandstof (petroleum, ongeveer 40%, de rest is wonderolie) aan.
Diesels staan er om bekend dat ze nogal venijnig terug kunnen tikken in bepaalde gevallen. Overigens, de startveer op Cox-motoren was nu juist bedoeld om de vingers veilig te houden, dus hoe het je toch gelukt is de prop op je vingers te krijgen ...
Diesels zijn ook lastiger af te stellen dan een gloeiplugmotor omdat je én het brandstofmengsel ('de naald') én de compressie moet afstellen. Ook zijn er aanzienlijk minder mensen die (nog) weten hoe ze met diesels om moeten gaan, dus als je eens motoren wilt laten lopen stel ik voor dat je begint met een redelijk recente, niet te grote, zo ongebruikt mogelijke gloeiplug motor. Een OS van 4cc (25) of daaromtrent zou ideaal zijn om je eerste ervaring met het starten van motoren op te doen.