Ether

dieselaar.........

hey.......

ik heb een behoorlijke kast vol van die dingen, methanol motoren, 2 takt, 4 takt etc zelfs die wankel van OS

Maar.......

nog steeds nooit geen een aan het lopen gehad, geef eerlijk toe ook de ballen verstand er niet van maar gewoon verzameld door de jaren heen. Ik was het eens aan het proberen met zo'n ''cocks'' motortje, een klein antiekertje met een vieze vuile valse repeteer (opwind) starter....... Je raad het al, al heel snel gruwelijk een vinger er tussen dus daar maar weer mee gestopt haha....

Maar ergens blijft het verlangen branden om er eens een te starten......een dieseltje bijvoorbeeld, die grote 4takt of die wankel......ze staan daar maar te staan......

hulp nodig man, en ether! wat wil je voor een beetje?

Bezig met de KRG6.........

Monster Diesel

Lang dacht ik dat het niet mogelijk was om op een simpele manier aan ether te komen. Een paar maanden geleden trok ik mijn beste kleren aan en stapte ik op een Mediq-apotheek af, met in één hand een dieseltje en in de andere de bijbehorende documentatie. Het meisje achter de toonbank moest om mijn uitgebreide verklaring vrolijk lachen want de flesjes ether stonden gewoon voor het grijpen in het zelfbedieningsvak!
Het wordt pas lastig wanneer je liters tegelijk wilt hebben, maar de 100ml-flesjes worden als onschuldig beschouwd en je kunt er gerust meerdere tegelijk aanschaffen. Wil je meer dan 100ml? Dan hoop ik dat je het niet te lang wilt bewaren want het verdampt waar je bij staat, zelfs uit "hermetisch" afgesloten flesjes.

Monster Diesel: voor methanolmotoren (gloeiplugmotoren), 4-takt motoren en de genoemde wankelmotor heb je geen ether nodig. Die lopen op een mengsel van methanol, olie (ongeveer 20 % wonderolie of voor modelvliegtuigen geschikte synthetische olie) en 0-10% nitromethaan. Om die te starten heb je een startaccu nodig en een daarmee verbonden geschikte klem om de stroom op de gloeiplug over te brengen (1,5 volt aan de klem). Er zijn natuurlijk ook kleine benzinemotoren. De ether die hier bedoeld wordt is nodig voor de modelmotoren die we met 'diesel' aanduiden. Deze zijn te herkennen aan de 'compressieschroef' bovenop de cilinder waarmee je via een contrazuiger de compressie kunt regelen). Ze zijn niet te vergelijken met grote dieselmotoren zoals in auto's. De duitse benaming 'selbstzündermotoren' is wellicht beter, want onze diesels hebben geen 'gloei-inrichting', maar de brandstof ontvlamt door de compressie als gevolg van de omhoog gaande zuiger. De ether in de brandstof (35% is prima) heeft een laag vlampunt dat door de compressie al snel bereikt wordt, en steekt in feite de echte brandstof (petroleum, ongeveer 40%, de rest is wonderolie) aan.
Diesels staan er om bekend dat ze nogal venijnig terug kunnen tikken in bepaalde gevallen. Overigens, de startveer op Cox-motoren was nu juist bedoeld om de vingers veilig te houden, dus hoe het je toch gelukt is de prop op je vingers te krijgen ...
Diesels zijn ook lastiger af te stellen dan een gloeiplugmotor omdat je én het brandstofmengsel ('de naald') én de compressie moet afstellen. Ook zijn er aanzienlijk minder mensen die (nog) weten hoe ze met diesels om moeten gaan, dus als je eens motoren wilt laten lopen stel ik voor dat je begint met een redelijk recente, niet te grote, zo ongebruikt mogelijke gloeiplug motor. Een OS van 4cc (25) of daaromtrent zou ideaal zijn om je eerste ervaring met het starten van motoren op te doen.

Back