Ether

Ik hoorde dat mensen moeite hebben om aan ether te komen.
Bij ons in het dorp is het nog te krijgen.
Ik wil wel wat bestellen.
Op de MVA dagen betalen dan neem ik het mee naar de NK.
Het is wel kort dag ik hoop dat de geïnteresseerde dit nog op tijd lezen.
Het gaat om:
Ether Tendo
Diethylether
Barkode 8 712081 003123
De laatste keer was de prijs 16,95
Prijs wijzigingen voorbehouden natuurlijk. Het is een vrienden dienst.

Groet Robert-Jan

Ik 'erf' wel eens wat ether en daar heb ik het de afgelopen jaren mee gedaan. De laatste jaren vlieg ik voornamelijk op in Engeland gekochte kant-en-klaar gemengde brandstof en meng ik alleen als ik tekort kom of een speciaal recept wil brouwen.

De eerste en laatste keer dat ik ether kocht bij de drogist (dat moet rond 2000 zijn geweest, het ging ook om Tendo), hadden ze het (natuurlijk) niet op voorraad, maar toen ik een dieselmotor (PAW, nieuw uit doos) en de bijbehorende gebruiksaanwijzing (zodat ze konden zien dat het bij de motor hoorde!) kon laten zien met daarin het brandstofrecept, wilden ze wel voor me bestellen. Ik heb toen 2 liter besteld. NB: die zat in groene glazen flessen met plastic dop waarvan er zelfs één uiteindelijk niet tegen de ether bestand was en het conservenblik syndroom (open gebarsten 'dekseltje' van de dop) vertoonde.

Toen mijn ether op was en we specifieke MTR brandstof wilden mengen en mijn ether voorraad op bleek heeft John bij zijn plaatselijke drogist ook Tendo ether besteld, maar toen er aangekomen was bleek het onbruikbare petroleum-ether te zijn. In jouw geval (RJ) heb je de barcode van diethylether (de juiste), dus ik ben benieuwd of je die ook krijgt en zo ja hoeveel. Ik heb van je begrepen dat je bij de politie geregistreerd wordt, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Van de andere kant denk ik ook dat als jij het bij jouw drogist of apotheek kunt krijgen, dat wij dat ook moeten kunnen. Misschien dat niet elke drogist of apotheek er aan mee wil werken, maar als het te krijgen is ...

Ik kan zelf via een kennis in Tsjechie ether krijgen. Die is aanzienlijk goedkoper (5 euro/liter), maar het is geen medicinale ether, en ik moet dus nog zien hoe hij presteert. Ik verwacht ook problemen als ik probeer regelmatig grotere hoeveelheden over te laten komen, en ook dat is een vriendendienst ...

In Almere merkte ik overigens dat Paul Rietbergen ook nog ether, of in ieder geval kant en klaar gemengde brandstof levert waarvan de opbrengsten naar Fly by Wire gaat, dus het zal wel duurder zijn dan zelf kopen en mengen. Diezelfde brandstof wordt bij Quartel verkocht (voor weer een stuk meer natuurlijk).

Overigens kun je bij die brandstof leveranciers in Engeland (met name op de nationals, eerder altijd 3, nu nog 2) volgens mij ook pure ether kopen, maar ik weet niet wat de prijs daarvan is). Ik heb geen idee wat de bepalingen zijn over het meenemen in de auto op de boot of door de tunnel. Het lijkt me dat je er maar beter niet naar kunt vragen.

Ik vraag mij af hoe de teamracers uit het nabije verleden of die nog actief zijn (Rob en Bert, Frits Schot en Rik Olijve, Micha Vendel en Peter van Gemert) aan hun ether komen of kwamen, en hoe de duitse MTR'ers en 1,5cc combatters (Johan Schwarz) dat doen. Zullen we er eens naar vragen op het NK?

Lijkt me vervolgens verstandig dat iemand gaat bijhouden waar en hoe ether goed te verkrijgen is, maar ook of er prijs- en prestatieverschil met elders verkrijgbare ether bestaat.

Back