Etronix lader en NihM-accu probleem...

Beste mensen,

Na wat rondgezocht te hebben, heb ik niet gevonden wat ik zocht. Daarom even een nieuwe discussie gemaakt.
Ik heb twee 3000 maH NihM-accu's waarvan er 1 een stuk kortere rijtijd heeft. Hij laadt wel net zo lang ongeveer maar heeft toch een drie keer zo kortere rijtijd. Kan hij kapot zijn? Wat kan ik er eventueel aan doen om hem weer te laten functioneren naar behoren?

De accu's laad ik met een etronix snellader, niet de beste ik weet het, maar die slaat af na ongeveer een kwartiertje. De accu is dan natuurlijk nog lang niet vol, die moet zo'n anderhalf uur laden. Het is trouwens een 2-Ampere lader. Ergens heb ik gelezen dat het misschien komt doordat de celspanning in het begin van de laadcyclus in de accu varieert en de lader dat als 'delta peak' ziet. Is dat mogelijk?
Het gebeurt alleen met de accu die ik hierboven beschreven heb. Daarom vind ik het erg raar en dacht ik: Misschien ligt het wel aan de accu. Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Peter

Het zou inderdaad best kunnen dat de lader afslaat op een "valse" delta piek. Gewoon weer op start drukken om het laden weer opnieuw te starten. Houd de zaak wel goed in de gaten, de lader moet na verloop van tijd wel weer afslaan, als de accu wel vol is!
Natuurlijk is het mogelijk dat de accu defect is en dat de lader niet stopt als je hem weer start nadat hij is gestopt. Blijft de lader doorgaan en wordt de accu (te) warm, stop de lader dan en controleer alles. De kans dat de accu defect is zal dan behoorlijk groot zijn.

Wat is de spanning van elke afzonderlijke cel? Wat is de totaalspanning?

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

• Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu
    en ook
    -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH
    maar delta-peak niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs
  • PK-Racing - akku laden info

Forumtipjes:
  • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Back