Europees Kampioenschappen Modelauto racen in Nederland

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 15 mrt 2006.

  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Dit jaar wordt in Heemstede, op het circuit van Model Auto Club Heemstede (MACH), de Europees Kampioenschappen 1:10 Brandstof Touringcars 200mm gereden. In de week van 14 tot 20 augustus 2006 zullen alle Europese top coureurs en alle bekende fabrieksteams aanwezig zijn op het fraaie modelauto racecircuit van MACH om te strijden om de titel van Europees Kampioen Brandstof 200mm.

    Het racen met radiografisch bestuurde model racewagens op Europees topniveau is een veeleisende sport die wordt gedomineerd door échte fabrieksteams die professionele topcoureurs in dienst hebben. Deze coureurs dienen niet alleen veel kennis te hebben van techniek en elektronica maar ook van teamwork en competitie indeling. Eén van de allerbelangrijkste dingen voor het racen met radiografisch bestuurde model auto’s is het nauwkeurig afstellen van de wegligging en de motor van de model raceauto. Hiervoor hebben deze kleine, hoogtechnische auto’s dezelfde mogelijkheden als ‘echte’ racewagens; werkelijk alle onderdelen van de wielophanging zijn instelbaar, er kunnen verschillende wielen en banden worden gebruikt en verschillende motoren kunnen worden gemonteerd (allen met een cilinderinhoud van 2,11cc!). Een goed afgestelde wedstrijdauto in de schaal 1:10 haalt op een recht stuk van het circuit snelheden tot ruim 100km/h, en accelereren sneller naar deze snelheid als een ‘full size’ racewagen. Om een auto zo optimaal mogelijk af te stellen zijn fabrieksteams –net als bij full size racing- samengesteld uit verschillende specialisten die de coureur ondersteunen. Een team bestaat uit een coureur, één of meer mecaniciens en een coach of team leider. Tijdens de wedstrijden, die uit verschillende trainings- en kwalificatiesessies van 5 minuten bestaan met daarna een opklim-finale systeem waarbij de hoofdfinale 45 minuten duurt, zal het team de auto verschillende keren van brandstof moeten voorzien, want na circa 5 minuten racen is de tank leeg en moet er getankt worden, en regelmatig moeten er banden gewisseld worden vanwege de hoge slijtage. De ‘pitstop’ is een zeer belangrijk onderdeel van het model auto racen, waarbij tienden van seconden kunnen worden gewonnen of verloren. De teamleider is zeer belangrijk om het moment van tanken te bepalen, en de mecaniciens zullen de tankstop perfect moeten uitvoeren voor een optimaal resultaat.

    [​IMG]

    Nederland is de thuisbasis van één van de belangrijkste fabrieksteams in de wereld; het team van Serpent. Serpent MRC is een Nederlandse producent van hoogwaardige radiografisch bestuurde modelrace wagens, en het raceteam behoort al vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw tot de allerbeste teams ter wereld. Ook dit jaar is het team van Serpent één van de favorieten, te meer omdat het circuit van Model Auto Club Heemstede het ‘thuiscircuit’ van de Serpent fabriek is, die op een steenworp afstand van het circuit ligt. De concurrentie van het fabrieksteam van het Nederlandse bedrijf komt vooral uit het verre oosten; Japan en Taiwan. Huidig houder van de Europese beker is de Engelsman David Spashett die vorig jaar de titel veroverde als coureur voor het Japanse Kyosho team. Een ander Japans merk wat altijd een vaste plaats in de top 10 veroverd is Mugen, die ook dit jaar weer een gooi naar de titel zal doen met een geheel nieuw ontwikkelde racewagen.

    [​IMG] [​IMG]

    Enkele Nederlandse coureurs hebben zeker ook de mogelijkheid om de titel te veroveren, vorig jaar eindigde Julius Kolff op een verdienstelijke zevende plaats in het EK, en dit jaar wordt de wedstrijd op zijn thuiscircuit georganiseerd. Julius is al jaren lid van MACH en kent het circuit op zijn duimpje. Dankzij deze kennis en zijn vele uren van training op het circuit in Heemstede is Julius dit jaar één van de topfavorieten. Julies Kolff is fabriekscoureur voor Serpent en zal met een nieuwe Serpent 720 schaal 1:10 touringcar aan de start verschijnen.

    Het evenement zal van maandag 14 augustus tot en met zondag 20 augustus worden gehouden op het circuit van de MACH in Heemstede, het circuit is vlakbij het wereldberoemde Cruqius gemaal gelegen en er is ruime parkeer en camping gelegenheid. Rondom het circuit zijn verschillende tribunes opgebouwd om de honderden bezoekers een comfortabele zitplaats te bieden. De spannende wedstrijden om het Europees Kampioenschap 2006 zijn gratis toegankelijk voor het publiek, en natuurlijk is het circuit voorzien van een uitgebreide kantine waar koffie, broodjes, drankjes en warme snacks te verkrijgen zijn.
     
  2. RClipse

    RClipse Guest

    Zeer gaaf! alleen Japan en Taiwan hoort dat tegenwoordig ook bij Europa? :wink:
     
  3. Mattijn

    Mattijn Guest

    Wow, lijkt me wel vet om zo'n coureur te zijn voor een fabriek, maarja ik zou dr waarschijnlijk niets van bakken :p.

    Corrally is toch ook een nederlands merk? Doet die het niet zo goed dan? Is misschien wel leuk om bij te wonen, maar weet niet hoever heemskerk hier vandaan is :p.

    -mattijn
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Goed lezen, de concurerende merken komen veelal uit de oosterse landen welke ook europese teamrijders kennen.

    Lezen !!! het is Heemstede.....
    orally is Nederlands maar die hebben geen brandstof auto's ;)
     
  5. RClipse

    RClipse Guest

    Ja sorry ik had het ff verkeerd begrepen...
    wilde het net gaan weghalen, maargoed is wel erg gaaf om daar bij te zijn! Staat in de agenda! 8)
     
  6. Mattijn

    Mattijn Guest

    Heemskerk, heemstede maakt het uit :p. Had dr sowiso wel achtergekome als ik het bij de routeplanner had ingevult

    -mattijn
     
  7. Radar

    Radar Guest

    Misschien volgende keer eerst even doen dan...scheelt weer wat forumvervuiling.

    Is het officieel dat er met een 720 gereden gaat worden??
    Wat zijn de veranderingen t.o.v. de 710?? Helemaal nieuw??
     
  8. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Ik denk niet dat ze voor het EK er nog een officieele 720 of whatever eruit geperst krijgen, wel wordt er volop getest met nieuwe onderdelen. Deze zullen vlak voor het EK dan een bestelnummer krijgen, vervolgens meteen 'uitverkocht' zijn en dan rijden de teamrijders met die onderdelen. Bijvoorbeeld de RCC Shocks op het vorige EK, alleen de teamrijders hadden die...
    Overigens moeten we Jordy Blok niet vergeten! Hij is op Heemstede net zo snel als Julius. Ik denk dat we beide Nederlanders en daarbij ook nog Rick Vrielinck in de finale zullen zien. Het zou heel goed kunnen dat Rick zelfs de snelste van de 3 is!
     
  9. Radar

    Radar Guest

    OK...het is dus onjuiste informatie....
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Nee, hoor... Alleen de naam is niet zeker: het kan 720 worden, maar ook iets van 710R(R) ofzo... Maar dat er een nieuwe uitvoering van de 200mm Serpent aan de start staat is zeker!!
     
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    misschien is het wel de 710 RTR.... :wink:
     
  12. Radar

    Radar Guest

    OK, het wordt dus een ge-facelifte 710.
    Wat wordt er anders??
    -Diffs?
    -Low CG chassis?
    -RCC shocks?
    -??
     
  13. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
  14. rs4evo3

    rs4evo3 Guest

    heej jaap ziet er wel gaaf uit maar lijkt bijna een 835. zijn er dan geen regelementen over hoe breed bijv de banden mogen zijn? want als ik die achterbanden zie zijn die wel breder dan de 30mm van nu.

    mvg jarno
     
  15. Radar

    Radar Guest

    Het is een 850R......
    En er kwamen nog wat smileys en winks achteraan....
     
  16. rs4evo3

    rs4evo3 Guest

    had ik het tog bijna goed....... maarja dat had ik dus niet gezien wel jammer ben wel benieuwd hoe die er namelijk uit komt te zien.

    mvg jarno
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Die Julius verzint het om het gasservo neer te leggen, vervolgens noemt hij het gekscherend de 850R, en wat gebeurt er...... :p
     
  18. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    hahahahahahha, die 835 een nieuwe 1:10 200mm :D :D


    Bart_banaan, hoe weet je zo zeker dat ze met een nieuwe auto gaan rijden?
     
  19. Radar

    Radar Guest

  20. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer

Deel Deze Pagina