Gerbens 1e plaats was de climax van het weekend. Vrijdag vertrokken we om een uur of half 8 bij mij uit Breda om vroeg na de middag aan te komen. Willy en Luc arriveerden even na ons en zetten ook hun kampement op.
1 maal raden welke tenten van ons zijn.
De vrijdagmiddag werd door alle vliegers gebruikt om te oefenen. Zaterdag begon met regen en mist. Diverse proefvluchten wezen uit dat de bewolking echt veel te laag hing om te kunnen vliegen. Vroeg in de middag kwam de aankondiging dat het werd uitgesteld tot zondagochtend 8 uur.
De mededeling dat het is afgelast voor de zaterdag.
Zondag was het beter. Weinig wind uit verschillende richtingen en een wolkendek dat op acceptabele hoogte lag. Bovendien was het droog. Gerbens eerste start werd wat laat door de rakkenman op basis B opgemerkt en leverde al direct een reflight op. Inmiddels had Pirmario (Italië) met 49 rakken, 9.58 minuten met 1 seconde motorloop en 30 landingspunten de te kloppen score neergezet.
Gerbens start ging akelig snel en de cadans zat er gelijk goed in. Luc loodste Gerben werkelijk vlekkeloos door de afstandstaak, daarbij heel goed inspelend op "het moment" door het schema van 4 en 6 rakken aan te passen. Die eindigde met een 5-rakker en een luid applaus vanuit het publiek. Dat was één maar dan moet je het nog afmaken. Met behulp van Lucs en mijn ogen eindigde de thermiektaak op 10 minuten met 30 landingspunten en 2 seconden motor. Een hele knappe prestatie waarbij Pirmario met 1 punt geklopt werd. Na de landing bleek de regelaar trouwens te zijn overleden. In het logbestand was te zien dat de stromen abnormaal fluctueerden.
De tweede ronde was uitzonderlijk spannend. Christian Ulbrich vloog als één van de favorieten maar liefst 50 rakken en liet slechts 1 punt liggen bij de thermiektaak. Vrijwel alle toppers vlogen 47 en meer rakken. Gerben had de regelaar vervangen en afgesteld. Tussentijds oefenen of alles klopte was er natuurlijk niet bij en dan sta je toch wat "anders" aan de start.
Maar het ging goed, heel goed. Halverwege zat Gerben op een schema van 48 en uiteindelijk werden het er wederom 49. Voldoende voor zicht op de overwinning en dan moet je het ook nog afmaken. Dat gebeurde met een thermiektaak waarbij 5 punten bleven liggen. Voldoende om de overwinning te pakken met een verschil van 4,6 punten op nummer 2, Christian Ulbrich. Een hele goede prestatie in de zwaarste Eurotourwedstrijd van het seizoen.
Gerben tussen de nummers 2 Christian Ulbrich (links op de foto) en 3 Wolf Fickenscher (rechts op de foto).
Met een Eurotour-vleugeltje.
Je zou bijna vergeten dat we met z'n 4-ren waren. Luc werd knap 10e met 46 en 47 rakken en goede thermiekvluchten. Het geeft wel aan dat de top heel dicht bij elkaar zit en een rak meer of minder een enorm verschil uitmaakt. Willy had wat meer pech (rolroertape liet bijvoorbeeld los tijdens een afstandstaak) en werd 16e. Ikzelf ga met hele andere verwachtingen naar een Eurotour en kon de aangepaste vluchtsettings en nieuwe accu testen. Op zich ging dat prima. Net als, voor de verandering, het goed reageren op een cut en invliegen met motor aan. Rak invliegen gaat beter (bedankt Luc) en de hoogteverdeling begint ook beter te worden. Uiteindelijk 19 geworden met 39 en 40 rakken maar goede thermiektaken.
Het wedstrijdseizoen is bijna over. In Nederland rest ons aanstaande zaterdag de laatste F5B wedstrijd. Daarna kunnen we ons gaan voorbereiden op volgend jaar, met nieuwe kansen en mogelijkheden.