Eurotour F5B Burgkunstadt

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
We zijn weer op pad.
Dit keer in Duitsland, 690 kilometer vanaf Amsterdam, in Burgkunstadt.
De thuislokatie van Wolf Fickenscher.

We proberen een blog te maken maar internet is hier nog niet zo bekend denk ik, lastig dus om dingen te uploaden.

Het weer is niet super, we hebben op de heenweg regenbuien gehad, leek wel of ik in de wasstraat stond.

Morgen gaan we wat trainen, zaterdag is de wedstrijd.
Mocht de blog lukken dan zullen we het hier berichten.

Groeten uit Duitsland!

Gerben en Gert-Jan

Leuk!

Ik hoor Bend Bossman komt daar ook maar enkel voor F5F.

Zelf hebben we hier in de UK ook een wedstreid. Kijken wat ik er van kan bakken met de B09.5 en niet al te veel tijd (lees slecht weer) om te oefenen.

Jos

We hebben lekker geslapen hier in het pension, op 1km afstand van het veld, goed geregeld :)

Ik ben gister een beetje omgereden geloof ik, mijn TomTom kende een aantal hoofdwegen niet. De laatste 300km over binnenwegen gereden, 10:30 weg, 19:30 aangekomen :S:S

Maar goed, vandaag maar eens proberen wat trainingsvluchtjes te maken, en nog wat dingetjes testen...

Tot later,
Gerben

We zijn net op het veld geweest.
Mooi gezicht om Wolf rakjes in de grond te zien zetten.
We vliegen tegen de zon in... en een boom op een paar meter afstand.
Oh ja, en berg op.. van B naar A.

Straks vliegen en dan kijken hoe het gaat.

Een blog staat online op
F5B.nl on Tour

Vandaag eerst wat inkopen gedaan, 's ochtends mochten we toch niet vliegen. "s middags een aantal vluchtjes gemaakt, terwijl langzamerhand de andere piloten binnendruppelden. Nog wat zaken getest, de 6S aandrijving met diverse accu's en diverse manieren van invliegen, ging wel lekker. Ook GJ heeft wat dingen geprobeerd, andere prop en het ziet er veelbelovend uit.
Wel is het behoorlijk turbulent, we vliegen achter bomen, waar de wind overheen komt waaien. Vooral bij de landing kan dat best lastig zijn. Maar goed, oiedereen heeft ermee te maken, dus moeten we er maar aan wennen. Luc en Willy zijn ook aangekomen, het BeNe paviljoen is weer opgesteld.
Ik heb nog even de nieuwe Jeti motoren vast mogen houden, dat ziet er interessant uit.
F5F testmotor wordt gevlogen, F5B mocht ik bekijken, heeft nog niet gevlogen. Prijspeil rond de huidige F5B motoren.
Ondertussen aan het pogen de TomTom te updaten, wil niet erg opschieten geloof ik. Zo maar eens gaan slapen, morgen weer een lange dag.

Gerben

Zo! Net weer terug uit Den Haag... effe updates lezen.

Chapeau Gerben! Fraai resultaat! Maar ook de BE ploeg doet het netjes.

Donders GJ! Vleugel doormidden in mid air. Niet van de poes! Zou niet mogen voor een competitiekist. Dan zit er iets grondig fout in de constructie. Graag foto's van de schade... als het vermag... Romp, vleugel... wel iets om te tonen...

Zo Gerben je gaat goed!! had al zo'n vermoeden dat de 6S setup het erg goed deed :)

Balen GJ, ben benieuwd hoe dit nu had kunnen gebeuren.

Nog even een berichtje vanuit het hotel. Ronde 2 ging door tot na 20:00. Het loopt niet heel sneldoor, morgen nog 2 ronden te vliegen, als het weer mee wil werken.
Ronde 2 ging het bij diverse deelnemers heel snel Guntmar vloog een 49 en haalde de volle zweeftijd, afgesloten met landing in de kleine cirkel, en een gil van vreugde. Nog net iets harder dan de gil van vreugde na de 48 rakken van Thomas Wackeckerlin een uurtje daarvoor.
Ik vloog beroerd deze 2e ronde, de zonnebril was toch niet nodig op deze tijd in de avond en verloor 2x het zicht op het model in de 6-rakker-stijgvlucht, meteen motor in en vreemde manouevres tot gevolg. Was erg rommelig en de 43 rakken vielen eigenlijk niet eens tegen. Tussenstand niet meer gezien, maar zal wel een eind omlaaggedonderd zijn. We zullen proberen morgen de tussenstand te uploaden, nu maar slapen, ronde 3 begint om 9:00.

Tot morgen,
Gerben

Wedstrijd is inmiddels afgelopen.
GertJan, Luc en Willy en Frank en familie zijn weer onderweg naar huis, ik blijf nog even in de buurt, genieten van de omgeving etc.
Al snel werd vanmorgen duidelijk dat er vandaag maar 1 volledige ronde gevlogen zou worden, wat ook betekende dat er geen schrapresultaat zou zijn, dat maakte het extra spannend. De stevige wind met turbulentie over het bos maakte het lastig vliegen vandaag. Een aantal Duitsers vloog hoog en ver, in een poging boven de turbulentie te blijven, heel apart gezicht als ze 4 rakkers beginnen vanaf 80mtr hoogte en dan de motor aanschakelen...
Luc en Willy deden het vrij goed, helaas net een foutje teveel voor echt hoge plaatsen. Ik vloog 42 rakken, wat voor mij op dat moment wel zo'n beetje het meest haalbare was.
De stevige wind maakte weer hellingvliegen mogelijk, met wat thermiek erbij hoefde de motor niet meer aan voor de thermiek, en na 9:59 lag de B95 in de kleine cirkel, top!

Hierna rustig afgebroken en opgeruimd, nog een half uurtje wachten en toen was daar de prijsuitreiking, hier de einduitslag;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AM6C7AK7-D.jpg

Morgen richting berlijn, even een weekje ertussenuit :)

Gerben

Gerben, gefeliciteerd met je 12e plek van de 34 te vergeven plaatsen. Ik vind dit heel knap gedaan.

GJ, de kwaliteit van de gemiddelde F5B kist is kennelijk niet ok! De makers doen ""trail"" en wij krijgen de ""error"".

Inmiddels ben ik ook weer thuis.
Auto uitgeruimd, 2 Avioniks van Gerben maar het oranje geval heeft Rudi meegenomen en het restant van de romp is heb ik weggeven aan een duitse F5F vlieger die Gerben en ik gecoacht hebben.
Mijn indruk van Burgkunstadt... mooie omgeving, rommelige organisatie, lekkere braadwursten, veel toppers aanwezig en toch wel een tevreden gevoel omdat Gerben goed gepresteerd heeft.
Gisteren lekker gegeten met de Bosmannetjes , Wäckerlin, Luc, Willy en familie Boswinkel.
Helaas heb ik zelf amper gevlogen.
Vrijdag had ik de RFM 17x18 F5B rood getest en dat liep erg lekker.
Landen was erg lastig, de lijn naar de cirkel was windstil maar net voor de landingcirkel kwam de wind van de helling dwars op de vlieglijn.
Zelfs Wolf had last van de wind op vrijdag.
Maar OK, de wedstrijd:
Ik ga van start, de S16 voelde super aan en ik had zoiets van, dat gaat lekker..
Tijden waren ook goed.
De derde stijgvlucht ging het fout, ik vlieg van A naar B en Gerben roept klaarleggen, ik trek hem iets naar het rak toe en opeens zie ik een vleugeldeel dwarrelen en een romp als een raket richting huizen gaan.
Sturen deed ie ook niet meer.
Gerben vond al snel de vleugel en ik ben zelf op aanwijzingen van wat duitsers de richting opgelopen waar de romp zou moeten liggen.
Na 15 minuten kwam Gerben, die vond hem natuurlijk weer.. waarvoor dank, de lijn van inslag was te zien, het mais was gekapt en de rest van de vleugel zat onder een maisstengel.
De romp zat 50 cm diep.
Bij terugkomst op het veld stond Guntmar al te wachten, meteen kijken naar de vleugel.
Ding is gewoon netjes en goed gebouwd, dat was de mening van iedereen die het zag.
Ik ben de eerste die hem heeft opgevouwen, er zal wel een reden voor zijn.
De vleugel is zo sterk dat Rudi er op kan staan (100 kilo) maar misschien is er iets fout gegaan bij de fabrikage of in mijn auto, het blijft gissen, belangrijkste is dat het netjes wordt opgelost.
Rudi heeft het zien gebeuren en het komt wel goed.
Nu snel de 2e S16 afbouwen om in Wijk en Aalburg te vliegen.

De uitslagen, ik was natuurlijk laatste, 34e.
Gerben werd 12e, met grote namen achter zich, echt heel erg goed!
Luc en Willy, dit keer niet op het podium maar wel goed geeindigd.

Conclusie, het was weer gezellig, op naar de volgende Eurotour.

GJ

Laatst bewerkt:
Ben ik toch benieuwd wat er mis was met die vleugel. George Shering had ook al 2 maal een gebroken S16 vleugel maar dat was niet in de lucht maar tijdens een harde landing.

Gerben, goed resultaat. Ik zelf heb de duur taak niet volbracht tijdens de eerste 2 vluchten en dan is zelfs een schrap ronde geen uitkomt en sta je lekker onderaan. Ach, zo gaat dat als je na lange tijd met trillende benen op een competitie staat.

Tijdens de 2de dag wel 47 en 46 rakken gevlogen, volle 10 min en doel landing. Als ik wat eerder een 6 had gevlogen was 48 mogelijk geweest gezien ik 7 rakken op het einde vloog met tijd en W.min over.

Jos

Dank je Jos, jij ook gefeliciteerd met je rakkenaantallen.
Ik had steeds ruim motor over. De 6S setup loopt erg lekker. Ik ben teruggegaan van 24sec setups naar 30sec setup, bijna 1000W minder als de setup die ik in Middle Wallop vloog. Heeft nu +-4.9kw maximaal en doet het erg goed. Heb gisteravond wel nieuwe accu's besteld, de accu die ik nu vloog zakte in de laatste 5 stijgvluchten wat te ver in. Hopelijk doen de nieuwe accu's het wat beter wat dat betreft.

Het droeg overigens lekker daar in Burgkunstadt, tijdens de 2e vlucht heb ik op 731mtr gezeten :)
(en ja toen het model op de grond lag stond de unilog weer op -3mtr)

Groet,
Gerben

Back