Evaluatie na 6 weken heli's en accu's opvliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Flying Bastard, 22 jun 2010.

  1. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Prachtig mooi om een RC heli de lucht in te schieten.

    Co-ax is leuk om te leren, maar is zelfs indoor al uit balans te brengen met flinke servo uitslag. Surf er buiten mee op de wind of zet neerwaartse snelheid om in voorwaartse snelheid en je weet dat je de heli gecontroleerd moet laten crashen.

    FP heeft wat meer power en is dan ook nog enigzins te corrigeren als de snelheid er in zit zoals in bovengenoemde coax situatie.

    Mijn oefenmateriaal zijn een Walkera 5#10 coax en een Walkera CB180D, beiden knakenhelis van "redelijke" kwaliteit en goed verkrijgbare onderdelen.

    De CB180D heeft als nadeel een te zwakke staartmotor (shaft driven) en een snel slijtend maingear. Geef volgas en de staartrotor kan het niet bijhouden. Wel goed lesmateriaal, kan zelfs met een afgebroken staartrotor de heli enigzins de juiste kant op sturen.

    LiPo's zuigen sowieso, na 20 laadbeurten rijp voor het afvalpunt ondanks correct gebruik.

    Vanwege budget doorgaan met helivliegen of toch maar lekker gaan raggen met een Nitro auto?

    En wat zijn wel kwalitatief goede heli's. Met Walkera ben ik wel klaar, al lijkt deze me wel wat:
    WALKERA--CHINA

     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Autotjes zijn ook duur om te rijden als moet je natuurlijk ook niet iedere accu een heli kort vliegen of een nieuwe kopen.

    Ik zou zeggen koop een 450 klasse heli of nog net iets groter.
    Zelf heb ik momenteel een 400tje en een 380 maar dat is het ook net niet.
    Met wind stil gaat het wel maar bij het lichtste zuchtje wordt het al een stuk moeilijker.

    Beide heli's zijn geen toppers en dat merk je maar leuk om te beginnen.

    Heli's: Sky Arttech Wasp V4 (380) en Art-tech Hughes 300 (400)

    Hopelijk snel een Hobbyking HK500CMT

    Gr. Dennis


    Vliegen is veel leuker ;) dus niet de moed opgeven.
     
  3. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Binnen 1 accu aan gort, zo erg is het nu ook weer niet ;)

    Schade van gisteravond, FP: staartrotor afgebroken tijdens 1e accu opmaken, basketbalveldje (asfalt) met valwinden rond de bebouwing. Rest van de 1e acculading op een klein veldje met bomen opgemaakt, heli was nog te beheersen ondanks ontbreken 1/3 staartrotor. Accu 2 en 3 opgemaakt op het voetbalveld. Halverwege de 3e accu miste ik wat vermogen. Oorzaak beschadigd tandwiel.

    Daarna de coax heli met 7 accu's opgehaald. Keer of 3 te snel gegaan (heli wordt dan onbestuurbaar) en daardoor harde landingen gemaakt. Totale schade een afgebroken landingsgestel. Heli vloog nog wel met ondersteuning (stokje of steen eronder tijdens starten). Nieuw landingsgestel is reeds gemonteerd.

    Het grootste nadeel van electro heli's zijn de dure lipo krengen die na 10x laden duidelijk merkbaar minder worden.

    De FP Walkera CB180D had een prachtige heli kunnen zijn als de staartmotor de mainmotor bij kan houden. Beetje hooveren met weinig gas geen probleem, maar ga geen vol pot geven en racen. Is allemaal wel te controleren, maar beter is een heli die in dat soort situaties niet om zijn as gaat tollen. Schijnt op te losssen te zijn met een direct drive staartmotor modificatie.

    Blijf voorlopig accu's / onderdelen bestellen en doorvliegen. Maar ben wel kritisch of ik met deze hobby blijf doorgaan en of het volgende stuk speelgoed een heli of nitrocar wordt :p
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Als het een heli is in ieder geval met een belt drive of cardan as aangedreven staart rotor. Zit je ook niet met het gezeur dat die staart motortjes het niet trekken.
     
  5. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Heli (CB180D) is cardan-aangedreven, maar dan wel met een eigen staartmotor.

    Net toch maar even de heli aangeslingerd en wat afstelwerk aan de receiver gedaan. Servo uitslag is nu zo'n 90% en de gyro wat gevoeliger.

    Ondanks het rotte tandwiel en 2/3 staartrotor lijkt de heli nu beter controleerbaar.

    Blijft een leuke heli, dus toch maar een bestelling geplaatst voor 3 staartrotors, 2 maingears en een mainshaft. Kost wel 18 hele euro's inclusief verzending :D

    Accu's vind ik wel vrij prijzig in NL. Even afwachten hoe de HongKong Raidens 1200 voor de 5#10 zijn en dan ook maar wat 2s accu's voor de CB180 bestellen in China.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2010
  6. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    je kunt ipv al die goedkope accu's natuurlijk ook een paar goede kopen. Hyperion of zo.
    Ook hier geldt: goedkoop is duurkoop.
     
  7. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Idd. en investeren in een goede lader en de lipo niet meer ontladen als 80 % . Doe je dit wel dan is de levensduur erg beperkt.
     
  8. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Het zijn allemaal originele Walkera / Robbe 3.7V 1000 mAh LiPo's. Lader is een Robbe 8560:
    Power Peak A4 EQ-LCD 230V/12V

    Accu's vertonen allemaal hetzelfde slijtage patroon. Nieuw gaat er rond de 600 mAh bij tijdens laden, na een keer of 10 laden wordt het aantal mAh dat erbij geladen wordt steeds minder. Na een keer of 35-40 laden is dit teruggelopen tot onder de 300mAh en zijn ze praktisch onbruikbaar. Na een minuut of 3 vliegen leveren ze dan te weinig power om de heli uit "moeilijke" situaties te trekken. Helemaal leegvliegen doe ik dus niet, het moet wel leuk blijven en geen gevecht om hoogte te winnen.

    Hyperion levert dit type lipo (3.7V 1000/1200mAh) niet.

    Storm en Raiden hebben dit type wel in het assortiment.
    3x Raiden 3.7V 1200mAh zijn reeds onderweg vanuit Hongkong.
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik heb het idee dat de accu's overbelast worden bij deze modellen.

    Ik had/heb een 4#3 v1 en daar werden de accu's ook al erg warm en waren binnen no-time op.
    Zit hem in die 1s lipo. Stromen zijn behoorlijk hoog.

    Reactie van een model per accu was eigenlijk als voorbeeld maar je vlucht erna kwam wel aardig in de richting. 2 modellen in 1 avondje ;)

    Ik zou gewoon een HK heli kopen 450 of 500 of een andere kloon). Beide kosten 50 á 60 euro tot in NL.
    Komt natuurlijk nog wel een setup bij.


    ps. nieuw 600 van de 1000mAh. Bedoel je echt de eerste keer laden of vanaf de eerste keer leeg. Anders klopt er sowieso al iets niet. Lipo leeg op safe moet je de 900 nog wel halen. Bij lipo afslag zeker die 1000.
     
  10. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Bellcrank CB180

    Crashes vielen wel mee. 5#10 een afgebroken landingsgestel en de CB180D een afgebroken staartrotorblad en versleten maingear.

    Wat betreft de accu's zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat de 5#10 heli teveel van de accu's (3.7V 1000mAh) vraagt. Die ruim 600mAh bijladen is na een aantal keren gebruik. Wel een leuke heli om mee door de woonkamer te fladderen. Zit ook redelijk degelijk in elkaar.

    Van de CB180D krijg ik steeds meer spijt. Zeer zwak punt is de staartrotor, verwijderen is een drama (nog steeds geen gearpuller gevonden), monteren gaat nu wel eenvoudig met de "juiste" tools:
    Duw de rotor tot het geribbelde gedeelte op de as, muntstuk aan beide zijden van de as en een waterpomptang doet de rest :cool:

    Na montage staartrotor toch maar even proefdraaien op de gladde vloer (dribbelen en hopjes). Tot er een bedieningsarmpje op de vloer stuitert, 1 van de bellcranks bleek losgetrilt.

    Even de hardware set erbij en de juiste bout uit het zakje vissen, dus niet. Hardware set is ex koperen bellcrank busjes..

    Dat wordt een complete bellcrankset kopen:
    RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!

    Wellicht heeft de crank al langer losgezeten, verklaart wel het beroerde stuurgedrag van de laatste paar vluchten.

    Wel weer frustrerend (heli vleugellam door een koperen busje) en een wijze les: pre-flight controles uitvoeren.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2010
  11. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Vermogensvraag 5#10 heli

    Vanwege de steeds korter wordende airtime preventief de tandwielen vervangen (zat een kleine beschadiging op het tandwiel van de onderste rotorset). Airtime is iets langer geworden, maar nog steeds geen 10 minuten voluit, hooguit 5. Mbv grondeffect is laag bij de grond hooveren daarna nog wel een aantal minuten mogelijk.

    Wat mij opvalt is dat de JST aansluiting erg heet wordt. Wellicht zijn de contacten in deze aansluiting niet helemaal optimaal.

    Edit: Andere oorzaak zouden de motoren kunnen zijn. Motoren zijn ruim 200 acculadingen "oud", zo snel zullen die krengen toch niet slijten?
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2010
  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Borstel motoren op die dingen gaan er vrij snel aan. Brushless zou over het algemeen wel goed moeten blijven tenzij ze echt te vaak heel heet worden. (ruim boven de 100 graden) omdat je magneten er dan aan gaan.

    Kijk even of zonder motor alles goed soepel loopt.

    JST kan eigenlijk maar tot een ampère of 5 continue en 10 kortstondig.
    2mm goudcontact is al een stuk beter.

    Om welke heli gaat het eigenlijk.

    Heb ze even alle 2 geGOOGLEd maar ik zie geen echte heli's ;)

    Dacht dat die CB180D een Collective Pitch heli was maar zie contra gewichtjes.



    [​IMG]

    [​IMG]

    en de ander.

    Dit soort dingen zijn erg wind gevoelig en buiten dus vaak niets mee te beginnen. Echt vliegen zoals een normale FP of CP heli doet doen ze ook niet.


    Ik blijf erbij. Vlieg ze op en koop een echte maar doe het dan wel rustig aan.
    Stap voor stap leren vliegen.

    Beginnend met Netjes hoveren. (op vlakke ondergrond, geen gras aangezien hij niet kan schuiven)

    Daarna een beetje vlak schuiven met de staart naar je toe.
    Dan van links naar rechts vliegen en andersom.
    En als je dat goed onder de knie hebt een keer een complete bocht/ronde maken.
     
  13. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    CB180D = FP
    5#10 = coax

    CB180 wacht op een koperen lagertje voor de bellcrank (losgetrilt / heeft nooit goed vastgezeten).

    5#10 heeft de laatste tijd wat performance problemen. Verdenk daar toch de motoren van. Zijn reeds besteld en verstuurd.
    Alle overige mogelijke oorzaken zijn geëlimineerd (tandwielen / blades-bevestiging / soepel draaien shafts).

    Je kan het geen echte heli's noemen, maar voorlopig ben ik nog lang niet uitgespeeld met dit binnen en buitenspeelgoed :D

    Edit
    Wat betreft de controle, rondjes vliegen en achtjes geen probleem. Bij 90 graden en dan zijwaarts moet ik nog wel nadenken welke kant die opgaat (neus kan immers 2 kanten op staan). Neus naar links zit redelijk in de motoriek, neus naar rechts nog niet.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2010
  14. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Daarom heb ik juist de Walkera Ufly gekocht, geen aparte motor voor de staartrotor. Enkel het tandwieltje op de maingear slijt erg snel maar kost ook maar een paar euro en is binnen 5 min vervangen. Verder ben ik al tientallen keren gecrashed en heb nog maar weinig schade opgelopen, prima ding om mee te oefenen ;)
     
  15. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Het lastige is de rotor verwijderen, volgende wissel maar eens proberen weg te knippen. Monteren stelt weinig voor als je 2 muntstukken en een waterpomptang gebruikt :cool:

    Ufly gebruikt dezelfde lipo's (7.4 1000/1200 mAh) als de 180 volgens mij, heb je al goede en betaalbare lipo's gevonden?

    Beperkende factor van de 180 is de lengte van het accu-vak, max 65mm.
    Meeste JST-HX 7.4V accu's zijn langer..
     
  16. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ufly gebruikt standaard 800mah (die krijg je er bij iig) maar die zijn te licht. De heli is uit balans en hangt naar achteren. Ik heb 2 1300mah lipo's gekocht en nu is de balans precies goed.Ik heb de ontvanger/gyro trouwens wel naar een 'verdieping' hoger verplaatst zodat er meer ruimtje is voor de accu.

    Volgens mij had ik de lipo's hier gekocht (18 euro per stuk)

    //edit - oops , prijs en linkje verkeerd.. opnieuw

    Deze lipo's gebruik ik nu en doen het goed:

    Hyperion G3 CX - 2S 1300mAh (25C)

    http://www.rctechnics.eu/-c-167_242_245.html
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2010
  17. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
  18. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Over de grens is het geen uitdaging idd. In NL kon ik ze niet goedkoper vinden.
     
  19. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
  20. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    FP heli (CB180D) is gerepareerd.

    Bell-cranks zitten weer vast, nieuw tandwiel en meteen de shaft preventief vervangen vanwege wat speling op de fixeerring.

    De door de winkel verlengde linkage (push rod?) tevens kort gezet, oorzaak naar rechts "trekken" was ongetwijfeld 1 van de loszittende bell-cranks.

    Heli even kort binnen proefgedraaid, apparaat loopt te dansen als een gek, alsof er ergens onbalans is.. of is dit normaal?

    Heb wel lopen kloten met de Gyro gevoeligheid. Moet je nu meer of minder gevoeligheid instellen bij een trillende heli?
     

Deel Deze Pagina