Evaring met solo pro 129

Hallo heeft iemand ervaring met de solo pro 129, zie omschrijving, vlieg nu met de Solo Pro 270. De Solo Pro 129 lijkt mij wel een mooie aanvulling.:xmas:
Nine Eagle Solo Pro 129 RTF

De nieuwe Nine Eagle Solo Pro 129 is een 4-kanaals fixed pitch flybarless heli. De Solo Pro 129 vliegt zeer stabiel en is uitdagender dan de Solo Pro met flybar. Ook de Solo Pro 129 is voorzien van een speciale trainingsstand. Wordt compleet en vliegklaar geleverd, inclusief 2.4G zender, Lipo accu en lader.

Sinds een maandje of twee ben ik de trotse bezitter van een solo pro 129. Mijn enige ervaring met heli's is een 6,5cc heli een jaar of 25 geleden (zonder electronische trukerij en eigenwijs zonder hulp, dus ook amper van de grond gekomen - heli was van mijn broer en staat nu ergens te verstoffen) en een klein coaxiaal speelgoed ding.

Het viel mij niet tegen om met de SP129 aan het vliegen te komen. Onderhand de nodige vlieguurtjes in de woonkamer erop zitten en een paar keer wat kasten en dergelijk van dichtbij bekeken. Opvallend is hoe sterk de SP129 is. Alle mishandeling (het valt mee hoor, ik probeer zo voorzichtig mogelijk te zijn) heeft hij eigenlijk goed doorstaan en ik heb nu sinds een week of twee mijn hekrotor kapot (eerste echte schade). Paar mailtjes gestuurd naar de nineeagles shop, maar geen antwoord, toen maar onderdeeltjes besteld bij Hobbyking en daar is het wachten nu nog op.

Om kort te gaan; ik vind het een superding!

Grr,
Ronald

De 129 is de versie zonder schaal-canopy, toch? Die versie werd op RC Groups gezien als underpowered, maar deze is door de simpeler canopy natuurlijk lichter.

Gaat buiten vliegen ook een beetje beter dan met de 270, door het flybarless systeem?

Buiten vliegen gaat prima, ook met een beetje wind doet ie het nog prima.

Buiten vliegt eerlijk gezegd haast nog beter als binnen, want buiten hoef je de dual-rate niet te gebruiken. Dit maakt hem in mijn ogen beter bestuurbaar. Met dual-rate 'zwerft' (ik weet niet hoe ik het moet noemen) hij binnen nog wel eens weg (hij krijgt wat snelheid door wat late stuurreactie oid) en reageert dan dusdanig matig op de stuurinput dat hij niet op tijd op te vangen is (wat dan weer een bezoekje aan een kast of een stuk speelgoed van de kids tot gevolg heeft :-) ). Met normale stuuruitslagen binnen is echter weer een beetje veel van het goede en is hij weer wat te zenuwachtig.

Buiten is wel grappig om te zien dat hij wat traag reageert op de throttle. Door wat turbulentie achter het huis wint hij soms ineens hoogte of zakt hij snel, correcties zijn dan wat traag. Dit kan zijn door wat te weinig power, of het is gewoon een fixed pitch probleem.

Volgende stap gaat in ieder geval iets worden met een collectieve pitch maar hoofdzakelijk om dat ook eens te proberen, niet omdat dit niet leuk vliegt.

NE_SP129_en_P51.jpg

De SP129 met zijn broertje, ook van Nine Eagles; de P51. Leuk spul. Ik heb ook een wat grotere Spitfire, maar die heeft ook meteen een heel wat groter veld nodig. Dit is leuk voor effen een half uurtje tussendoor.

Back