Even voorstellen ; “Balieniera di New Bedford” van AMATI art. 1440 schaal 1:16

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door a3seidel, 8 jun 2015.

  1. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    TIJDELIJK AFWEZIG

    In verband met wat klusjes bij mijn dochter in de eerste helft van de komende week en…….Natuurlijk het TT-feest in Assen, de tweede helft van deze week met aansluitend een weekje uitwaaien op Ameland zal ik de eerste 14 dagen geen bijdrage kunnen plaatsen.
    Ik schat in dat ik omstreeks 8 juli 2015 mijn vervolg bijdragen weer zou kunnen plaatsen.
    tot dan, A3

    naschrift:
    Op mijn kort verblijf van 1 week op Ameland kwam ik voor het "Natuurcentrum Ameland" dit 1:1 model tegen van een Walvis. Aardig imposant

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    HOE HET OOK GOED FOUT KAN GAAN ( een gewaarschuwd mens telt voor twee)

    Dat een denkfout bewijst dat het ook goed fout kan gaan heb ik gevonden op een Duitse modelbouwsite.
    Op mijn speurtocht naar een afbeelding van het plaatsen van de Romp planken kwam ik op een Duits modelbouwforum de sloep tegen waar het goed fout gegaan is.
    Ondanks dat het feit dat er in de omschrijving goed staat omschreven dat de rompbeplanking Overnaads en niet Karveel moet zijn heeft de Duitse modelbouwer zich willens en wetens aan de Karveel constructie vastgehouden.
    Zelfs de afbeelding op de doos geeft een Overnaadse constructie aan. Wat is het verschil:

    [​IMG]

    Karveel gebouwde schepen zijn gemaakt van planken op een frame waarbij de planken tegen elkaar worden gemonteerd. Bij overnaadse constructies overlappen de planken elkaar. Karveel gebouwde schepen hebben een strakke en gladde romp en zijn constructief sterker dan overnaads gebouwde schepen. Overnaads gebouwde schepen zijn lichter omdat minder framewerk noodzakelijk is
    De modelbouwer klaagt in zijn verslag erover nadat hij de 8 romp planken definitief (Karveel) heeft gelijmd, ten eerste erover dat de lengte van de onderliggende planken te kort zijn. En ten tweede dat de afzonderlijke planken niet goed aansluiten aan de voorgaande en dat hij na het plaatsen circa 10 mm te hoog uit komt bij de dolboorden, hij heeft zelfs bij het plaatsen van de laatste dolboord beplanking (30) de hulplijst 20A weg moeten halen om plaats te maken voor zijn laatste dolboord plank, beide problemen zijn terug te voeren naar de verkeerde Karveel constructie.
    Elke overlapping tussen iedere rompplank is ± 1 mm, doe je dit niet en sluit je iedere rompplank aan de vorige aan (karveel).
    Dan schuif je na het plaatsen van je laatste 8ste rompplank 7 overlappingen van 1 mm = 7 mm te ver op richting dolboord, gevolg is dat je dolboord plank te hoog komt te liggen!!!!!
    Na ieder rompplank lijkt het schijnbaar !!! dat iedere volgende rompplank steeds korter wordt en dit is weer het gevolg van dat iedere overgang tussen de planken iedere keer 1 mm verder opschuift richting dolboord.

    Bij de 4e plank lig je al 4 mm te hoog richting dolboord, logisch gevolg is dat de lengte van de rompplank schijnbaar te kort wordt omdat de WARE-LENGTE (WL) van de rompplank eigenlijk 4 mm lager ligt richting de kiel.
    Dit laatste is ook de reden dat hij klaagt dat de planken iedere keer slechter aansluiten op de voorgaande (hij verlegt als het ware bij iedere romp plank de WL 1 mm !!!)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Conclusie: Overlappend bouwen dus, en haal NOOIT je hulplijst 20A weg, je romp (8 planken) ligt tussen De Kiel en deze Hulplijst 20A. Des te meer reden om je tijd te nemen om alle planken “DRYFIT” met knopspelden te plaatsen en je niet te laten verrassen.
    Nog even een tip die bij hem in eerste instantie fout ging:
    Schroef een blokje van circa 10 cm lang eerst aan het hulpframe vast en zet deze dan vast m.b.v. 4 hoekbeugels aan een grondplaat, zorg er in ieder geval voor dat je later bij de schroeven kunt.
    Schroef je de hoekbeugels direct op je hulpmal vast dan kun je later niet meer bij de schroeven om je hulpmal van de grondplaat halen om de eenvoudige reden dat je sloep, die je er overheen gebouwd hebt, dit verhinderd.
    LINK: (wel even scrollen en er is nog een 2e pagina, je kunt hier wel de eerste 2 stappen, vlonder en spanten opbouw, op de goede en voorgeschreven manier zien.):

    http://www.der-lustige-modellbauer....ew-bedfort-von-1860-116-amati?highlight=amati


    Wordt vervolgd, A3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  3. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Verven of Beitsen en verdere bewerkingen

    Schuur nu licht de gehele sloep en haal overbodige lijm resten weg.
    Het is nu het moment om te beslissen of je de sloep een kleurtje gaat geven of dat je hem gaat beitsen, later kun je er namelijk niet zo goed meer bij vanwege de vele details. (Vooral de binnenkant van de dolboorden en achter de vlonder)
    4,5 jaar geleden meende ik dat ik het mooier zou vinden om de sloep te verven in zijn oorspronkelijke kleuren.

    Ik heb dit kortgeleden ook nog gedaan bij mijn Project “Bijboten "Victory" schaal 1:42 (= 200%)” zie:

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bijboten-victory-schaal-1-42-200.202857/
    (helaas zijn alle foto’s in dit lijntje verdwenen, maar in mijn fotoalbum staan nog ± 100 foto’s)zie fotoalbum:
    http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/bijboten-victory-schaal-1-42-200.17793/

    Inmiddels ben ik er achter en heb een besluit genomen dat ik vanaf nu, na het voltooien van deze sloep, bij de volgende projecten de voorkeur geef aan het beitsen + blanke lak met hier en daar kleine kleur accentuering.
    Daarna kun je verdergaan met de opbouw en detaillering, omdat ik een korte bouwbeschrijving wil geven sla ik nu een heel stuk over omdat de verdere opbouw (dolboorden; voor en achterplecht; banken; kompas; afneembaar roer en anker) zo nauwkeurig in de bouwbeschrijving omschreven staat dat het eigenlijk niet mis kan gaan .

    Toch nog wel even twee tips:

    * Maak bank 5 eerst geheel af met kompas en de lade en bank 2 met de mast klem (zie onderste foto) voordat je hem vastlijmt.

    het kompas zit in een lade onder bank 5.JPG

    * Plaats Rust 60 (2 x stuurboord en 3 x bakboord) op de goede plaats,kijk even goed op de bouwtekening Fig. 3 en4,
    ze liggen iets achter de tegenoverliggende roeispaandol 31
    Hier kunnen de uiteinden van de lange roeiriemen in gestoken worden als men overgaat om de kortere peddels te gebruiken.

    In bijdrage # 7 had ik dit als volgt omschreven:
    Omdat de lange roeispanen een benadering van dichtbij zou gaan beletten, werd op het laatste moment de handvaten van de roeiriemen bij de voet van de roeiers in een speciaal daarvoor bestemde rust (60) gestoken , de riemen lagen over het dolboord schuin omhoog, en werd er overgegaan op een viertal peddels om de huid van de walvis zo dicht mogelijk te benaderen.

    1) Roeispaan in de rust 60 gestoken (5 stuks).JPG


    2) Detail roeispaan in rust 60.JPG

    Ik pik de draad weer op bij het maken van de roeispanen, peddels, mast en gereedschappen.

    wordt begin volgende week vervolgd, A3
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2015
    pietsan vindt dit leuk.
  4. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Roeispanen en Peddels.
    Zoals gemeld werd de sloep volgestouwd met aanval gereedschappen en proviand om een verblijf van meerdere dagen op zee te kunnen overleven.

    [​IMG]

    Omdat de sloep in een schaal van 1 : 16 !!! wordt uitgevoerd, is het noodzakelijk om de overgang van roeispaanstok naar de roeispaanblad zo realistisch mogelijk uit te voeren.
    Er moeten 4 peddels, 5 roeispanen en 1 roerspaan gemaakt worden.
    De 4 peddels zijn allemaal van dezelfde lengte met allemaal een roeispaanblad van 1x10x40 mm, en alhoewel de 5 roeispanen allemaal een verschillende lengte hebben,worden ze voorzien van allemaal eenzelfde blad van 1x10x98 mm

    [​IMG]

    De verbinding tussen het blad en riem wordt als volgt gemaakt:
    De roeiriemen worden uit rondhout 5 mm over een lengte van 42 mm aangespitst en de peddels worden uit rondhout 3 mm over een lengte van 30 mm aangespitst, daarna worden ze over dezelfde lengte aan 2 tegenoverliggende zijden afgevlakt.

    [​IMG]

    Neem voor ieder samen te voegen deel (blad en riem) 1 riem en teken deze af op het blad, snij vervolgens de inkeping in het blad, houdt beide delen bij elkaar om straks bij het lijmen niet voor verrassingen te komen staan.
    Maak aan de roeiriemen aan de andere zijde nog een verjonging om deze in de Rust 60 te kunnen steken, en aan de peddels nog een handvat (hier ben ik afgeweken van de tekening, blad ligt parallel aan handvat).
    Nu kun je lijmen, fixeer met wat knopspelden het blad rondom aan de buitenkant en leg bij de roeispanen een 2 mm resthoutje onder het vrije gedeelte om het blad over de X-as te centreren (1 mm bij de peddels) immers het blad is 1 mm dik en het rondhout is 5 mm.(3 mm bij de peddels).
    Voordat je nu gaat lijmen fixeer met 5 knopspelden je roeiriem, gebruik de lijnen op je groene snijmat om beiden uit te lijnen, hiermee voorkom je dat over Y- as riem en blad scheef gaan staan.

    [​IMG]

    Na een goede nacht drogen haal je roeispaan uit je knopspelden malletje, deze kun je voor de volgende weer gebruiken, en als laatste schuur je voorzichtig over de lengte van de verbinding het rondhout aflopend naar je blad toe.
    Voeg als laatste de markeringen aan op de roeispaanbladen, let hierbij even op de lengte van de juiste roeispaan en het daarbij behorende aantal markeringen !!

    [​IMG]

    [​IMG]

    wordt vervolgd 2e helft deze week, A3



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  5. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Aanval gereedschappen

    Naast de voedingsmiddelen en drinkwater was de sloep rijkelijk voorzien van aanval gereedschappen zoals:
    1 x Gaffel of Bootshaak
    1 x Spade-mes
    5 x Harpoen
    3 x Speer

    [​IMG]
    (Ik heb voor de aardigheid het Italiaans laten staan)

    De harpoen was op zichzelf niet dodelijk maar diende alleen maar om de sloep “aan te lijnen”.
    Na zijn doodsstrijd werd de gevierde harpoenlijn weer ingehaald en werd het karwei afgemaakt door met de lange speer diep door de speklaag, die wel 50 tot 75 cm dik kon zijn, heen te dringen in een poging om de longen of het hart van de walvis te doorboren.
    n.b. Het hart van de blauwe vinvis weegt wel tweeduizend kilo. De aderen konden zo groot zijn als rioolbuizen

    Op de 1 : 1 Tekening is duidelijk het bevestigen van de gegoten delen en het verdere aanlijnen te zien en de diameters van het rondhout.
    De schacht van de gegoten delen zijn nauwelijks ø 1,4 mm en zijn daardoor bros en zeer breekbaar, in mijn poging om een harpoendeel recht te buigen brak hij in 3 stukken en dat is ook de reden dat er op mijn foto maar 4 harpoenen zijn.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd met mast en zeil, A3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  6. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    De Mast + Zeil


    De hoofdmast met een lengte van 43 cm moet over de gehele lengte verjongt worden, van ø 8 mm naar ø 4 mm.
    Omdat dit in mijn hobby draaibankje bijna niet te doen is vanwege het slingeren, eerst maar even, van je af, ruw voorschaven en daarna in het draaibankje met ondersteuning van je hand schuren. De mast afmetingen kunnen direct van de 1 :1 Tekening overgenomen worden.
    Omdat het noodzaak is om de mast haaks rechtop te zetten maak ik gebruik van een winkelhaak, plaats nu pas de mastvoet (78) onder de mast, richt hem uit en deze laatste met twee druppeltjes secondenlijm fixeren.


    [​IMG]

    [​IMG]


    Het vierkant getuigd zeil wordt onbewerkt geleverd en zal door jezelf moeten worden gemaakt.(stof is wel meegeleverd).
    De officiële benaming voor dit type zeilvoering wordt “Sprietzeil” genoemd en is een vierhoekig typezeil. Het sprietzeil wordt gekenmerkt door een stok, de spriet, die diagonaal van de halshoek (bij de mast) naar de spriethoek loopt. De spriet wordt bij de hals opgehangen in de strop, in de spriethoek van het zeil zit een oog waarmee het zeil gehesen kan worden. De spriet heeft een dikke kant (onder) en een dunne kant (boven).
    Op de 1 : 1 tekening kun je hiervoor de afmetingen overnemen, let hierbij wel op dat de schaal van het zeil op de tekening 1 : 2 is (it’s the Italian way), dus de afmetingen op de tekening wel even verdubbelen.


    [​IMG]


    Om de genaaide parallelle verstevigingbanen goed recht te krijgen heb ik het zeil eerst licht opgespannen op mijn groene snijmat en daarna m.b.v. knopspelden en een schuifmaat de volgende baan afgetekend met een blauwe texielpotlood (is later verwijderbaar.) als je goed kijkt dan zie je rechts van de naalden heel dun de blauwe lijnen lopen.
    Het naaien zelf heb ik maar aan mijn vrouw overgelaten omdat mij de naaimachine binnen 2 minuten compleet vast liep.


    [​IMG]


    Dan heb ikzelf nog het omlooptouw (zal wel een ander benaming hebben) aangebracht.
    Deze is uit 1 stuk aangebracht, en om het voor mezelf gemakkelijk te maken heb ik het tussen twee bankschroeven vast gezet zodat ik weer twee handen vrij had. Wel licht spannen maar ook weer niet te strak ander gaat je zeil “opkroppen” Vergeet ook niet de 4 hoeklussen op te nemen in je omloop !!!!


    [​IMG]


    Dan sta ik eigenlijk nog voor een dilemma of ik de sloep volledig “onder zeil” zal uitvoeren, of dat ik wel het zeil ga maken maar hem dan opgerold in de sloep zal leggen (aanval positie), ik nijg naar het laatste maar met vol zeil geeft er wat volume aan.
    Ik snap nu ook pas het doel van het niet aanwezige steekzwaard want door het relatief grote zeil zal de sloep enorm gaan verlijeren (naar de lijzijde gaan driften) en bij het eerste zuchtje wind, lijkt mij, zal de sloep omslaan.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verschillende volgers van dit lijntje hierover denken en vraag dus even jullie mening hierover:
    met of zonder gehesen zeil ???


    [​IMG]


    [​IMG]


    Nu ik zo’n beetje alle onderdelen gemaakt heb is het tijd om alles een plaatsje te geven in de sloep.
    Ik schat in dat dit een dik weekje gaat duren, ook omdat ik ook nog een aantal foto’s wil gaan maken van mijn gereed gekomen sloep.
    (en het mooie weer werkt ook niet erg mee)
    Wordt vervolgd rond 25 juli met foto’s van mijn sloep en een eindconclusie,

    A3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    marcelvdl vindt dit leuk.
  7. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    FOTOREPORTAGE VAN MIJN SLOEP
    Ik heb een compromis gevonden in een staande mast met opgebonden zijl.
    Geeft meer kijk op het interieur.


    1.JPG

    2.JPG

    3.JPG

    4.JPG

    5.JPG

    6.JPG

    7.JPG

    8.JPG

    9.JPG

    10.JPG






     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2015
    marcelvdl vindt dit leuk.
  8. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    omdat ik maar 10 bestanden in 1 x kan uploaden volgt hier de 11e en tevens de laatste 11.JPG
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooie plaatjes Adri!!
     
  11. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Eindconclusie


    Ik moet zeggen dat ik aanvankelijk gedacht had “even” een sloep te bouwen maar dat ik al snel geconfronteerd werd met een aantal modelbouwtechnieken zoals het buigen van de van de 2 x2 mm spanten, het overlappend aanbrengen van de huidplanken waarbij eigenlijk de basis is gebleken van iedere modelbouwer : het steeds maar weer “dryfit” uitvoeren van je volgende handeling en voordat je gaat lijmen je er terdege van bewust bent of dit ook gevolgen kan hebben voor iedere volgende handeling.

    Het is naar mijn mening zeker geen model waar een beginnende modelbouwer zich aan moet wagen, want dat zou op een misschien grote teleurstelling kunnen uitlopen.

    Voor mij is de “Spant-modelbouw” echter wel een openbaring geworden en misschien heeft het met mijn beroepsmatig werktuigbouwkundig verleden hier iets mee te maken, het constructieve heeft mij altijd meer voldoening gegeven dan het aanbrengen van een staand en lopend want.
    Dit laatste is echter geen belemmering om de vele vrije tijd, waarvan ik als VUT’er van mag genieten, vooral in de wintermaanden nieuwe historische modelbouw projecten (met een staand en lopend want) op te starten.
    Mijn eerstvolgend project is de dwarsdoorsnede van de “Victory” van DeAgostini die ik nog op de plank heb liggen, ik hoop hiermee rond Kerst 2015 mee klaar te zijn.
    Het ligt NIET in mijn bedoeling hier een bouwverslag van te doen omdat er al meerdere verslagen hiervan op dit Forum aanwezig zijn.
    Daarna is het de beurt aan een model die ik al jaren in de planning heb nl. “de Kanonneerboot Nr. 2 van Speijk”.
    Een modelbouw kit van MANTUA model 797 “Cannoniera Olandese 1 :43.
    (zie: http://www.historische-modelbouw.nl/?a=view-item&id=316)

    Kanonneerboot.jpg


    In het begin van het nieuwe jaar 2016 zal ik hiervan op dit Forum hier een bouwverslag van gaan maken.
    Dan nog even iets dat ik op het Internet ben tegengekomen en wat mijn aandacht getrokken heeft.
    Er is een Duitse modelbouw fabrikant die zich gespecialiseerd heeft in modellen met alleen maar in de “Spant-modelbouw” techniek. (zie: http://www.gk-modellbau.de/ ) Druk even aan het begin op de Duits-talige site, Engelstalige is minder uitvoerig.

    Of op de Duitse modelbouwsite: http://www.der-lustige-modellbauer.com/t18909-huberts-duke-william(vooral pagina 6 !!!!)

    groetjes, en in goede gezondheid laat ik begin 2016 weer van me horen met een bouwverslag, blijf echter wel passief deze site en Historische Bouwprojecten volgen.

    A3
     
    marcelvdl vindt dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    A3 Vandaag je verslag van dit " sloepje " nog een keer gelezen, en hij is echt prachtig geworden, maar ik heb je verslag van de kanonneerbot nog niet langs zien komen dacht ik, of heb ik iets gemist???
     
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Klopt Peter, door omstandigheden (medisch) ben ik er nog niet aan toegekomen, bij zomerdag doe ik niet zoveel aan mijn modelbouw maar zodra het een beetje herfst wordt dan begin ik er weer aan.
    Maar eerst ga ik onze zoon (die al twee jaar in Colombia woont) bezoeken van 10 Sept t/m 6 Oktober 2016 en daarna zal ik zeker de draad weer oppakken.
    gr. A3
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hartstikke leuk A3, Ik wens je een fijne vakantie en een betere gezondheid, en dan zien we je wel komen.
     
  15. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    hallo,
    Met veel plezier je verslag van de sloep gelezen,mooi model eerst fijne vakantie en dan weer volop bouwen .
    Groet Cees uit roden
     

Deel Deze Pagina