even voorstellen + beginnersvraagjes

• Topicstarter Topicstarter tushy
  • Startdatum Startdatum
T

tushy

Guest
Hallo,
Omdat ik nieuw ben op het forum, wil ik me eerst even kort voorstellen: ik ben 34 en woon in Antwerpen. Ik heb tot hiertoe in het RC-wereldje enkel ervaring met on- en offroad autootjes.
Ik ben sinds een tijdje gefascineerd geraakt door het DLG-en omdat dit me de puurste vorm van modelvliegen lijkt. Door het doorlezen van het Mimi-draadje hier, heb ik zin gekregen om er ook eentje te gaan bouwen, en heb dus al een aantal dagen geleden de plannen hiervoor aangevraagd. In het Mimi-draadje heb ik ook meer dan genoeg info gevonden over waar ik de materialen kan vinden, en hoe alles tot een model te bouwen. Nu had ik toch een aantal beginners-vraagjes:

1) Ik heb nog nooit gevlogen, maar al wel heel wat uurtjes met de meest uiteenlopende modellen op mijn Phoenix-sim gevlogen. Is de Mimi dan een verstandige keuze als eerste echt toestel, of kan ik beter de Mimi bouwen, maar eerst wat vliegervaring opdoen met een ander toestel?

2) Er wordt steeds gedrukt op het gewicht van het balsa voor de vleugels, maar nu merk ik dat de lichtste plankjes ook het zachtste hout zijn. Is dit een probleem, m.a.w. moet ik op zoek naar een compromis tussen hard hout en licht gewicht, of kan ik gewoon voor het zachte balsa gaan, en wordt da hardheid een beetje gecompenseerd door de latten op leading- en trailing edge en de lak?

3) Kan er iemand de buitendiameter en het gewicht van de Skyshark-3P-stok doorgeven op de juiste lengte? Ik heb namelijk gezien dat Skyshark heel wat stijvere stokken heeft, en misschien is het wel verstandig om voor een stijver model te gaan? Wat zou het effect zijn als de stok die ik kies zwaarder dan wel lichter is dan de 3P-stok?

4) Ik zie dat jullie veel met 2.4ghz-systemen van Corona en Yeti vliegen. Heeft er iemand positieve/negatieve ervaringen met Spektrum? Ik gebruik voor de autootjes de DX3R, en ben daar heel tevreden van. Ik dacht voor de DLG te gaan voor een DX6i met een AR6110-ontvanger. Wat denken jullie hiervan?

Alvast bedankt voor jullie mening/antwoord

1: de mimi is al zeker geen beginnerstoestel, omdat het een redelijke vliegsnelheid heeft, en ook nog is vinnig reageert.

2: zacht en licht hout is niet noodzakelijk... maar dan ben je snel beneden ;)
hoe lichter een toestel word, hoe langer en beter het zal vliegen/zweven.

van de rest ben ik niet op de hoogte.

een beginnerstoestel, is bijvoorbeeld de DIZZY BIRD (uit depron)
kan je handlaunchen, maar niet DLGen.
zoek het eens op via youtube.

het is wel een redelijk stabiel toestelletje, als je niet te grote uitslagen instelt.

waarom ik dit bv als beginnerstoestel aanraad is het volgt...
1 het bouwt snel, omdat het met depron is.
2 het is niet te groot, dus ook niet te afschrikkend
3 het heeft scheve winglets, waardoor het stabieler word in het draaien.
4 het is licht
5 door het gooien raak je niet erg hoog, wat ook geen zware crashes kan veroorzaken, en dus de schade nooit moeilijk op te lossen is.
6 kleine servotjes, kleine ontvanger (schappelijk van prijs.

voila. aan zulke voorwaarden kan je best beginnen, als je graag wil gooien.

je kan ook een depron DLG maken zoals ik ooit gedaan heb.
maar dan moet je erg verstevigen wil je het niet stuk gooien.

Hallo,
4) Ik zie dat jullie veel met 2.4ghz-systemen van Corona en Yeti vliegen. Heeft er iemand positieve/negatieve ervaringen met Spektrum? Ik gebruik voor de autootjes de DX3R, en ben daar heel tevreden van. Ik dacht voor de DLG te gaan voor een DX6i met een AR6110-ontvanger. Wat denken jullie hiervan?

Er zijn weinig mensen die hier met Spectrum vliegen maar in de U.S. is dat anders. Dat ze er daar niet al te vreden over zijn blijkt wel uit dit draadje:
AR6250 Thermal Lockup - RC Groups

Mimi geen beginners toestel ?????

Sorry Firefox ....maar de Mimi is dus bij uitstek een beginners toestel...

Relatief makkelijk te bouwen, goedkoop en ook nog eens geweldige vliegeiegnschappen.....

ok je kan je af vragen of DLG de juiste klasse is om RC vliegen te leren,
want je hebt iedere keer maar weinig sticktime, maar volgens mij als je wilt beginnen met DLG is er haast geen beter toestel dan een Mimi...

Cheers

Bart

je moet je wel bedenken dat hij geen vliegervaring heeft... als hij de mimi omhoog gooit, en hem in een rol smijt is het al stuk.

de mimi vind ik echt geen beginnerstoestel... eerder als 2e of 3e toestel ... dat wel.

ik wil best aanvaarden dat de mimi nog ff te snel voor me is, maar zou toch liefst geen depron-model als die dizzy bird bouwen. als ik naar de filmpjes daarvan kijk, vind ik die bij een handlaunch op vlak terrein ook niet lang genoeg vliegen. is er dan geen vergelijkbaar model dat ik in balsa kan bouwen, of een model dat toch te dlg-en of te sal-en valt, en dat ik dus ook wat hoger ga kunnen gooien?

die modellen beginnen idd al wat meer op een "echte" te lijken ;) ik weet wel dat de houtbouw-modellen wat breekbaarder en lastiger te herstellen zijn bij een crash dan een schuimpje (en ik besef maar al te goed dat voor een beginner als mezelf crashes een realiteit zullen zijn), maar dat heb ik er wel voor over. vandaar ook mijn initiële keuze voor de mimi, als je zelf een model gebouwd hebt, dan weet je wel hoe het in elkaar zit, en weet je meestal ook wel hoe een herstelling aan te pakken

Hallo Tushy,

Ten eerste welkom op dit forum.

1) Ik heb nog nooit gevlogen, maar al wel heel wat uurtjes met de meest uiteenlopende modellen op mijn Phoenix-sim gevlogen. Is de Mimi dan een verstandige keuze als eerste echt toestel, of kan ik beter de Mimi bouwen, maar eerst wat vliegervaring opdoen met een ander toestel?
Dat is best een lastige vraag. De MiMi vliegt in tegenstelling tot wat Firefox309 beweert erg goedmoedig en niet snel. Er zijn heel wat mensen begonnen met een MiMi en zijn daar erg tevreden mee.
Wat lastig is van beginnen met een DLG is dat je, zelfs als je het model op een redelijke hoogte kan gooien, zo rond de minuut kan vliegen. Dit is wel wat kort om te oefenen. Een groot deel van deze tijd vlieg je ook nog eens dicht bij de grond wat de beschikbare tijd om fouten te corrigeren klein maakt. Uitkomst veeeeel repareren.
Een optie kan zijn om een eenvoudig elektro-zwevertje te maken/kopen om daarmee te oefenen. Een groot voordeel is dat je langere oefenvluchten kan maken.
Ik wil je aanraden, als je dat nog niet hebt gedaan, contact op te nemen met een club of vliegende vriend/kennis die je kan helpen met het oefenen.

2) Er wordt steeds gedrukt op het gewicht van het balsa voor de vleugels, maar nu merk ik dat de lichtste plankjes ook het zachtste hout zijn. Is dit een probleem, m.a.w. moet ik op zoek naar een compromis tussen hard hout en licht gewicht, of kan ik gewoon voor het zachte balsa gaan, en wordt da hardheid een beetje gecompenseerd door de latten op leading- en trailing edge en de lak?
Ja klopt het vinden van goed hout is bij het bouwen van een MiMi misschien wel het lastigste van het hele gebeuren. Voor een lichte vleugel heb je planken van 12 mm nodig die maximaal 100 gram mogen wegen. (12x100x1000mm).
Erg zacht hout is vaak ook erg light, maar net wat je schrijft het is een compromis. Zoek naar een licht plankje dat niet te zacht is. Ik weet uit ervaring dat dit erg lastig kan zijn. Kan je maar één mooi plankje vinden gebruik dat dan voor het dikste gedeelte van de vleugel. Het gedeelte naar de achterlijst toe kan je ook maken van een wat zwaarder plankje. Doordat de vleugel daar dunner is heeft dit niet een groot effect op het gewicht van de vleugel. Een voordeel hierbij, de achterlijst wordt hierdoor steviger.
De latten op de leading en trailing edge zijn juist bedoeld om het zachte hout te ondersteunen. De lak maakt de huis iets bestendiger tegen deuken, belangrijker is dat de lak het hout beschermd tegen vocht en vervuiling.

3) Kan er iemand de buitendiameter en het gewicht van de Skyshark-3P-stok doorgeven op de juiste lengte? Ik heb namelijk gezien dat Skyshark heel wat stijvere stokken heeft, en misschien is het wel verstandig om voor een stijver model te gaan? Wat zou het effect zijn als de stok die ik kies zwaarder dan wel lichter is dan de 3P-stok?\
Buitendiameter ongeveer 7 mm.
Gewicht bij een lengte van 1 meter ca 13 gram.
Een stijvere pook is beter voor de werphoogte.
Een zwaardere pook = meer gewicht in de neus = zwaarder model.
1 gram in de staart is 4 gram in de neus
Een lichtere stok, minder gewicht nodig in de neus.

De AR6110 is volgens Spectrum een parkflyer ontvanger, dus met beperkte reikwijdte. Ergens gelezen iets van 200-300 meter.
Ja het kan, alleen niet te ver weg vliegen.

Succes

Frans

Mimi geen beginnerstoestel???

Ik zou gewoon een Mimi bouwen en gaan vliegen. Ook volgens mij is de Mimi een prima beginnerstoestel. Waarom zou een Mimi te snel vliegen?

Ik heb mijzelf met een Mini DLG leren vliegen en dat gaat prima: Eerst gooi je gewoon rechtdoor (speerwerp-manier) rechtuit en probeer je netjes te landen. Dan ga je steeds verder, dan een bochtje, dan nog een bochtje, dan ga je voorzichtig de SAL-start toepassen enzovoort. Ik heb zo tijdens een vakantie een aantal middagen op een voetbalveld staan oefenen. Ging prima.

Bart heeft natuurlijk wel een punt dat je met een grotere kist langere 'sticktime' hebt per vlucht. Wellicht leer je op die manier wat sneller, maar so what?

bedankt voor jullie reactie frans en wubbe, er is me weer wat meer duidelijk.
ik weet dat een elektro-zwever of een ander gemotoriseerd toestel me wat meer stick-time zullen bezorgen, maar op de één of andere manier wil ik me aan de "pure" vorm van vliegen houden, dus enkel zweven. wat ik eventueel nog wel zou kunnen overwegen is een bungee-launch toestel te nemen, zodat de vluchten van in het begin al wat langer worden. we hebben niet zo veraf ook een oefenhelling voor parapente, dus misschien kan ik daar ook wel eens oefenen met hlg.
ik ga in ieder geval toch eens beginnen bouwen aan de mimi, misschien neem ik nog wel een ander toestel als eerste, maar ik heb inmiddels zoveel zin gekregen om de mimi te bouwen.
ik was ook wel van plan om, zoals jullie aangeven, eens een kijkje te gaan nemen bij een club. ik weet dat hun kennis/ervaring me heel wat kopzorgen kunnen besparen.
iemand nog een tip ivm een alternatief voor de spektrum-zender/ontvanger?

Futaba lijkt me net iets te duur. Heb net nog een alternatief gezien: bij Hobbycity hebben ze een 9-kanaals zender van Turnigy die kan uitgerust worden met een 2.4 ghz-module voor JR. Wat denken jullie hiervan? Waarmee hebben jullie de beste ervaringen: Corona of Assan?

Als je een zender en/of zendmodule uit het Verre Oosten haalt, kijk dan hoe het zit met de CE! certificering en de conformiteitsverklaring. Deze zijn nodig voor legaal gebruik in Nederland (Europa).

Een andere mogelijkheid mbt de zender zou de Cockpit SX van Multiplex zijn. Daar kan je dan bijvoorbeeld een Assan 2.4ghz setje in bouwen. (daar ben ik nu toevallig mee bezig)

Een Mimi een beginnersvliegtuigje? Naar mijn mening wel. Als je wat ervaring op de sim hebt is de manier zoals Wubbe geleerd heeft te vliegen best te doen. Ik zou het lekker zo doen, als ik jouw was.....

Per slot van rekening, wat kost nou zo'n Mimi? Bovendien, weet ik uit ervaring, zijn de Mimi's prima te repareren. Zelfs als je er met een F3B zwever dwars doorheen bent gevlogen......

De rompjes zijn snel wat zwak. Zeker als je ze met secondelijm verlijmd. Daar zou ik witte houtlijm voor gebruiken. maar dat is slechts onze ervaring.

Laatst bewerkt:
Na wat reviews gelezen te hebben over de Turnigy-zender die ik voorstelde, heb ik besloten hier met een grote boog omheen te lopen. Het besef komt er stilaan dat ik misschien beter maar wat meer investeer voor een zender van één van de gevestigde merken. Als ik nu wat extra betaal voor een zender met de juiste features en betrouwbaarheid, dan zal ik daar veel langer plezier aan beleven. Een zender is immers zo een aankoop die ik maar één keer hoef te doen om daarna lang te gebruiken. Ik ga hier eens wat forum-topics doorspitten. Iedereen erg bedankt voor de goede raad!

er is ook niets mis om een 2de hands zender te kopen van iemand die vernieuwd en ineens naar de 2.4ghz gestapt was... zoals ik deed toen ik begon.
voor 100 euro een futaba gedkocht met 6 ontvangers op de 72mhz toen ... heb hem nog steeds voor de noodgevallen. en doe hem niet weg :)

ik wil je maar zeggen, dat niet alles nieuw moet zijn.

Heel mijn getypte post weg door een @#&^#$ timeout op de server, en geen zin om deze helemaal opnieuw te posten. In ieder geval veel plezier gewenst met vliegen! :)

hi,

ik vlieg met spektrum 2.4 (parkflyer in alle heli's en vliegtuigen(acromaster enz..) ik heb hier nog geen enkel probleem mee gehad (vlieg het zo'n 2 jaar nu)

ik ken 1 iemand die met assan vliegt en ook hij ondervind hiermee geen probleem.....

het klopt wat alex zegt , in amerika viegen er veel mee (zeker in de heli wereld ) , als er problemen mee zouden zijn dan wou niemand nog een spektrum in zijn 30,60,90 class heli want dit is een moordwapen...

-kristof-

Laatst bewerkt:
Back