H
Henk MT
Guest
Dag mede scheepsmodelbouwers,
Aangezien ik vrij nieuw ben op dit forum zal ik mij eerst eens even voorstellen. Ik ben Henk Mulder. Ik ben begonnen met de scheepsmodelbouw vanwege mijn vader. Deze was modelvlieger, maar het risico om zijn trots (de Pitts s1) stuk te vliegen was mij te groot. Daarom ben ik maar begonnen met het maken van een boot, om de rc-kneepjes te leren. Inmiddels ben ik begonnen met de bouw van een 2e boot.
Hieronder een beknopt bouwverslag van mijn eerste boot. Ik heb helaas geen foto's van de bouw, maar het eindresultaat zegt genoeg denk ik
.
Tijdens de zoektocht naar een leuk model ben ik ook hier terrecht gekomen, en heb ik mij aangemeld. Ik heb hier veel dingen gelezen, en heb besloten dat ik mijn ervaringen ook maar eens moest delen, en wat meningen uit te wisselen.
Ik ben begonnen met het maken van mijn schip toen ik ongeveer 14 jaar was. Het maken van de romp leek mij de grootste uitdaging. Ik ben begonnen met het maken van een enkel knikspant met een lengte van ±60 cm. Een mooi handzaam model waarvan ik wat kon leren.
Ik ben veel naar plaatsjes van boten gaan kijken om te kijken wat voor model ik wou maken, want ik wou een eigen model maken. Het moest natuurlijk wel snel zijn, maar ook realistisch (qua drijfvermogen en maakbaarheid) . Daarom ben ik terecht gekomen op het model van een sportief jacht om het zo maar te noemen. Hiervan had ik lijnen op papier gezet die mij wel realistisch maar toch ook snel leken.
Uit 4 mm triplex heb ik de boordcontour, middenspant en de spiegel gezaagd, en deze vervolgens op een vlakke werkplank geplaatst. Ook werd de kielbalk uit 12 mm multiplex gezaagd en deze werd ook op de werkplank geplaatst.
Toen kwam het moeilijkste gedeelte, het beplanken van het schip. Eerst heb ik geprobeerd met fotokarton een uitslag van de vlakken te maken, dit viel helaas niet mee omdat het karton begon te hangen. Door deze drempel heeft het project een hele tijd stil gelegen. Maar na een half jaar toch maar eens de stoute schoen aangetrokken en geprobeerd om het schip te beplanken. Aan de hand van de kartonnen uitslagen een ruwe vorm uitgezaagd uit 2 mm triplex, en door passen en meten aan het schuren geslagen. Na een paar dagen werk is het dan toch gelukt om alle vlakken mooi aan te laten sluiten, en het geheel is recht en symmetrisch gebleven
.
Na het losmaken van de romp ben ik begonnen om het overtollige hout van de spanten weg te vrezen met een dremel, en het plaatsen van de schroefas. Door het kleine formaat van de boot viel het plaatsen van de schroefas niet mee. De motor kwam voor de middenspant te zitten, en moest ook boven de kielbalk hangen. Na een tijd wikken en wegen toch maar de boor er in gezet en een gat geboord door het vlak en de kiel. Ook hierbij weer geluk gehad dat alles netjes recht doorgeboord is.
Ook nog een gat geboord voor de roerkoning, zelf een roertje in elkaar gesoldeerd, de elektronica ingebouwd, en de romp was vaarklaar.
Nog snel een dek in elkaar geknutseld zodat alles van binnen een beetje droog bleef, en toen 'the maiden'
.
Met het 30mm propje met veel te kleine spoed was het allemaal niet zo heel spectaculair, maar het vaarde. Na een paar dagen plezier te hebben gehad is het eerste project een beetje stil geslagen.
Maar na verloop van tijd begon het met mooi weer toch weer te jeuken. Dus een paar nieuwe props aangeschaft, en kijken wat er onder past. Een 40mm prop bleek nog net onder het vlak te passen, dus deze gemonteerd een weer proberen. Dit ging een stuk sneller
, de motor werd wel wat warmer, maar kon het aan. Het schip kon planeren. Toch was de boot wel een beetje zwaar waardoor het nog niet echt mooi wou varen, en de oude accu’s uit vaders vliegtuig waren ook niet zo best meer.
Dus nieuwe cellen besteld, en daar ging het weer. Maar het bleek dat de prop zo veel water tegen het vlak sloeg dat de boot op volle snelheid scheef door het water ging lopen. (het bootje ging weer een tijdje op zolder.)
Een paar foto's van het schip, ook is het werkblad met het spantenplan voor het volgende projectje al zichtbaar.
Na een gesprek over boten begon ik toch weer te denken aan de vorm van de romp van mijn zelf bedachte bootje (waar ik toch wel trots op ben). Dus het schip maar weer van zolder gehaald om weer eens wat te spelen. Toch ergerde ik mij aan het feit dat het ding scheef vaarde op volle snelheid. Dus maar een straalbuis monteren. 2mm triplex om een 40mm as gestoomd en geplakt, en deze gemonteerd.
Ondertussen waren de accu’s wel snel leeg. Na enig speurwerk en kleine lettertjes lezen, bleek dat de accu’s niet tegen snelladen konden:S, dus weer nieuwe accu’s besteld. Een 3-cellige 2600mAh 15C Lipo accu. Een hele vooruitgang qua gewicht.
Na nog een tijdje klooien met de afstelling van de straalbuis (los breken en weer onder een andere hoek vast zetten), en wat spelen met spray bars, toch een mooi vaargedrag gevonden. Het enige probleem is dat het koppel van de motor een beetje groot is, waardoor het schip bij volle acceleratie op een kant wil gaan liggen (zelfs 2 maal op zijn dek gerold, gelukkig niet gezonken, lang leve de goede dekafdichting
).
De eerste straalbuis opstelling, in de lengterichting van de schroefas. Deze opstelling beviel niet en de straalbuis is uiteindelijk in de vaarrichting (loodrecht op het vlak) geplaatst.
En hier nog een plaatje van de binnenkant, ook is hier de siliconen dekafdichting goed te zien. (werkt perfect
). Let niet op de rommelige elektronica, die moet nog opnieuw opgestelt worden voor de volgende vaart.
Ik wil misschien nog wat verder gaan spelen met trimvlakken om het schip stabieler te krijgen. Maar ik ben niet zo’n voorstander van trimvlakken, aangezien deze alleen maar meer drag opleveren.
Ik ben nu voor mijn gevoel ongeveer aan de grens van de mogelijkheden van deze romp gekomen en heb daarom besloten om eerst maar eens een ander project op te starten voor de afwisseling. Het leek mij wel leuk om nu een schaalmodel van tekening te maken. Dus begonnen met de analyse van de 1:50 VISKOTTER uit het modelbouwers tekeningen archief. Echter na uitpluizen van de spanten en de kiel en boordlijnen, bleek dat deze lijnen niet mooi strookten. Doordat dit nog niet gemakkelijk op te lossen is, en ik door het 'tunen' van deze boot ook wel weer een beetje 'the need for speed' heb gekregen, heb ik toch maar besloten om een snel schip te maken, om een beetje te experimenteren met aandrijftechnieken zoals bijvoorbeeld een zelfgemaakte jet. Deze wil ik zelf door gaan rekenen en op maat maken.
Voor dit project heb ik gekozen voor de romp van Wild Thing, aangezien dit een beproefd ontwerp is. Hij is herschaald naar ±75 cm, en de spanten staan op dit moment al gemonteerd op het werkblad te wachten tot het hout voor de beplanking binnen is. Maar hierover nog meer in een nieuw bouwverslag, waar ik binnenkort aan zal beginnen. (hopelijk gaat de bouw van dit schip wat sneller
)
Kortom, voor een eerste boot ben ik zeer tevreden over het eindresultaat, en heb ik veel dingen geleerd die in het 2e schip verbeterd gaan worden.
Laat uw reacties maar horen.
Aangezien ik vrij nieuw ben op dit forum zal ik mij eerst eens even voorstellen. Ik ben Henk Mulder. Ik ben begonnen met de scheepsmodelbouw vanwege mijn vader. Deze was modelvlieger, maar het risico om zijn trots (de Pitts s1) stuk te vliegen was mij te groot. Daarom ben ik maar begonnen met het maken van een boot, om de rc-kneepjes te leren. Inmiddels ben ik begonnen met de bouw van een 2e boot.
Hieronder een beknopt bouwverslag van mijn eerste boot. Ik heb helaas geen foto's van de bouw, maar het eindresultaat zegt genoeg denk ik

Tijdens de zoektocht naar een leuk model ben ik ook hier terrecht gekomen, en heb ik mij aangemeld. Ik heb hier veel dingen gelezen, en heb besloten dat ik mijn ervaringen ook maar eens moest delen, en wat meningen uit te wisselen.
Ik ben begonnen met het maken van mijn schip toen ik ongeveer 14 jaar was. Het maken van de romp leek mij de grootste uitdaging. Ik ben begonnen met het maken van een enkel knikspant met een lengte van ±60 cm. Een mooi handzaam model waarvan ik wat kon leren.
Ik ben veel naar plaatsjes van boten gaan kijken om te kijken wat voor model ik wou maken, want ik wou een eigen model maken. Het moest natuurlijk wel snel zijn, maar ook realistisch (qua drijfvermogen en maakbaarheid) . Daarom ben ik terecht gekomen op het model van een sportief jacht om het zo maar te noemen. Hiervan had ik lijnen op papier gezet die mij wel realistisch maar toch ook snel leken.
Uit 4 mm triplex heb ik de boordcontour, middenspant en de spiegel gezaagd, en deze vervolgens op een vlakke werkplank geplaatst. Ook werd de kielbalk uit 12 mm multiplex gezaagd en deze werd ook op de werkplank geplaatst.
Toen kwam het moeilijkste gedeelte, het beplanken van het schip. Eerst heb ik geprobeerd met fotokarton een uitslag van de vlakken te maken, dit viel helaas niet mee omdat het karton begon te hangen. Door deze drempel heeft het project een hele tijd stil gelegen. Maar na een half jaar toch maar eens de stoute schoen aangetrokken en geprobeerd om het schip te beplanken. Aan de hand van de kartonnen uitslagen een ruwe vorm uitgezaagd uit 2 mm triplex, en door passen en meten aan het schuren geslagen. Na een paar dagen werk is het dan toch gelukt om alle vlakken mooi aan te laten sluiten, en het geheel is recht en symmetrisch gebleven

Na het losmaken van de romp ben ik begonnen om het overtollige hout van de spanten weg te vrezen met een dremel, en het plaatsen van de schroefas. Door het kleine formaat van de boot viel het plaatsen van de schroefas niet mee. De motor kwam voor de middenspant te zitten, en moest ook boven de kielbalk hangen. Na een tijd wikken en wegen toch maar de boor er in gezet en een gat geboord door het vlak en de kiel. Ook hierbij weer geluk gehad dat alles netjes recht doorgeboord is.
Ook nog een gat geboord voor de roerkoning, zelf een roertje in elkaar gesoldeerd, de elektronica ingebouwd, en de romp was vaarklaar.
Nog snel een dek in elkaar geknutseld zodat alles van binnen een beetje droog bleef, en toen 'the maiden'

Met het 30mm propje met veel te kleine spoed was het allemaal niet zo heel spectaculair, maar het vaarde. Na een paar dagen plezier te hebben gehad is het eerste project een beetje stil geslagen.
Maar na verloop van tijd begon het met mooi weer toch weer te jeuken. Dus een paar nieuwe props aangeschaft, en kijken wat er onder past. Een 40mm prop bleek nog net onder het vlak te passen, dus deze gemonteerd een weer proberen. Dit ging een stuk sneller

Dus nieuwe cellen besteld, en daar ging het weer. Maar het bleek dat de prop zo veel water tegen het vlak sloeg dat de boot op volle snelheid scheef door het water ging lopen. (het bootje ging weer een tijdje op zolder.)
Een paar foto's van het schip, ook is het werkblad met het spantenplan voor het volgende projectje al zichtbaar.
Na een gesprek over boten begon ik toch weer te denken aan de vorm van de romp van mijn zelf bedachte bootje (waar ik toch wel trots op ben). Dus het schip maar weer van zolder gehaald om weer eens wat te spelen. Toch ergerde ik mij aan het feit dat het ding scheef vaarde op volle snelheid. Dus maar een straalbuis monteren. 2mm triplex om een 40mm as gestoomd en geplakt, en deze gemonteerd.
Ondertussen waren de accu’s wel snel leeg. Na enig speurwerk en kleine lettertjes lezen, bleek dat de accu’s niet tegen snelladen konden:S, dus weer nieuwe accu’s besteld. Een 3-cellige 2600mAh 15C Lipo accu. Een hele vooruitgang qua gewicht.
Na nog een tijdje klooien met de afstelling van de straalbuis (los breken en weer onder een andere hoek vast zetten), en wat spelen met spray bars, toch een mooi vaargedrag gevonden. Het enige probleem is dat het koppel van de motor een beetje groot is, waardoor het schip bij volle acceleratie op een kant wil gaan liggen (zelfs 2 maal op zijn dek gerold, gelukkig niet gezonken, lang leve de goede dekafdichting

De eerste straalbuis opstelling, in de lengterichting van de schroefas. Deze opstelling beviel niet en de straalbuis is uiteindelijk in de vaarrichting (loodrecht op het vlak) geplaatst.
En hier nog een plaatje van de binnenkant, ook is hier de siliconen dekafdichting goed te zien. (werkt perfect

Ik wil misschien nog wat verder gaan spelen met trimvlakken om het schip stabieler te krijgen. Maar ik ben niet zo’n voorstander van trimvlakken, aangezien deze alleen maar meer drag opleveren.
Ik ben nu voor mijn gevoel ongeveer aan de grens van de mogelijkheden van deze romp gekomen en heb daarom besloten om eerst maar eens een ander project op te starten voor de afwisseling. Het leek mij wel leuk om nu een schaalmodel van tekening te maken. Dus begonnen met de analyse van de 1:50 VISKOTTER uit het modelbouwers tekeningen archief. Echter na uitpluizen van de spanten en de kiel en boordlijnen, bleek dat deze lijnen niet mooi strookten. Doordat dit nog niet gemakkelijk op te lossen is, en ik door het 'tunen' van deze boot ook wel weer een beetje 'the need for speed' heb gekregen, heb ik toch maar besloten om een snel schip te maken, om een beetje te experimenteren met aandrijftechnieken zoals bijvoorbeeld een zelfgemaakte jet. Deze wil ik zelf door gaan rekenen en op maat maken.
Voor dit project heb ik gekozen voor de romp van Wild Thing, aangezien dit een beproefd ontwerp is. Hij is herschaald naar ±75 cm, en de spanten staan op dit moment al gemonteerd op het werkblad te wachten tot het hout voor de beplanking binnen is. Maar hierover nog meer in een nieuw bouwverslag, waar ik binnenkort aan zal beginnen. (hopelijk gaat de bouw van dit schip wat sneller

Kortom, voor een eerste boot ben ik zeer tevreden over het eindresultaat, en heb ik veel dingen geleerd die in het 2e schip verbeterd gaan worden.
Laat uw reacties maar horen.
Laatst bewerkt door een moderator: