Even voorstellen en een paar vraagjes

Hallo allemaal.

Zal meer eerst even voor stellen.
Ik ben Peter ben 26 jaar.
Ik ben al heel lang geinteresserd in modelbouw maar nooit echt iets mee gedaan. Wel eens een plastic modelbouwdoosje in elkaar gezet maar nooit met hout bezig.

Nu wil ik aankomende herfst en winter toch een poging gaan wagen en er aan beginne. Ik ben al op sites gaan kijken welke bouwdozen er allemaal zijn en welke ook geschikt zijn voor beginners. Ik ben uitgekomen bij De San Francisco 2 van Artesania. Deze puur gekozen op uiterlijk. En ik gelezen heb dat deze wel te doen is voor beginners( ik vind dat ik zelf wel handig ben al moet dat dan nog blijken :p)
Nu mijn eerste vraag is dit model ook goed te doen of zijn er betere alternatieven?

Ik wil de aankomende paar maanden info gaan verzamelen over historische zeilschepen voordat ik begin van de herfst mijn eerste modelbouwdoos ga halen. Kan zijn dat het een ander model kies maar dat ligt aan wat ik de komende maanden allemaal te weten kom.

Nu de 2e vraag. Zijn er sites of betaalbare boeken over de zeilschepen in de 16e 17e en 18e eeuw? Ik weet er nog vrij wel niks van af wat betreft geschiedenis. Dus zat te denken aan het volgende:
- zeilschepen algemeen 16 17 18 eeuw (wat algemenere info over zeilschepen algemeen)
- verschillende stijlen per land of periode
- verschillende types per land of periode
- tot slot over de geschiedenis van een bepaald schip waar ik interesse in heb of krijg

Daarom mijn vraag of jullie tips hebben waar ik het beste kan beginne of aan kan pakken?

Alvast bedankt.

Welkom Peter,
er zijn er hier genoeg die ervaring hebben met de San Francisco II, ik geloof dat dit een model is wat prima te maken is, zeker als ik de resultaten zie van andere bouwers. Raad genoeg lijkt me.
Zeker als het uiterlijk bij jou in de smaak valt is het een aanrader: nooit een schip maken die je niet aantrekkelijk vind, kwestie van gemotiveerd te blijven tijdens de bouw.

Om een beetje een overzicht te krijgen van landen en perioden zou je volgende links kunnen bekijken:

https://www.flickr.com/photos/49225014@N05/sets/

Books | Radek Ship Models

http://www.modelships.de/verkaufte-modelle.htm

Grt en succes met de keuze
Diederik

Laatst bewerkt:
OOk namens mij welkom. Ik wilde er een boekenlink bij plaatsen, maar zag dat Diederik deze er al bij heeft gezet (Radek Ship Models)

Namens mij ook van harte welkom. Je kunt voor je tweede vraag ook eens rondsnuffelen op www.nautiek.nl daar hebben ze legio boeken, nieuw en 2e hands over alle vormen van de scheepvaart en modelbouw.
Je eerste vraag over wat voor model is wat moeilijker te beantwoorden, maar de San Francisco 11 is volgens mij best te doen. Er zijn hier een aantal verslagen van dit schip, dus kun je vast eens kijken naar zo,n verslag.

Hoi Peter,

Welkom :) De SFII is volgens mij een prima schip om mee te starten en Artesania heeft best goede handleidingen en materiaal voor zover ik weet. Het helpt ook dat er inderdaad al veel bouwverslagen zijn hier op het forum en elders, daar zul je veel aan hebben kwa begeleiding.

Verder is het handig om in het begin vooral veel vragen te stellen en foto's te plaatsen van waar je bent met bouwen, dan krijg je vaak binnen het half uur wel een of meer antwoorden. Zo doe je snel kennis op, wat vooral bij dingen als beplanken erg noodzakelijk is. Ik had zelf ook geen enkele ervaring met houtbouw, maar door in het begin veel te vragen heb ik de basis technieken nu onder de knie.

Hallo Naamsgenoot,

Ik heb zelf de San Francisco ook gebouwd als beginner, is goed te doen hoor, en aan de prijs van dat schip val je ook geen bult als het modelbouwen in hout je toch niet zou bevallen.:(:(
Zie het verslag van PC Piet, San Francisco II.
bouw-san-francisco-ii-2-a
En als je vragen hebt krijg je hier op het forum genoeg antwoorden.:cool::cool:

Groet Peter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Iedereen alvast bedankt.
zal de linkjes vanavond eens gaan bekijken.
Meer suggesties en tips zijn altijd welkom.

grt

Back