Even voorstellen en een vraag

Goedendag

Na een aantal weken het forum door gespit te hebben en veel gelezen en nog veel meer vragen bedacht te hebben, zal ik me maar eens voorstellen :yes:

Ik ben Ronald woonachtig te Ede getrouwd, vader van een zoon van 12 en een dochter van 15. Werkzaam bij het meest besproken openbaar vervoersbedrijf van nederland...jawel de NS.
Hier ben ik werkzaam als functioneel applicatiebeheerder voor de ovcp apparaten, de poortjes en paaltjes op de stations.

Al jaren wil ik iets met rc doen maar het is er nooit van gekomen en wist ik ook niet welke tak van rc nou het mooiste is.
Vrienden van mij hadden auto's en andere weer boten. Allemaal erg mooi maar het was het nou net niet......dus dan blijft er maar weinig over.

Vliegen dus.....nou is dat inderdaad erg mooi om te zien maar om te doen....toch wel huiverig om aan te beginnen...want eenmaal een onvoorziene landing en al je zuur verdiende knaken/euro's in stukken.

Totdat ik eens een quadcopter voorbij zag komen bij ons op het veld. Ziet er wat safer uit als een vliegtuig/helicopter....dat dan maar?

Eerst maar eens binnen gaan oefenen, want je moet ergens beginnen. Dus via ebay een leuk chinees quadcoptertje besteld. Voor 30 euro lag de quadcopter een week later op de eettafel.
Hubsan%20X4%20Extra%20Pic%201.jpg

Lekker mee aan klooien binnen en ook in de tuin doet dat ding het hartstikke leuk, zelfs in het park...top. Alleen die vliegtijd he....pfff 60 min laden en dan net krap 10 min vliegen. Maar hee wat wil je ook voor een ding van 3 tientjes.

Dus na een tijdje maar eens gekeken naar het echte werk.....iets met een camera....want je ziet wat mooie filmpjes voorbij komen op youtube en dat wil ik ook doen. Woon niet voor niets in een mooie omgeving en wil dat ook wel van de bovenkant bekijken ;)

Maar om het verhaal kort te houden, het gaat geen quadcopter worden.....en wel om diverse redenen. Het is een behoorlijke hype geworden en de prijzen gaan echt skyhigh, zowel voor de echte goede merken als de chinese prullaria. Marktplaats hoef je tegenwoordig ook niet meer uit te pluizen. En de negatieve berichtgeving over de "drones" geven mij ook geen goed gevoel.

Dus is mijn keuze op helicopters gevallen. Nu is dat een hele andere benadering van vliegen dus voorzichtig beginnen en een infrarood dingetje via ebay besteld en binnen oefenen maar.
syma_s5_3ch_infrarood_rc_helicopter_wit_.jpg

Ook hier tegen de laadtijd/vliegtijd aangelopen en infrarood is nou niet echt lekker vliegen is mijn mening dan.

En afgelopen zaterdag loop ik tegen een volwaardiger helicopter aan.....met een defect. Een collega van mij had wel eens gezien dat ik op zoek was naar een helicopter en die kwam met de medeling van...er staat nog een heli bij mij op de kast en daar doen we niks meer mee want er is iets aan kapot, kom maar eens kijken. Dus ik kijken en daar stond inderdaad een complete helicopter, compleet met zender en al....en ja ik zag gelijk wat er aan miste :yes:
full

full

Lang verhaal kort, voor 20 euro heb ik de helicopter meegenomen, incl bijbehorende zender en oplader voor helicopter. Reden van weg doen van de collega.....is goed met cijfertjes maar totaal niet met gereedschap en techniek....owja en verwende kinderen....want er stond wel een nagelnieuwe phantom 2 vision plus op de kast....want dat vinden ze zo leuk zei mijn collega.......

Ok het word nu wel een heel lang verhaal zo haha.

Nu mijn vraag, jullie voelen hem natuurlijk al aan komen......waar kan ik een setje nieuwe rotorbladen het beste aanschaffen voor deze helicopter?
Ik heb even gegoogled maar kom er niet uit.

Wie o wie kan mij hierin helpen en is dit een leuke helicopter om mee te beginnen?

Groetjes Ronald

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ronald,

Allereerst welkom op het forum!

Wat betreft je vraag ben ik bang dat je een klein beetje een kat in de zak gekocht hebt :oops:

Voor deze Chinese Coaxiale heli zijn voor zover ik kan vinden namelijk geen losse spares verkrijgbaar.

Verder zou ik je aan willen raden de "stickies" in dit forum onderdeel eens door te lezen en dan met name:

http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Daar kan je al veel basiskennis opdoen over verschillende types heli's de techniek etc.

Eén terugkerende opmerking in je post is "korte vliegtijd". Als je 10min. kort vind zal je hier ook bij heli vliegen tegenaan gaan lopen. Zowel goedkope als dure elektro heli's zullen hier niet zomaar bovenuit gaan komen. (brandstof is een ander verhaal) Ik vlieg zelf bijvoorbeeld 6 minuten met m'n 450 en V120D02S.

Een belangrijk topic om eens te lezen over LIPO's en waarom je deze eigenlijk nooit leeg mag vliegen kan je hier vinden:

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Beginnen met heli vliegen kan op veel verschillende manieren. De 1 begint met een coaxiale heli, stapt daarna over op fixed pitch (FP) om vervolgens naar collective pitch (CP) over te stappen (allemaal termen die in bovengenoemd topic naar voren komen).

De ander begint met FP en gaat daarna over naar CP en er zijn zelfs mensen die direct met CP beginnen (veelal voorafgegaan door oefenen in een sim op de PC).

Met dat laatste heb ik meteen ook weer een tip te pakken om te leren vliegen: een sim, bijvoorbeeld Phoenix RC:

Phoenix model flight simulation :: Welcome

Eventueel in combinatie met wat online "lessen" van bijvoorbeeld Freddy can fly:

[media=youtube]dMegy0DEbxE[/media]

Zelf ben ik begonnen binnen wat te oefenen met een goedkope micro FP heli (v911 pro van WLtoys) en Phoenix RC icm Freddy zijn lessen om met CP heli's te oefenen.

Daarna heb ik al vrij snel een kleine CP aangeschaft (Walkera V120D02S*) om buiten mee te vliegen (niet echt geschikt voor binnen) en niet veel later een trex 450 (Plus DFC).

Die volgorde is mij heel goed bevallen, maar als aangegeven: Iedereen doet het op zijn eigen manier.

*De V120D02S is niet echt aan te raden als eerste CP heli omdat deze een nogal gevoelige Torque Tube aandrijving voor de staartrotor heeft waarvan de gears nog wel eens kunnen sneuvelen (aan den lijve ondervonden ;-))

Je zou dan voor een maatje kleiner (micro) kunnen kiezen (walkera Super CP bijvoorbeeld) maar deze heb ik zelf ook en buiten is een 120Size toch net wat fijner. Bovendien hebben veel micro's brushed motoren welke wat slijtage gevoelig zijn.

Hisky komt binnenkort met een 130 size met brushless tail en main motor, wellicht dat dat iets is, maar daar heb ik nog geen reviews oid van voorbij zien komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Thx voor de welkom :-)

Hmm een kat in de zak dus....dat is dan weer een kleine tegenvaller.....is er dan nergens iets te inden voor de heli....nou ja zo grote aanschaf was het nu ook weer niet.

Dus op zoek naar iets anders dan maar en of de duvel er mee speelt....komt mn zoon thuis met de mededeling dat de vader van een vriend een MJX F45 helicopter te koop heeft staan.

Ik zeg ok klinkt leuk...maar eerst even op het MBF vragen of dat wat is.

Dus is een MJX F-45 een leuke helicopter? Deze heli heeft een upgrade gehad met brushless motorkit plus een upgrade accupack 7.4V 2000mAh. Inclusief zender, extra hoofdrotor en staartrotorbladen en nieuwe adapter.

Ben benieuwd.

Grote kans dat je dan wederom een kat in de zak krijgt.

Koop iets nieuws en niet zo`n dubbelrotor want die ben je na 1 minuut zat.

De MJX-F45 is als FP heli te groot voor binnen en eigenlijk niet geschikt voor buiten.

Ik zou zelf met een FP micro als de V911 pro beginnen. Daarmee kan je binnen aardig vliegen. Als je naar buiten wil ontkom je eigenlijk niet aan een CP heli.

Thx voor de welkom :-)

Hmm een kat in de zak dus....dat is dan weer een kleine tegenvaller.....is er dan nergens iets te inden voor de heli....nou ja zo grote aanschaf was het nu ook weer niet.

Dus op zoek naar iets anders dan maar en of de duvel er mee speelt....komt mn zoon thuis met de mededeling dat de vader van een vriend een MJX F45 helicopter te koop heeft staan.

Ik zeg ok klinkt leuk...maar eerst even op het MBF vragen of dat wat is.

Dus is een MJX F-45 een leuke helicopter? Deze heli heeft een upgrade gehad met brushless motorkit plus een upgrade accupack 7.4V 2000mAh. Inclusief zender, extra hoofdrotor en staartrotorbladen en nieuwe adapter.

Ben benieuwd.

mijn advies voor die MJX.. Neem iemand mee die verstand van zaken heeft of koop nieuw.
de ervaring met kat in de zak heb je al.
aansluiten bij een club is wellicht nog het beste en dan kijken wat zij gebruiken.. Dan is de kans op ondersteuning het grootst

Thx voor de tips and tricks allemaal.
Ik vind het mooi dat er zoveel mensen begaan zijn met deze mooie hobby :-)

Vanavond ga ik kijken bij de MJX-F45 en deze wordt mij vliegend getoond.
Een sim ga ik aanschaffen zodra het budget het toelaat :-) want er moet wel een zender aangesloten worden die met de sim overweg kan. Iemand nog ideeen voor een goede zender, en tweedehands of nieuw?

Het uiteindelijk plaatje is dat ik zelf mn heli wil bouwen gaan. Heb al wat mooie kits voorbij zien komen op het forum.

@ron van sommeren ik ga idd de clubs eens bezoeken. Moet eerst nog even contact opnemen met ze.
Weet niet of er iemand hier uberhaupt uit ede komt en/of is aangesloten bij van de twee.

Gewoon op een zondagmiddag langs gaan, dan is er het meeste te zien en informeren. Beide clubs vliegen op dezelfde locatie.

Simmen in combinatie met echt vliegen doen, zodat je je geen verkeerde moeilijk afleerbare dingen aanleert. En zelfde stickmode gebruiken als de mensen die jou gaan helpen.

Ede in titel opnemen voor meer lezertjes uit jouw omgeving? Titel kun je wijzigingen door openingsbericht te wijzigingen -> meer opties. Dit kan gedurende vier weken, daarna worden berichten bevroren en moeten moderatoren wijzigingen via klik
report.gif
waarschuwingsbordje naast betreffende bericht gevraagd worden.

Ja ga ik zekers doen, wou ook anders een keer naar het clubgebouw van elc gaan, en op zaterdag vliegen ze op de hei en zijn er lessen door instructeurs voor leden. Dus ik ga daar maar eens kijken dit weekend.

Back