Even voorstellen en een vraag

Hallo allen,
Ik zit alweer een tijdje mee te lezen hier. Lang geleden ook al veel modelbouw gedaan, maar nooit boten. Wel RC vliegen en nog steeds een mooie drone zo nu en dan de lucht in gooien.
Op mijn 16de wilde ik eigenlijk een boot bouwen, kwam er nooit van. Nu zijn de cijfers precies andersom en vandaag de BB Nordkap in Koedijk gehaald. Ach ja, soms duurt iets wat langer...
Werkplaats voor de bouw aan het inrichten, volgende week starten met de bouw.
Nou vind ik romp met houtbouw best wel spannend, maar ja eens moet de eerste keer worden.

Wel een vraag, ik zie de bouwhelling BB 397. Is dit echt een superhandige tool, of heb je dit helemaal niet nodig? Voordat ik daar bijna 70 euro voor uit ga geven, misschien kunnen jullie een goed advies geven.

Frank

Mijn ervaring is dat ik het zonder deze toevoeging het zonder problemen voor elkaar gekregen hebt.
Moet ik wel vermelden dat ik al diverse modellen gebouwd hebt en enige vaardigheid is meegenomen.
Succes met de bouw van de Nordkap

Hallo Frank, Welkom op het Forum. Een jaar of tien geleden bij de bouw van een soortgelijk scheepje (vanaf tekening) heb ik de spanten aan de bovenkant langer gemaakt en ze bevestigd op een bouwplank. Hier de link naar het bouwverslag. Wel even wat werk om elke spant te voorzien van een referentiepunt, maar aan materiaal heeft dat nog geen tientje gekost. Kijk maar of je iets aan deze info hebt en succes met de bouw. Gr. Klaas.

Dank jullie wel voor de reacties.
Klopt dat ervaring wel meegenomen is!
Klaas, dat is weer een heel andere manier om te bouwen. Ik weet niet of dat voor de eerste keer wel handig is om op te pakken, maar wel om over na te denken.

Frank, Het gaat me meer om het eerste gedeelte m.b.t. de bouwplank. Ondersteboven beplanken lijkt me gemakkelijker, met beter zicht op het werk en gemakkelijker bevestigen van de huidplankjes. Maar doe het op de manier die jou het meest aanspreekt. Het is wel handig om op het Forum een bouwverslag bij te houden. Buiten wat kritiek levert het ook een hoop nuttig advies op. Op die manier houd je alle info (vraag en antwoord) bij elkaar. En tijdens het schrijven laat je alles tot zover nog eens de revue passeren. Althans zo werkt het voor mij. En het heeft bijgedragen om de lat wat hoger te leggen. Heb het in het verslag zo goed mogelijk meegenomen en vond het een leuke wisselwerking. Laat ons maar meelezen hoe het proces verloopt. Gr. Klaas.

Back