Even voorstellen en vraag: advies 1e houten schip

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door JanWiebe80, 26 jan 2019.

  1. JanWiebe80

    JanWiebe80

    Lid geworden:
    26 jan 2019
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Wilhelmshaven Duitsland
    Goeden dag,

    Bij deze mezelf even voorstellen:
    Jan Wiebe de Vink, 38 jaar, woon sinds 2 jaar in Duitsland vlakbij de marinestad Wilhelmshaven.
    Ervaring modelbouw: 3 resinmodellen 1:350 gebouwd nl. C802 en F802 beide de Zeven Provinciën en de D815 de Overijssel.

    Een jaar geleden kwam het verlangen om een houten model van het linieschip de ZevenProvinciën te willen bouwen.
    Na wat onderzoek leek het mij goed eerst mijn vaardigheden enigszins te oefenen op een paar resin-modellen om me daarna aan een houten model te wagen.
    Nu ben ik van mening dat ik eerst aan een eenvoudiger houten model wil beginnen voordat ik me aan de Zeven Provinciën waag.

    Aan jullie de vraag; wat is een goed historisch zeilschip om mee te starten?
    PS: het moet een Nederlands schip zijn..

    Ik heb verschillende modellen gezien:
    De Prins Willem , D'Halve Maen, de Batavia, deFrisia, de Duyfken en de Dolphyn.. Ik neig naar de Duyfken of de Dolphyn..

    Maar wellicht weten jullie nog meer schepen..

    Bij voorbaat dank!
     
  2. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Hallo Jan Wiebe,

    Ik ben de Duyfken van Kolderstok aan het bouwen en die bevalt me prima. Tevens is er op dit forum altijd hulp te vinden. De Duyfken is niet mijn eerste historische model maar wel het eerste waar ik met veel plezier aan bouw. Het is bedoeld voor een beginner in de historische scheepsmodelbouw, maar ik vind het toch behoorlijk uitdagend.

    Groetjes en succes met je keuze, Ton
     
    Hans Groenenberg en JanWiebe80 vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welkom Jan Wiebe.
    Er zijn verschillende bouwers bezig met het historisch model de Duyfken. Ook zijn er verschillende verslagen van en ook afgerond.
    Een aanrader aangezien ik deze ook zelf heb gebouwd. Nu ben ik bezig met de 7P. Zoek de verslagen maar eens op voor het doorlezen. Veel plezier.
     
    JanWiebe80 vindt dit leuk.
  4. JanWiebe80

    JanWiebe80

    Lid geworden:
    26 jan 2019
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Wilhelmshaven Duitsland
    Ton en Groenenberg,

    Bedankt! Ik denk ook dat ik voor de Duyfken ga. Als ik de ervaringen vd bouwers lees en de ondersteuning vanuit de vervaardiger vd set hier op het forum mee krijg, lijkt mij dit idd de beste optie
    Nu eens even inventariseren wat ik zoal nodig heb aan 'gereedschap'.

    Bedankt!
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Jan Wiebe welkom hier
    Succes met de keuze van je schip, als je voor de duyfken gaat dan is dat een goede keus, en zoals Ton en Hans al schreven support genoeg hier op dit forum.
    Wat betreft het gereedschap dat je benodidigt hebt, hier zijn in diverse verslagen al voldoende tips over gegeven, dus ook dat moet goed komen.
    Gr Koos.
     
  6. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Welkom Jan Wiebe,
    Als de 7P jou schip is, dan denk ik dat je daar aan moet gaan beginnen.
    Ik ben zelf met dit de 7P bezig, en jawel,,, het is mijn eerste schip.
    Je moet de moeilijkheidsgraad hiervan zeker niet onderschatten, maar als je 2 rechter handen hebt, en een gezond verstand, dan kom je er wel.
    Het is mijn ervaring dat je met veel geduld, veel lezen, goed kijken en waar nodig om hulp vragen het echt wel voor elkaar kan krijgen.
    Voor mij is het "zeer uitgebreide" bouwverslag van Hans Groenenberg als een soort bijbel voor mijn bouw, en ook Hans Kolderstok altijd bereid om je vragen te beantwoorden.
    En als van deze bouw ook nog eens een bouwverslag zou starten, dan heb je al helemaal de tips van alle zeer ervaren bouwers aan je zijde.
    Natuurlijk wens ik jou alle succes met welk (ander) schip je ook gaat bouwen, maar als de 7P jou wens is, dat denk ik dat je er aan moet beginnen.
    Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze, en welk schip je ook kiest, heel veel succes.
     
    SjorsZ en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  7. JanWiebe80

    JanWiebe80

    Lid geworden:
    26 jan 2019
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Wilhelmshaven Duitsland
    Hallo Ruud,

    Dankjewel! Hoop hier inderdaad veel te leren.
    Heb al een aantal bouwverslagen hier door gebladerd en met wat oefening moet de 7P ook zeker lukken.
    Maar ik ken mezelf en weet dat ik de 1e keer altijd foutjes maak. Op zich niet erg, daar leert man het meeste van, maar liever fouten bij het Statenjacht of de Duyfken dan de 7P.

    En stiekum is mijn droom om na de 7P een pakket vd HMS Royal Charles in 1/72 te vinden en deze met een ketting achter de 7P te hangen :koud:
     
    Ruud Pont, Jaques en Freubelaer vinden dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha, dat zou een mooie opstelling zijn.
    Ik heb net even gezocht, maar er is geen bouwmodel van de Royal Charles.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. JanWiebe80

    JanWiebe80

    Lid geworden:
    26 jan 2019
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Wilhelmshaven Duitsland
    Heb zelf ook al stiekem gezocht.. Een gevechtsopstelling met de Royal Prince zou natuurlijk ook nog kunnen. Weet niet of de Sovereign ook met de 7P direct in gevecht is geweest, maar dat lijkt me zeer goed mogelijk. Dus er zijn nog wat opties haha..
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Welkom Jan Wiebe, succes met het komende project.
     
  11. JanWiebe80

    JanWiebe80

    Lid geworden:
    26 jan 2019
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Wilhelmshaven Duitsland
    Dank mannen (en evt. vrouwen)!
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  13. JanWiebe80

    JanWiebe80

    Lid geworden:
    26 jan 2019
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Wilhelmshaven Duitsland

Deel Deze Pagina